نگاهداری: تعاونی، حلقه میانی بین دولت و مردم است

کد خبر: 1240515

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قوانین بسیاری که در حوزه تعاون وجود دارد، گفت: صرفا نیازمندیم تا عزم خود را برای اجرای قوانین حوزه تعاون به ویژه در حوزه صندوق‌ها جزم کنیم.

نگاهداری: تعاونی، حلقه میانی بین دولت و مردم است

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون که عصر امروز(چهارشنبه، اول شهریورماه) و در آستانه هفته تعاون با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قوه مقننه برگزار شد، ضمن تبریک این هفته گفت: در دوسالانه ای که از عمر دولت سیزدهم می گذرد، اقدامات برجسته ای در وزارت تعاون صورت گرفته و همگان مستحضر هستید که این وزارتخانه به موضوع صندوق های بازنشستگی لشگری و کشوری توجه می شود.

وزیر تعاون در ادامه با بیان اینکه بالغ بر 10 همت از معوقات صندوق ها با مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت شد، عنوان کرد: تا سال گذشته، صندوق ما تقریبا 5 تا 6 همت کسری داشت اما اکنون که پنجمین ماه سال 1402 را پشت سر گذاشته ایم، بدون یک ریال استقراض و مازاد برداشت، از مشکلات موجود عبور کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت هولدینگ ها، گفت: طبق آمار، بخش زیادی از این هولدینگ ها توانسته اند به سوددهی قابل توجهی برسند. از سوی دیگر یکی از معضلات سال گذشته در حوزه تأمین دارو بود که امروز تأمین سرم و آنتی بیوتیک برطرف شده است.

مرتضوی با اشاره به بازدید اخیر خود از استان کرمان و کارخانه لاستیک بارز، ابراز داشت: با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم در عرصه فعالیت های خود به رشد برسیم که تا پایان سال 1405 به رشد 95 درصدی خواهیم رسید. مجموعه نیازهای کشور ما با تولیدات داخلی به حدود 420 هزار تن می رسد که 120 هزار تن نیز واردات داریم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تعاونی را تعریف کرد و افزود: تعاونی هایی که با هیأت مدیره مجزا مدیریت می شوند شامل تعاونی های مسکن، تعاونی های اعتبار، تعاونی های خانگی و غیره است که صرفا 5 تا حدود 6 درصد است. این در حالی است که صندوق های کشور به صورت بالفعل حدود 14 میلیون نفر سهامدار داریم که این رقم در حالت بالقوه به میزان بسیار بیشتری می رسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نیازمند اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی به ویژه در حوزه صندوق ها هستیم، گفت: امروز بیشترین قوانین را داریم و از این رو باید عزم خود را برای اجرای قوانین در این حوزه جزم کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: تعاونی، حلقه میانی بین دولت و مردم است/ مجلس به‌دنبال رفع خلاءهای قانونی حوزه تعاونی‌ها

بابک نگاهداری نیز در این نشست با بیان اینکه همه اهدافی که یک حکمرانی را تعاونی ها دنبال می کنند، اظهار داشت: بر اساس برخی اصول قانون اساسی بر مشارکت مردم در حکمرانی در تمامی ابعاد تأکید شده است. مردمی و الهی بودن حکمرانی به انقلاب اسلامی شرف می دهد که امروز تعاونی ها نیز مفهومی از شرف اقتصادی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در سوره مائده بر تعاون تأکید شده است، عنوان کرد: بر این اساس باید در دگرخواهی و مردمی دوستی تأکید کرد و به جرأت باید گفت تعاونی ها نماد شرف اقتصادی در کشور هستند و تجربه نشان داده هر کجا تعاونی های مردمی در اقتصاد بوده، فساد وارد نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نهاد تعاون دولت و ملت را تقویت می کند گفت: تعاونی به عنوان یک حلقه میانی بین دولت و مردم است که رهبر معظم انقلاب نیز بر شکل گیری این حلقه های میانی تأکید دارند به ویژه در شرایط امروز که نیازمند افزایش انسجام اجتماعی هستیم.

نگاهداری در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه تقویت تعاونی ها انجام داده است، یادآور شد: توسعه تعاونی های دانش بنیان و پیگیری سند توسعه توان بخشی از این اقدامات است که مجلس نیز از اقدامات دولت در این حوزه حمایت می کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه و کم لطفی های صورت گرفته در حوزه تعاون در جریان تدوین لایحه برنامه هفتم، اظهار داشت: در جریان رسیدگی به این لایحه در مجلس تلاش داریم تا خلاءهای موجود را رفع و از تعاونی ها حمایت حداکثری را داشته باشیم.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بانوان برای فعالسازی تعاونی ها، عنوان کرد: زیرساخت تخصصی در حوزه زنان در کشور وجود دارد از این رو باید با توجه به این ظرفیت، بستر را برای تقویت تعاونی های زنانه ایجاد کرد؛ از سوی دیگر تعاونی های دانش بنیان نیز می توانند در این حوزه تحول آفرین باشند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود یک مجموعه را زمانی موفق دانست که نگاه زیست بومی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ابزارهای حکمرانی متناسب با تعاونی طراحی شده که باید در کنار آن زیست بوم نیز در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق تعاون ایران: 88 درصد احکام مربوط به حوزه تعاون اجرا نشده است

بهمن عبداللهی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه قرار بود بر اساس سیاست های اصل 44 و احکام برنامه پنجم توسعه کشور، تعاون تا پایان برنامه پنجم به هدف 25 درصدی خود برسد که اینگونه نشد، عنوان کرد: ما در حوزه قانونگذاری و حمایت های قانونی از تعاون هیچ خلائی نداشته و قوانین لازم موجود بوده و ابلاغ شده است.

رئیس اتاق تعاون ایران بر همین اساس تصریح کرد: با توجه به اطلاعی که از نحوه کارکرد تعاون در سایر کشورها داریم، امروز جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بی نظیر عمل کرده تا جایی که سرانه آن از برخی از کشورهای توسعه یافته دنیا نیز بالاتر است اما همچنان نتوانسته ایم به اهداف خود در این زمینه برسیم.

وی همچنین با بیان اینکه قوانین مناسبی برای حوزه تعاون داریم که به درستی اجرا نشده است، اظهار کرد: 88 درصد قوانین مربوط به حوزه تعاون اجرا نشده که البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات ارزشمندی برای بازنگری در این حوزه رخ داده است.

عبداللهی ادامه داد: علیرغم جلساتی که با رئیس مجمع تشخیص مصلحت و سازمان برنامه و بودجه داشتیم تصور می کردیم احکام خوبی در حوزه تعاون تدوین شود اما اینگونه نبود لذا با همکاری مرکز پژوهش ها به دنبال در نظر قرار دادن مفادی برای حمایت از تعاونی ها هستیم.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بخش تعاون می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را برطرف کند، خاطرنشان ساخت: مجلس و دولت با همکاری یکدیگر می توانند به اهداف والای خود در این بخش برسند.

معاون وزیر تعاون: تعاونی‌داران بزرگ‌ترین سرمایه‌های بخش تعاون هستند

مهدی مسکنی معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این دیدار از تعدادی از سرپرست های برخی از بخش های تعاونی‌ کشور خواست تا موضوعات خود را در این حوزه مطرح و گزارشی از عملکرد خود ارائه کنند.

یک نفر از تعاونی داران حوزه مدرسه داری در این نشست با بیان اینکه 38 سال است به امر مدرسه داری به عنوان تعاونی پرداخته گفت: اکنون 230 نفر عضو تعاونی هستند و 2500 دانش آموز داریم که می توان گفت از این طریق اشتغال پایدار ایجاد شده است.

یکی از تعاونی داران در حوزه فولاد نیز عنوان کرد: ما توانسته ایم سازه های فولادی را کنار هم جمع کرده و استاندارد ملی را در کارخانجات فولادی ایجاد کنیم همچنین از طریق تعاونی توانسته ایم با حذف واسطه ها، بورس کالا را فعال کنیم.

تعاونی داری از بخش پتروشیمی نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این تعاونی در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: هم اکنون 5 هزار و 81 واحد تولیدی در بخش تعاونی داریم که 36 درصد خوراک اولیه پتروشیمی توزیع می کنیم و توانسته ایم با حذف واسطه ها، حق الزحمه تعاونی ها را پرداخت کنیم. گفتنی است که خوراک صنایع ما 3.3 میلیون تن در سال 1400 بود که در پایان سال 1401 به 4.2 میلیون تن رسید.

یکی از تعاونی داران با سابقه بخش حمل و نقل نیز با بیان اینکه از روزی که تعاونی ها با وزارتخانه دیگری ادغام شدند، سرخورده شدند و صرفا با انگیزه و اراده توانستند فعالیت کنند، اظهار داشت: امروز در حوزه حمل و نقل 93 درصد مسافر و بار کشور از سوی تعاونی ها انجام می شود.

وی افزود: امروز فرسودگی ابزار کار تعاونی حمل و نقل بسثیار زیاد است که چون غیرانتفاعی ترین بخش د ر حوزه حمل و نقل هستیم دیگر توان کار نداریم لذا نیازمند کمک هستیم تا حداقل وام هایی به ما در حوزه مسافر و بار بدهند که روی پای خود بایستیم و به مردم خدمت کنیم. در دولت سیزدهم از سال گذشته تا کنون 2500 واحد سواری نوسازی شد و من هم 50 سال است در کار تعاونی فعالیت می کنم و آن را ادامه می دهم.

یکی از تعاونی داران در حوزه کارگری نیز بیان کرد: مجموعه های اتحادیه ما در شب عید بیش از یک میلیون و 300 هزار بسته برای مصرف کارگران توزیع کرد که در نوع خود حائز اهمیت است.

مسکنی معاون تعاون وزارتخانه در پایان مباحث تعاونی داران خاطرنشان کرد: بزرگ ترین سرمایه های بخش تعاون عزیزان تعاونی دار هستند که از کارگران خود و از مردم حمایت می کنند لذا این ظرفیت نیازمند حمایت شما است./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها