امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر خارجه مالزی:

تبادل زندانیان زن به زودی انجام می‌شود / برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی

کد خبر: 1239975

وزیر امور خارجه گفت‌: گفتگوی مهم و سودمندی با وزیر امور خارجه مالزی داشتم و به زودی تبادل زندانیان زن بین ایران و مالزی انجام می‌شود.

تبادل زندانیان زن به زودی انجام می‌شود / برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مالزی خود، اظهار داشت: به آقای زمبری عبدالقادر خوش آمد می‌گویم. امروز گفتگوهای مهم و سودمندی را در خصوصی توسعه هرچه بیشتر روابط میان تهران و مالزی و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی داشتیم.

وی افزود: در مورد تحولات جهان اسلام با توجه به جایگاه کوالالامپور در قاره آسیا و کشورهای اسلامی گفتگوهای مهمی میان ما انجام شد.

وزیرخارجه گفت: در موضوعات دوجانبه اتفاق نظر داریم در آینده نزدیک کمیسیون مشترک دو کشور در تهران برگزار شود. از ایران وزیر ارتباطات ریاست کمیسیون مشترک را عهده دار است‌.

امیرعبداللهیان افزود: دو طرف بر نقش مهم دیپلماسی سران تاکید کردیم. آقای رئیسی از نخست وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کردند. دعوت متقابلی از آقای رئیسی برای سفر به کوالالامپور وجود دارد.

وی عنوان کرد: در گفتگوهای دوجانبه امروز برای آماده سازی اسناد قابل امضا در جریان دیدار رؤسای جمهور دو کشور اتفاق نظر داشتیم. یکی از موضوعات مورد علاقه ما همکاری‌های علمی، فرهنگی، اندیشکده ای است.

وزیرخارجه گفت: در مورد موضوع همکاری و مسابقات رفت و برگشت دوستانه در تمامی زمینه‌های ورزشی شاهد همکاری‌های دوجانبه باشیم.

امیرعبدالللهیان افزود: دیدگاه‌های تهران و کوالالامپو در حمایت از فلسطین و مبارزه با تروریسم مشترک است و ما امروز گفتگوهای سازنده‌ای در این خصوص داشتیم.

وی گفت: برگزاری کمیسیون مشترک در آینده نزدیک یکی از دستاوردهای سفر وزیر خارجه مالزی به تهران خواهد بود. همچنین توافق کردیم در ماه آینده وزیر آموزش عالی مالزی به تهران سفر کند.

امیرعبداللهیان افزود: با توجه به همکاری‌های خوب و مفید در تبادل استاد و دانشجو این سفر را گام مهمی در توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور می‌دانیم.

وزیرخارجه گفت: تیم همکاران ما در وزارت خارجه دو کشور با کمک سایر بخش‌های دولتی و خصوصی برای آماده سازی این اسناد تلاش‌های خود را از هفته آینده در پایتخت‌ها با جدیت آغاز خواهند کرد.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: یکی از موضوعات مورد علاقه ما همکاری‌های علمی و فناوری و اندیشکده‌ای است. وزیر خارجه مالزی امروز در مرکز مطالعات وزارت خارجه نشست مهمی را برگزار کرد و تبادل دیدگاه‌ها در حوزه اندیشکده‌ای یکی از برنامه‌های سفر وزیر خارجه مالزی به تهران است.

امیرعبداللهیان گفت: هتک حرمت به کتب آسمانی را در این دیدار شدیداً محکوم کردیم. مایلم به نام جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک هشدار دهم که جهان اسلام تداوم هتک حرمت‌ها به قرآن را تحمل نخواهد کرد.

وی افزود: دانمارک و سوئد نگرانی جدی رشد و توسعه افراط گرایی در اروپا باشند و بدانند بر اساس نشست وزرای خارجه شورای همکاری اسلامی تحریم کالاهای سوئدی در جهان اسلام مطرح شده است.

امیرعبداللهیان افزود: در خصوص جنگ در اوکراین، تحولات در افغانستان و وضعیت در سوریه و موضوع مهم فلسطین تبادل نظر کردیم.

وی گفت: منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس صفحه جدیدی از روابط را تجربه می‌کند. رهبران کشورهای منطقه امروز بر تامین امنیت تأکید بیشتری دارند و همچنین بر اقدامات و نگاه راهبردی توسعه محور به منطقه و توسعه کشورهای منطقه با شعار امنیت و توسعه برای همه در حال حرکت هستیم.

وزیرخارجه تصریح کرد: رژیم جعلی اسرائیل تنها کنشگر غاصب، اشغالگر و تجاوزگر در منطقه غرب آسیاست که امیدوارم با بصیرت ملت‌ها و دولت‌های منطقه بتوانیم با حمایت امت اسلامی و جهان اسلام حمایت‌های قوی‌تر و نیرومندی را از ملت و مقاومت فلسطین به عمل آوردیم.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، وزیر امور خارجه مالزی گفت: ابتدا بابت مهمان نوازی گرم از من و هیئت همراهم که در تهران انجام شد، صمیمانه از آقای امیرعبداللهیان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سفر من همچنین نشان دهنده تعهد از دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست وزیر برای ارتباط با کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

وزیرخارجه مالزی افزود: در طول نشست با آقای امیرعبداللهیان در خصوص پیشرفت موضوعات دو جانبه صحبت کردیم و در خصوص پیدا کردن ظرفیت‌های جدید و بالا بردن حجم تجاری دو کشور توافق کردیم.

وی تاکید کرد: در جهت تقویت روابط مالزی با همه کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار می‌کنیم.

وزیرخارجه مالزی گفت: در اولین فرصت ممکن با هدف تداوم همکاری‌ها ما منتظر سفر آقای امیرعبداللهیان به مالزی هستیم./مهر

 

 وزیر خارجه مالزی:‌ سفرم به تهران گامی مثبت برای تقویت مناسبات است

وزیر خارجه مالزی سفرش به تهران را گام مثبتی از سوی این کشور در جهت تقویت مناسبات با ایران خواند و گفت که منتظر میزبانی از همتای ایرانی در کوالالامپور است.

«زمبری عبدالقادر» وزیر اممور خارجه مالزی که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر کرده، امروز (دوشنبه) ۳۰ مرداد ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک در محل وزارت امور خارجه به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه مالزی ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان برای دعوت به عمل آمده به منظور سفر به ایران و تشکر از مهمان‌نوازی گرم به عمل آمده، گفت: سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی در جهت تقویت مناسبات و نشانگر آمادگی مالزی برای تقویت همکاری با ایران است.

وی افزود: سفر من همچنین نشان‌دهنده تعهد از دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست‌وزیر مالزی است در جهت تقویت مناسبات با تمامی کشورهای مسلمان از جمله ایران است. مالزی از طریق تعامل با این منطقه و به عنوان هماهنگ کننده شورای همکاری خلیج فارس و آسه‌.آن دارای پویایی زیادی در این منطقه است.

وزیر خارجه بیان کرد: در نشست با امیرعبداللهیان ما در خصوص پیشرفت و پیشبرد روابط دوجانبه و یافتن ظرفیت‌ها برای گسترش همکاری‌های ایران و مالزی در حوزه‌هایی از جمله تجارت، گردشگری  و آموزش بحث و تبادل نظر کردیم.

زمبری عبدالقادر گفت: امروز همچنین فرصت یافتیم نظرات خود را در خصوص مسائل منطقه از جمله فلسطین، اسلام هراسی و مسائل پیش روی امت اسلام و جامعه جهانی تبادل کنیم.

وی همچنین افزود: منتظر میزبانی از امیرعبداللهیان در مالزی در اولین فرصت ممکن با هدف تداوم همکاری‌ها هستم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها