انتقاد محسن رضایی بد تفسیر شدن استقلال بانک مرکزی در ایران

کد خبر: 1239803

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مفهوم استقلال بانک مرکزی، هدفگذاری با دولت است، اما ابزارها در اختیار بانک مرکزی خواهد بود.

انتقاد محسن رضایی بد تفسیر شدن استقلال بانک مرکزی در ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مفهوم استقلال بانک مرکزی، هدفگذاری با دولت است، اما ابزارها در اختیار بانک مرکزی خواهد بود.

محسن رضایی در جلسه کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: استقلال بانک مرکزی در ایران بد تفسیر شده است، هدفگذاری با دولت است، اما ابزارها در اختیار بانک مرکزی است. نباید دچار افراط و تفریط شد. در ابتدای راه توسعه هستیم.

همچنین محمدرضا باهنر نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع، در این جلسه با تشریح روند بررسی بند الف ماده ۷طرح بانک مرکزی، اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، به ترکیب پیشنهادی هیئت عالی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این ماده در جلسه گذشته صحن مجمع، به تصویب نرسید و دوباره به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این جلسه اظهار کرد: کمیسیون، گزارشی تطبیقی از مستقل‌بودن ساختاری بانک‌های مرکزی در سایر کشورها تهیه و ارائه کند تا بتوان از تجربه جهانی در این موضوع استفاده کنیم. همچنین باید شرایط کشور در جنگ اقتصادی در نظر گرفته شود.

همچنین گزارشی از بررسی ۱۵ کشور از جمله برخی کشورهای همسایه در زمینه رابطه دولت و بانک مرکزی، از سوی نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه شد و ایروانی، به مواردی از شکست اقتصاد و نظام های بانکی در کشورهایی که بانک مرکزی آنان از دولت مستقل است، اشاره کرد.

در بخش دیگری از این جلسه مجید انصاری نیز گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید مجمع، مصوبات مجمع نیازمند توافق و رای دو سوم اعضای مجمع است و باید به پیشنهادی برسیم که جلسه مجمع به بن‌بست نرسد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بحرینی از طراحان طرح در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد مطرح شده در جلسه گذشته صحن مجمع را نزدیک‌ترین متن به مصوبه مجلس دانست.

اعضای کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع در ادامه جلسه به تبادل نظر درباره استقلال بانک مرکزی و ماده ۷ طرح بانک مرکزی پرداختند و بر پیشنهاد قبلی خود که در صحن مجمع مطرح شده بود، اصرار کردند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها