افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی بدون برجام، بدون توتال

کد خبر: 1241516

فاز 11 پارس جنوبی پس از 20 سال وقفه، به‌ دست مهندسان ایرانی ظرف مدت دو سال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. پیش از این قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت‌ توتال فرانسه منعقد شده بود که بدون پرداخت خسارت آن را نیمه‌کاره رها کرد.

افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی بدون برجام، بدون توتال

روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در عسلویه استان بوشهر، برداشت گاز از فاز ۱۱ به عنوان آخرین فاز باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی با شکستن قفل ۲۰ ساله توسعه این طرح و با پشت سر گذاشتن دو دهه قراردادهای متعدد نافرجام با شرکت‌های خارجی، آغاز شد.

پس از خروج شرکت‌ توتال فرانسه از کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد.

طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرحله نخست بخش اول توسعه، شامل حمل و نصب یک جکت چهارپایه، حفاری و تکمیل ۱۲ حلقه چاه، نصب سکوی اول به همراه متعلقات سکو و خط لوله دریایی جهت انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ در منطقه پارس ۲ کنگان است که هدف دستیابی به ظرفیت کامل تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را محقق می‌کند.

از جمله ویژگی‌های توسعه این طرح می‌توان به برچیدن و جابه‌جایی یک سکوی بهره‌برداری عظیم‌الجثه با وزن بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تن از موقعیت خود در دریا به موقعیتی جدید ‌اشاره کرد که به عنوان اقدامی بی‌سابقه در کشور و کم‌نظیر در دنیا شناخته می‌شود.

همچنین با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به میزان ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که می‌تواند به بهبود تراز گاز کمک شایان توجهی کند.

با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش می‌یابد.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی جلوه‌ای بارز از توان بالای متخصصان صنعت نفت و گاز کشور در اجرای مگاپروژه‌های فراساحلی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز دوشنبه به منظور بهره‌برداری از فاز ۱۱ گازی پارس جنوبی و افتتاح چند طرح مهم اقتصادی وارد عسلویه از توابع استان بوشهر شد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی خلیج ‌فارس عسلویه از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار بوشهر و جمعی از مقامات و مسئولان محلی مورد استقبال قرار گرفت. وزیر نفت دکتر رئیسی را در این سفر همراهی کرد.

در کنار افتتاح و بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ پارس جنوبی، طرح متانول و پتروشیمی هنگام نیز به بهره‌برداری رسید.

رئیس‌جمهور:

 صنعت نفت وابسته به حضور مستشاران خارجی نیست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در آیین افتتاح فاز ۱۱ گازی میدان مشترک پارس جنوبی در عسلویه  راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

رئیس‌جمهور انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح چهار سال زودتر از زمان لازم برای اجرای چنین طرحی را از دیگر ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل توجهی هم حاصل شده است.

رئیسی اجرای این طرح را یک عملیات فنی پیچیده و به نوعی منحصر به فرد و درآمدزا برای کشور برشمرد و بیان کرد: با راه‌اندازی این فاز بخش قابل توجهی از حق کشورمان از میادین مشترک احصا خواهد شد که جا دارد از زحمات همه کارکنان و تلاشگران صنعت نفت در این بخش و نیز صبوری خانواده‌های آنان صمیمانه قدردانی کنم.

رئیس‌جمهور با ‌اشاره اینکه تولید هفت میلیون مترمکعبی این فاز تا بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: امروز اقدامات و طرح‌های حوزه نفت و گاز و به طور کلی انرژی در کشور با انگیزه بالایی دنبال می‌شود.

وی با اعلام این که شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم به تعهد خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی عمل نکردند، بیان کرد: اراده پولادین جوانان ایرانی و متخصصین ما در این میدان افتخارآفرین شد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: جابه‌جایی یک سکو از یک فاز به یک فاز دیگر از لحاظ فنی کار بزرگی است که به دست متخصصان داخلی به نتیجه رسیده و در کوتاه‌ترین زمان انجام شده است.

وی با قدردانی از خانواده‌های صبور متخصصین داخلی که بخش عمده‌ای از وقتشان را بدور از خانواده و برای صنعت نفت کشور قرار داده‌اند، گفت: اکنون تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز افزایش می‌یابد که نشان از عزم و انگیزه متخصصین ایرانی برای انجام کارهای بزرگ و احقاق حق کشور از میادین کشور است.

رئیسی افزود: این برای کشور ما مایه افتخار است که صنعت نفت ما تمام ایرانی و برای مستشاران خارجی جایی ندارد.

وی با اعلام این که متخصصین ما توان انتقال دانش و فناوری به سایر کشورها دارند، تاکید کرد: در سفر به آفریقای جنوبی به من گفتند که پنج پالایشگاه نیاز به به‌روزرسانی دارند و درخواست استفاده از توان فنی و علمی متخصصین ایرانی داشتند که وزیر نفت به طرف آفریقایی جنوبی وعده داد خدمات فنی و مهندسی در این بخش به آنها ارائه می‌کند.

رئیسی یادآور شد: به دنبال این هستیم که در میادین مشترک نفتی عقب نمانیم.

وی با ‌اشاره به اینکه تکلیف ما در دولت و مجلس کار جهادی برای رفع مشکلات مردم است، گفت: باید به صورت شبانه‌روزی برای توسعه تولید، فعالیت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این در حالی است که دشمن تلاش می‌کند برای توقف تولید و پیشرفت کشور مانع تراشی کند.

کشور به لبخند و‌ اشک دیگران متصل نشده است

رئیسی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور صفر درصد بوده که اکنون به مثبت چهار درصد رسیده‌ که نشان‌دهنده این است که گفتمان ما می‌توانیم  با دست مردم تحقق یافته و کشور به لبخند و ‌اشک دیگران متصل نشده است.

وی گفتمان این دولت را متمایز و برگرفته از شهید سلیمانی و شهدای منطقه ذکر کرد و افزود: به جای اینکه به دست‌های بیگانه نگاه کنیم، با کمک متخصصان داخلی کارهای بزرگی را رقم زده‌ایم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ایران امروز قدرتمند است و این قدرت متعلق به شهدا، مردم و نیروهای مسلح و با تلاش دولت‌مردان و فعالیت شبانه‌روزی متخصصان در عرصه‌های مختلف ایجاد شده است.

رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص مشکل لنج‌داران و واردات کالای همراه ملوان (ته‌لنجی) گفت: این موضوع یکی از مشکلات مهم استان بوشهر است که البته ما مخالفتی با این موضوع نداریم و باید این کار توسط لنج‌داران و ملوانان انجام شود.

رئیسی یادآور شد: باید واردات مورد نیاز کشور از طریق دریا برای رفع مشکل مردم به صورت جدی دنبال شود اما نباید کالایی که در کشور تولید می‌شود، وارد کشور شود که ‌اشکال و خسارات به تولید داخلی ایجاد کند.

وی در خصوص مشعل‌سوزی در پارس جنوبی گفت: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال جلوگیری از مشعل‌سوزی هستیم که به عنوان یک اولویت طی ماه‌ها و سال‌های آتی این مسئله حل می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: استفاده از این گازها در شبکه داخلی و تبدیل آن به ثروت به جای آلودگی محیط زیست را دنبال می‌کنیم.

وی با اعلام افزایش اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در منطقه پیرامونی در استان بوشهر، گفت: سهم این استان از مسئولیت‌های اجتماعی برای سال جاری، ۶۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص بومی‌گزینی برای ‌اشتغال در منطقه گفت: برای ما استفاده از نیروی کارآمد بومی اولویت بوده و در تمامی استان‌ها نیز بر بومی‌گزینی تاکید داریم و در این استان نیز نیاز است از نیرو‌های بومی مورد نیاز استفاده شود.

رئیس‌جمهور با اعلام وجود غبار محرومیت بر چهره استان بوشهر، اظهار کرد: اگرچه چهره شهرها و روستاهای استان بوشهر نسبت به سال‌های قبل عوض شده اما هنوز محرومیت‌ها و غیربرخورداری‌هایی وجود دارد که نیاز است با کار جهادی این غبار از چهره شهرها و روستاهای استان برچیده شود.

حضور رئیس‌جمهور روی سکوی تولید گاز فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی

رئیس جمهور که صبح دیروز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به شهرستان عسلویه سفر کرده است، در بدو ورود به محل استقرار این سکوی دریایی عزیمت و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات عملیات کم‌نظیر انتقال سکوی این فاز از فاز دوازدهم و نیز راه‌اندازی این فاز مهم میدان عظیم پارس جنوبی مطلع شد.

رئیس‌جمهور در جریان این حضور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارگران و مهندسان حاضر در این سکو که در شرایط سخت دریایی به شکل شبانه‌روزی در این میدان تولید فعالیت می‌کنند نیز به گفت‌وگو پرداخت.

فاز ۱۱، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود و از این لحاظ مهم‌ترین فاز این میدان است چرا که در صورت عدم برداشت از آن، گاز به بخش‌های جنوبی انتقال داده خواهد شد.

طی ۲۰ سال گذشته عملیات راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شد، اما این شرکت‌ها به بهانه تحریم هر بار عملیات احداث و راه‌اندازی را ناتمام رها کردند، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشورمان پس از ۲۰ سال وقفه در مدت ۲ سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، امروز افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز خواهد شد.

با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده خواهد شد که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.

بدون برجام، بدون توتال

بهره‌برداری فاز 11 پارس جنوبی، جدیدترین مصداق اقدامات دولت بدون برجام بود. البته این‌بار باید بگوییم «بدون برجام و بدون توتال».

در دولت قبل، در رویکردی خسارت‌بار تمامی امور کشور و حتی آب خوردن مردم به برجام و مذاکره با غرب گره زده شد.

به عنوان نمونه، در دولت قبل از وعده ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی، فقط قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری با شرکت توتال امضا شد که آن هم میراثی جز سرقت اطلاعات ایران و نقض قرارداد، بر جا نگذاشت!

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: تاخیر در برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی که به دلیل رها کردن پروژه از سوی توتال رخ داده بود کشور را با ضرر ۴۰ میلیارد دلاری مواجه ساخت.

نکته قابل تأمل این‌جاست که مجموع ارزش قراردادهای نفتی در هشت ماه نخست دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت بدسابقه توتال فرانسه است.

۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

جواد اوجی، وزیر نفت روز دوشنبه در آیین افتتاح و بهره‌برداری از فاز ۱۱ گازی پارس جنوبی، اظهار داشت: در ۶ ماه قبل زمانی که ریاست جمهوری برای افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عسلویه آمدند، از ما خواست که فاز ۱۱ در همین دولت به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: امروز خوشحال هستیم که طی ۶ ماه از آن گفت‌و‌گو، شاهد به بهره‌برداری از طرحی هستیم که ۲۰ سال توسط شرکت خارجی ما را معطل کرده بودند.

وزیر نفت تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی بر توسعه میادین مشترک و به‌خصوص اتمام فازهای پارس جنوبی تاکید دارند و به ایشان قول می‌دهیم در این مسیر حرکت کنیم.

اوجی یادآورشد: اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشت.

وی گفت: با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب از این میدان مشترک برداشت خواهد شد.

وزیر نفت افزود: این درحالی است که پارسال وقتی ترکمنستان گاز را قطع کرد برای روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در آن منطقه دچار چالش شدیم.

اوجی ادامه داد: از شروع دولت سیزدهم بسیاری از  پروژه‌های نیمه‌کاره از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی که فقط قرارداد آن توسط شرکت‌های خارجی رد و بدل می‌شد به ثمر نشست.

وی گفت: پارسال ۳۴ پروژه نیمه‌کاره به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت یادآورشد: امسال ۶۷ پروژه در حوزه بالا و پایین‌دستی به ارزش ۱۵ میلیاد دلار با اولویت تولید به بهره‌برداری می‌رسد که تاکنون ۲۵ پروژه به ارزش ۷.۵ میلیاد دلار افتتاح شده است.

اوجی افزود: دولت سیزدهم در حوزه پارس جنوبی ۱۰ اقدام مهم تاکنون انجام شده که فاز ۱۱ پارس جنوبی از جمله آنهاست.

وی راه‌اندازی واحدهای شیرین‌‌سازی میعانات گازی فازهای ۲و۳، احداث خط لوله فاز ۱۶، احداث پالایشگاه فاز ۱۴ از دیگر اقدام‌های بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.

وزیر نفت گفت: امروز وزارت نفت در همه بخش‌ها به خودکفایی دست یافته است و به بسیاری از کشورهای مورد تحریم که ۳۰ کشور هستند و ایران نیز در صدر آنهاست، حضور فعال پیدا کرده‌ایم.

اوجی یادآورشد: پرونده پارس جنوبی هنوز بسته نشده است و از برنامه‌های مهم وزارت نفت حفظ‌، نگهداشت و فشارافزایی در پارس جنوبی است که مطالعات آن رو به پایان است.

ادعایی مضحک و تکراری برای مصادره یک موفقیت

پس از انتشار خبر افتتاح و بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی، صفحه رسمی دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق در ایکس (توئیتر) به این خبر واکنش نشان داد.

در بخشی از واکنش دفتر رئیس‌جمهور سابق آمده است: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، تعداد فازهای تکمیل‌شده پارس جنوبی از ۱۰ فاز به ۲۷ فاز رسید و این‌گونه بود که ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک، قطر را پشت سر گذاشت.

دفتر آقای روحانی اصلا به این سؤال پاسخ نداده که چرا تکمیل و بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی، در دولت قبل معطل مانده است؟! همچنین هیچ سخنی از خسارت‌های قرارداد توتال به میان نیامده است!

واقعیت این است که دولت قبل، کارنامه‌ای خسارت‌بار و غیرقابل دفاع دارد و به همین منظور از هر فرصتی برای ترمیم این کارنامه پرخسارت، سوءاستفاده می‌کند.

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی

لازم به ذکر است که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در سال 1398 با انکار توانمندی‌های داخلی مدعی شده بود که تجهیزات پارس جنوبی را فقط سه شرکت در جهان می‌توانند بسازند و ایرانی‌ها قادر به انجام آن نیستند.

جابه‌جایی سکوی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ برای ایران تجربه نخستین جابه‌جایی از دریا به دریا بود و گفته می‌شد که این کار بدون مشاوران خارجی شدنی نیست. اما در نهایت، مهندسان و متخصصان ایرانی بدون حضور مشاوران خارجی موفق شدند این عملیات پیچیده را انجام بدهند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها