اعلامیه پایانی نشست بریکس / ۶ عضو جدید «بریکس» اعلام شدند

کد خبر: 1240596

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی امروز (پنج‌شنبه) در سومین روز نشست بریکس بیانیه پایانی را قرائت کرد و از اضافه شدن اعضای جدید به این گروه از جمله ایران خبر داد.

اعلامیه پایانی نشست بریکس / ۶ عضو جدید «بریکس» اعلام شدند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت بریکس که در مورد درگیری‌ها در جهان نگران است، تأیید می‌کند که حامی راه‌حل صلح‌آمیز است.

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت: ‌رهبران بریکس معتقدند زمان استفاده از ارزهای محلی و سیستم‌های پرداخت جایگزین فرا رسیده است. همچنین اعلام می‌کنیم که آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات و عربستان سعودی به بریکس دعوت خواهند شد.

رامافوسا تاکید کرد که عضویت کامل کشورهای جدید در بریکس از اول ژانویه ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. او گفت که پذیرش اعضای جدید در بریکس، اولین مرحله از روند توسعه گروه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز به کشورهای جدیدی که به بریکس پیوسته‌اند، تبریک گفت و اطمینان داد که روسیه به کار برای گسترش نفوذ ائتلاف در جهان ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اظهار داشت: موضوع ارز تسویه واحد بریکس بسیار پیچیده است، اما ما به این سمت خواهیم رفت.

پوتین که به صورت مجازی در نشست بریکس شرکت داشت، دستیابی به توافق در مورد بیانیه نهایی بریکس از جمله موضوع گسترش را چالش‌برانگیز  خواند و گفت که رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی مهارت دیپلماتیک خود را در بحث توسعه نشان داد.

همچنین نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هم که در اجلاس بریکس حضور دارد، گفت که دهلی‌نو از دعوت اعضای جدید به بریکس استقبال می‌کند.

در همین حال شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین گسترش کنونی بریکس را رویدادی تاریخی ‌خواند که عزم پنج کشور را برای همکاری با کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد.

این خبر تکمیل می‌شود...

ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها