گفت‌وگوی «فردا» با ناصر ایمانی

خاتمی از مانیفست جریان خودش رونمایی کرد/ مرزبندی او با دو گروه اصلاح‌طلبی

کد خبر: 1240644

یک تحلیلگر سیاسی گفت: بهتر است اصلاح‌طلبان با مشکلات درونی خود به صورت واقعی مواجه شوند؛ نه آنکه مانند آقای خاتمی فرافکنی کنند.

خاتمی از مانیفست جریان خودش رونمایی کرد/ مرزبندی او با دو گروه اصلاح‌طلبی

گروه سیاست سایت فردا: سخنان اخیر سید محمد خاتمی با واکنش‌های زیادی همراه شده است؛ او به تازگی در سخنانی علاوه بر اینکه گفته هنوز به جمهوری اسلامی باور دارد اما اتهامات متعددی را علیه دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات وارد کرده است و به نوعی گفته است که فعلا امکان ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات فراهم نشده است. او از گفتن چنین سخنانی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «حرف‌های آقای خاتمی مانیفستی جریان خودش در انتخابات پیش رو است. حرف‌های او را باید انتخاباتی دانست. او به نوعی شروط انتخاباتی‌اش را مطرح کرده است و از پیش از انتخابات گفته است که اگر نتایجی جز آنچه مطلوب ماست به دست آید، چه معنایی می‌دهد. او با گفتن اینکه با جمهوری اسلامی مخالف نیستیم، بلکه با راه و روش‌ها مخالفیم، خواسته است که دو طیف مرزبندی کند. نخست آنهایی که می‌گویند از اصل وقوع انقلاب در سال57 پشیمانیم مانند آقای بهزاد نبوی که در مصاحبه اخیرش به نوعی این معنا را منتقل کرد و دوم با آنهایی که می‌گویند از اصل انقلاب پشیمان نیستیم و حکومت شاه باید سقوط می‌کرد اما از اینکه حکومت بعد از پهلوی، جمهوری اسلامی شد، پشیمانیم. آقای خاتمی می‌خواهد در برابر این دو گروه خط و مشی گروه خودش و جریان خودش را روشن کند و یک مرزبندی آشکاری انجام دهد».

او ادامه داد: «اینکه آقای خاتمی می‌گوید رأی مردم دزدیده نشود، ناظر به عملکرد دستگاه نظارتی است. واقعیت این است که نوع عملکرد دستگاه‌های مسئول در انتخابات به ویژه شورای متحرم نگهبان در زمینه انتخابات بسیار مهم است. اگر دایره تأییدصلاحیت‌شدگان را بسیار محدد کند، رنگ و بوی جمهوریت کم می‌شود و از آن سو اگر دایره را خیلی موسع کند برای مردم مشکل ایجاد می‌شود زیرا افرادی وارد مجلس می‌شوند که از صلاحیت لازم برخوردار نیستند. آقای خاتمی درست اشاره می‌کند که باید از رأی مردم حفاظت شود اما مسئله اصلاح‌طلبان فقط ردصلاحیت‌ها نیست. در انتخابات‌های متعدد دیده‌ایم که با همین سازوکار بررسی صلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان یا توانسته‌اند مجلس را به طور کامل به دست بگیرند یا در دوره‌های دیگر بخش قابل توجهی از مجلس را داشته‌اند. من فکر می‌کنم گفتن این نوع سخنان برای آن است که هم می‌خواهند به نوعی نقش اپوزیسیون را ایفا کنند و در عین حال داخل حاکمیت هم باشند. ایرادی هم ندارد؛ اگر می‌خواهند اپوزیسیون باشند دیگر انتظار نداشته باشند وارد قدرت رسمی بشوند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی خارجی همچنین بیان کرد: «اینکه آقای خاتمی می‌گوید اپوزیسیون کیست، بحث جالبی است اما مسئله این است که آقای خاتمی انتظار دارد اپوزیسیون در ارکان تصمیم‌گیری حکومت حضور داشته باشد که این اصلا منطقی نیست. اکنون در داخل کشور هستند شخصیت‌هایی که نقدهای تند و تیزی بر مبانی نظام دارند؛ از مبانی فقهی تا سیاسی. آنها حرفشان را می‌زنند و کسی هم کاری به کارشان ندارد و برخوردی هم با آنها صورت نمی‌گیرد؛ بلکه برخوردها با کسانی است که باعث ایجاد خشونت می‌شوند یا مردم را به خشونت و ناامنی تشویق می‌کنند. خب پس کسی برخوردی با اپوزیسیونی که حرفش را می‌زند ندارد؛ البته بحث اپوزیسیون خارج از کشور متفاوت است. اما اینکه گفته شود چرا نمی‌گذارند اپوزیسیون وارد حکومت شود، حرف عجیبی است».

او درباره سرنوشت اصلاح‌طلبان تصریح کرد: «من احتمال نمی‌دهم اصلاح‌طلبان بخواهند انتخابات را تحریم کنند و جلوی نظام نمی‌ایستند زیرا برایشان مطلوب نیست و هزینه سیاسی دارد. اصلاح‌طلبان حالشان خوب نیست زیرا مشکلات و چالش‌های درونی زیادی دارند. البته حال اصولگرایان هم خوب نیست ولی اصلاح‌طلبان در درون دچار نوعی انشقاق شده‌اند و تا مرز فروپاشی هم رفته‌اند. جریان اصلاحات مانند سابق جریانی منسجم، با مدیریت واحد و حرف‌شنوی از فرماندهی واحد و دارای مبانی نسبتا یکسان نیستند. اکنون بخش عمده‌ای از مردم دیگر گرایش به جریان‌های سیاسی ندارند. وضعیت جناح‌های سیاسی در کشور خوب نیست و به نوعی جامعه از اینها عبور کرده‌اند؛ هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان. اصلاح‌طلبان باید با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند و به جای اینکه مانند آقای خاتمی فرافکنی کنند و بگویند جایگاه متزلزل جبهه اصلاحات تقصیر حاکمیت است، بهتر است که با مشکلات درونی خود به صورت واقعی مواجه شوند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها