وزیر صنعت: خودروهای برقی جایگزین ماشین‌های بنزینی می‌شوند

کد خبر: 1240761

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به طرح بر قی شدن خودروهای کشور گفت: خودروها به تدریج برقی خواهند شد و زیرساخت‌های آن هم در حال انجام است.

وزیر صنعت: خودروهای برقی جایگزین ماشین‌های بنزینی می‌شوند

عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: ما به دنبال برقی کردن خودروها هستیم و این این یک تحول بزرگ در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.

خودروهای برقی بدون آلایندگی

آلودگی هوا در کشورهای صنعتی و شهرهای بزرگ موجب شده تا بسیاری از کشورها به تدریج خودروهای برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کنند زیرا یکی از مهم‌ترین معایب خودروهای بنزینی، میزان بالای آلایندگی آنهاست ولی ماشین های برقی هیچ آلودگی را برای محیط زیست ایجاد نمی کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت وگو با فارس درباره مدت زمان برقی شدن خودروها در کشور هم تاکید کرد: قطعا کسی که تازه یک ماشین بنزینی خریده آن را کنار نمی گذارد تا از خودروی برقی استفاده کند ولی به تدریج این مسئله رخ خواهد داد و در اروپا هم چندین سال است که به تدریج خودرها در حال برقی شدن است و در کشور ما هم خودروها به تدریج برقی خواهند شد.

وزیر صمت تصریح کرد: ما هر دو محصول برقی و بنزینی را به تدریج به مردم ارائه خواهیم کرد و این مردم هستند که انتخاب می کنند از کدام نوع استفاده کنند. مردم کم کم باید با فرهنگ استفاده از خودروهای برقی آشنا شوند و می توان گفت این یک تحول فرهنگی است.

وی درباره این سوال که آیا زیرساخت‌های برقی شدن خودروها وجود دارد، یادآور شد: در این باره هم اقدامات در حال پیگیری است و در اولین گام خودرهای تهران را برقی می کنیم.

نمایش خودروهای برقی در حیاط دولت

اخیرا در حاشیه جلسه دولت و در محوطه دولت تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروساز داخلی به نمایش درآمد و رئیس جمهور نیز از آنها بازدید کرد و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و دست‌اندرکاران مربوطه، از جزئیات روند تولید و تجاری‌سازی این خودروها مطلع شد.

اردیبهشت امسال رئیس جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا ضمن بازدید از تعدادی از این خودروها که در شرکت مپنا برقی شده بودند،‌ دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروها صادر کرده بود که در بازدید امروز نتایج اجرای این دستورات ارائه شد.

حمایت از سرمایه گذاران

جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت که وزارت نفت به سرمایه گذارانی که برای برقی کردن خودروهای عمومی اقدام کنند، به مقدار صرفه جویی سوخت، حواله سوخت پرداخت می کند و یا معادل قیمت سوخت به نرخ روز، به آنان پرداخت می شود.

وی افزود: کار مشترکی بین وزارتخانه‌های نفت و صمت و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دنبال می شود که شامل برقی شدن خودروهای عمومی تهران است و افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری کنند، وزارت نفت معادل سوختِ صرفه جویی شده، به قیمت فوب خلیج فارس به سرمایه گذار اعتبار می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح از تاکسی ها و وانت بارها شروع می شود و انقلابی در این صنعت خواهد بود و کاهش آلایندگی در شهر تهران را در پی خواهد داشت.

هدف گذاری برای واگذاری ۵۰ هزار تاکسی برقی و هزار دستگاه اتوبوس

علیرضا زاکانی هم درباره طرح خودروهای برقی عمومی اظهار داشت: با همکاری وزارت نفت و صمت ۴۰۰ هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی و هزار دستگاه اتوبوس برقی هدف گذاری شده تا بتوانیم در راستای برقی سازی تهران گام برداریم.

وی ادامه داد: تاکنون بخشی از زیرساخت ها در تهران مستقر شده و توسعه زیرساخت ها در تهران تا پایان سال ادامه دارد و این کار بزرگ انجام خواهد شد.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که این جنب و جوش و تلاشی که در دولت آیت‌الله رئیسی وجود دارد، زمینه آسایش، رفاه و همچنین زیست‌پذیری بهتر تهران را فراهم کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها