«فردا» گزارش می‌دهد

چرا عضویت ایران در بریکس مهم است؟

کد خبر: 1240598

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نوشت: عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

چرا عضویت ایران در بریکس مهم است؟

گروه سیاست سایت فردا - رئیسی دست پر برمی‌گردد و ایران رسما عضو دائم بریکس شد. همان طور که محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی از عضویت کشورمان در بریکس خبر داد؛ «جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد. عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.»

در باب اهمیت این عضویت اما باید به نکاتی توجه داشت. نخست اینکه در حال حاضر، گروه بریکس بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان (31.5 درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه هفت (30.7 درصد) به خود اختصاص داده است.

همچنین پنج کشور عضو یک چهارم مساحت خشکی زمین و حدود 40 درصد جمعیت جهان (3 میلیارد و 187 میلیون نفر در سال 2021) را دارا هستند و با توجه به میزان تقاضای موجود انتظار می‌رود در آینده با پذیرش اعضای جدید جایگاه جهانی گروه ارتقاء یابد.

بریکس با توجه به روح همکاری و مشارکت حاکم بر آن، از ظرفیت های بالایی برای ایجاد تاثیرات مثبت و ارائه راه حل هایی برای چالش های جهانی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد با توجه به روندهای موجود و همچنین گسترش احتمالی بریکس و ایجاد ائتلاف های جدید و قوی تر بین اقتصادهای نوظهور جهانِ جنوب، ظرفیت های این گروه را افزایش داده و باعث تاثیرگذاری بیشتر آن در روند تحولات جهانی خواهد شد.

لازم به ذکر است که، اهمیت نهادهای مالی بریکس به اندازه ای است که برخی کارشناسان معتقدند ایران به جای عضویت در بریکس می تواند به عضویت در نهادهای مالی این گروه، به ویژه بانک توسعه جدید تاکید داشته باشد. برخی کشورهای دیگر چون بنگلادش، مصر و امارات متحده عربی نیز به ‌جای تلاش برای عضویت کامل در بریکس، عضویت در بانک توسعه جدید و نیز مکانیسم ذخیره احتیاطی را در دستور کار قرارداده اند. ایران می‌تواند در کوتاه‌ مدت با پیوستن به این دو نهاد کلیدی بریکس، بدون تعهدات سیاسی بیشتر راه را بر عضویت کامل در آینده نیز فراهم کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها