یادداشتی از امین صبحی

استقبال از ایران در ائتلاف ضدآمریکائی

کد خبر: 1240344

کشورهای عضو بریکس رقبای استراتژیک هستند و در حال حاضر با توجه به مشترکات موجود تصمیم به ائتلاف با یکدیگر گرفته اند و مطمنا موارد اختلافی باید در اجلاس‌های آتی مورد توجه ومداقه قرار گیرد.

استقبال از ایران در ائتلاف ضدآمریکائی

فردا - امین صبحی روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی نوشت: اخیرا آفریقای جنوبی به یکی از مقاصد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و این هفته قرار است رئیس جمهور به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» برای حضور در پانزدهمین نشست سران «بریکس» عازم شهر ژوهانسبورگ شود. گفت‌وگو در خصوص حذف دلار و رسیدن به ارز مشترک و دعوت از کشورهای جدید برای پیوستن به این بلوک از جمله مهمترین برنامه های این اجلاس است.

کشورهای برزیل،‌ روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای موسس این سازمان بین‌المللی هستند که رویکرد ضدغربی دارند و می‌توانند ضمن تضعیف آمریکا بر روند اضمحلال هژمونی ایالات متحده سرعت بدهند. اتحاد راهبردی ایران با دو قدرت چین و روسیه که از اعضای بانفوذ بریکس هستند و روابط سازنده کشورمان با هند و آفریقای جنوبی که در رویکرد دیپلماتیک دولت پیگیری می شود، از امتیازات جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این گروه است.

رشد پرشتاب اقتصادی، برخوداری از منابع انسانی، بهره مندی از مواهب طبیعی بخشی از مولفه های گروه بریکس است که در حال حاضر یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و یک‌سوم خاک جهان را در اختیار دارد. حذف دلار از مبادلات تجاری دغدغه‌ای است که کشورهای عضو بریکس از ابتدا روی آن تاکید داشته و آن را عاملی برای استقلال کشورهای نوظهور اقتصادی عنوان می کنند تا به این ترتیب از کمند تحریم‌های ظالمانه ای رسته و ساز و کار جدیدی را برای فعالیت های مالی و اقتصادی خود تدوین کنند. 

مقاومت 40 ساله ایران در مقابل تحریم های آمریکا و کشورهای غربی و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص حذف دلار از چرخه اقتصاد موضوع حائز اهمیتی است که اعضای بریکس نیز با آن موافق هستند و پیروی از این سیاست را فصل مشترک خود با ایران اسلامی می دانند و همین امر عاملی برای موافقت با عضویت ایران در این گروه است که پیامدهای مفیدی را برای کشور به دنبال دارد که از مهمترین آنها می توان به دور زدن تحریم ها با استفاده از طرفیت این پنج کشور در حوزه‌های اقتصادی عنوان کرد زیرا این گروه از بدلی به نام «بانک توسعه نوین» استفاده می‌کند که موانع مرتبط با سوئیفت را ندارد و می تواند گشایش‌های مالی و بانکی زیادی را برای کشورمان به دنبال داشته باشد. جایگاه راهبردی کشورمان در منطقه ای که چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب کره خاکی محسوب می شود و از لحاظ ایدئولوژیک به مثابه الگویی برای مقابله با سلطه غرب و استکبارستیزی مطرح است، چنان قدرتی به ایران داده است که هیچ ابرقدرتی نمی تواند خود را بی نیاز از ایران اسلامی بداند و برخورداری از همین امتیازات، ظرفیتی را در اختیار ما گذاشته است که در سطح اعضای اصلی گروه بریکس که در حوزه اقتصادی یکه تاز هستند، قابلیت اثرگذاری داریم. فرصتی که دولت سیزدهم آن را مغتنم شمرده و چشم انتظار توافقات برجامی نمانده است.  

در حال حاضر 23 کشور تمایل دارند تا به گروه بریکس بپیوندند و این اقبال نشانه خوبی برای آینده کشورهای عضو است چرا که می توانند متناظر با کشورهای گروه هفت فعالیت کرده و در عرصه سیاست و اقتصاد صاحب نفوذ و صدای واحد باشند. اعلام آمادگی برای حضور در ائتلاف بریکس که به دلیل خودکامگی و خوی استکباری ایالات متحده رو به افزایش است، علاوه بر تقویت تجارت و مبادلات اقتصادی بین کشورهای عضو، می تواند به ایجاد نظم نوین جهانی نیز کمک کرده و چارجوب نوینی را برای مدیریت اقتصادی جهان ارائه دهد تا بر این اساس امنیت انرژی و سرمایه گذاری بین کشورهای عضو تامین شود.

ایران و عربستان از جمله کشورهای هستند که تقاضای عضویت در گروه بریکس را عنوان کرده اند و مطمنا توافق اخیر ایران و عربستان می‌تواند بر وزن سیاسی و اقتصادی بریکس افزوده و رکورد جدیدی را در عرصه ذخایر انرژی جهان ـ که موضوع مناقشه بر انگیز امروز دنیا به ویژه در سطح کشورهای گروه هفت است ـ نصیب این گروه کند.

البته نباید فراموش کرد که کشورهای عضو بریکس رقبای استراتژیک هستند و در حال حاضر با توجه به مشترکات موجود تصمیم به ائتلاف با یکدیگر گرفته‌اند و مطمنا موارد اختلافی باید در اجلاس‌های آتی مورد توجه ومداقه قرار گیرد تا همگرایی و هماهنگی بین اعضا در درازمدت مخدوش نشود.

 

   

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها