«فردا» گزارش می‌دهد:

همه علیه خاتمی

کد خبر: 1241689

پس از سخنان اخیر خاتمی بسیاری از فعالان و کارشناسان سیاسی در مواجهه با او موضع گرفتند که در این گزارش بخش‌هایی از سخنان آنها مرور می‌شود.

همه علیه خاتمی

گروه سیاست سایت فردا: سخنان اخیر سید محمد خاتمی با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد و بسیاری از فعالان و تحلیلگران سیاسی سخنان او را به شدت رادیکال، ساختارشکن، وحدت‌شکن و مملو از تزریق ناامیدی به مردم قلمداد کردند. خاتمی رسما علیه نظام موضع گرفت و نظام اسلامی ایران را متهم به انسدادگری کرد، او به شورای نگهبان اتهام زد و در نهایت هم با زیر سؤال‌بردن اصل انتخابات گفت که شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات فایده‌ای ندارد.

متعاقب این سخنان فعالان سیاسی علیه او موضع گرفتند که در ادامه بخش‌هایی از اظهارنظر کارشناسان را مرور می‌کنیم.

احمد بخشایش اردستانی درباره سخنان خاتمی گفت: «خاتمی و اصلاح طلبان این حرف ها را می‌زنند تا فضا را تند کنند و از حاکمیت امتیاز بگیرد اما خود می‌دانند در حوزه التزام به نظام یا مسائل مالی و اخلاقی چه کار کردند که ردصلاحیت می‌شوند».

سید مهدی هاشمی هم بیان کرد: «به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان از گذشته عبرت نگرفتند و اگر فردا روزی هم بر مسند کاری قرار بگیرند، باز می‌خواهند با همان روحیات جامعه را به دنبال خودشان بکشانند».

محمدصادق کوشکی خاتمی را به انتهای راه رسیده دانست و گفت: «آقای خاتمی سیاستمداری است که به انتهای راه رسیده و بازنشسته شده است. آقای خاتمی نسلی را فرماندهی می کرد که بخش اعظم آن نسل از آقای خاتمی پیروی نمی کنند و دیدگاه های دیگری را دنبال می کنند... آقای خاتمی عملا قدرت اینکه حامیان سابقش را پای صندوق رأی بکشد ندارد بنابراین خیلی نباید مواضع، حرف ها و نامه نگاری های او را جدی گرفت. او دیگر شخصیت تأثیرگذاری بر جامعه و حتی در اردوگاه اصلاحات نیست بنابراین نمی تواند براندازی کند».

عباس سلیمی نمین هم در واکنش به سخنان خاتمی مطرح کرد: «جریانات سیاسی مطلع هستند که برخی اعضای زیاده طلب‌شان علی‌القاعده قادر نخواهند بود از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند چون هم در داخل کشور می خواهند از ساختار سیاسی بهره بگیرند و هم با طیف خارج کشوری می‌خواهند دادوستد کنند. چنین رویکردی طبیعی است که با موانعی مواجه خواهد بود».

امیررضا واعظ آشتیانی هم سخنان خاتمی را تکرار رویه گذشته‌اش دانست: «حرف‌های خاتمی همان حرف‌های سال 88 خود را تکرار می‌کند. واقعیت این است که خود اصلاح‌طلبان هم دیگر شنوای حرف‌های آقای خاتمی نیستند و او در میان اصلا‌طلبان هم وجاهتی ندارد. او می‌خواهند خود را در میان نیروهای رادیکال اصلاح‌طلب تعریف کند تا از حمایت آنها برخوردار باشد. صحبت‌های او درباره شورای نگهبان هم حرف‌هایی تکراری است. آنها مشغول چانه‌زنی هستند تا شورای نگهبان از رویه‌های قانونی خود عدول کند و افرادی که دارای سابقه‌های منفی امنیتی هستند را تأیید کند.

حمیدرضا ترقی هم اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان به ویژه عناصری مثل آقای خاتمی با فقه سیاسی حضرت امام (ره) مشکل دارند بنابراین حرف تکراری شان را زمان هر انتخاباتی دوباره بیان می‌کنند».

او در گفت‌وگویی دیگر بیان کرد: «خاتمی در بین خود اصلاح‌طلبان هم جایگاهی ندارد. اختلاف میان کارگزاران و میانه‌روها با این جریان ساختارشکن روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود و این روند باعث منزوی‌شدن نیروهای تندروی اصلاحات می‌شوند».

ناصر ایمانی هم مواضع اخیر خاتمی را مانیفست تازه او دانست و گفت: «حرف‌های آقای خاتمی مانیفستی جریان خودش در انتخابات پیش رو است. حرف‌های او را باید انتخاباتی دانست. او به نوعی شروط انتخاباتی‌اش را مطرح کرده است و از پیش از انتخابات گفته است که اگر نتایجی جز آنچه مطلوب ماست به دست آید، چه معنایی می‌دهد... اصلاح‌طلبان باید با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند و به جای اینکه مانند آقای خاتمی فرافکنی کنند و بگویند جایگاه متزلزل جبهه اصلاحات تقصیر حاکمیت است، بهتر است که با مشکلات درونی خود به صورت واقعی مواجه شوند».

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس هم نسبت به صحبت‌های خاتمی واکنش نشان داد و مطرح کرد: «اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که هر زمان به انتخابات نزدیک می‌شویم، گروه‌هایی خاص مشغول چانه‌زنی می‌شوند و حتی پا را فراتر هم می‌برند و سهم‌خواهی می‌کنند و می‌خواهند امتیازاتی را برای خود بگیرند. اکنون هم برخی از افراد یک جناح خاص می‌خواهند با تحت فشارقراردادن نهادهای نظارتی و با اتهام‌زنی به نظام در انتخابات پیش رو امتیازاتی را دریافت کنند».

سعید آجرلو هم در مطلبی خطاب به خاتمی نوشت: «جناب آقای حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی با سلام اکنون تردیدی نیست که با زبان مصطفی تاج‌زاده سخن می‌گویید، با اندیشه تاج‌زاده، رئیس جبهه اصلاحات را انتخاب می‌کنید و با رویکرد تاج‌زاده به توصیف و تبیین عرصه سیاست می‌پردازید. برای قرار گرفتن در موقعیت 1402 از سال 76 آغاز کرده و نه با ادبیات چپ سنتی و محافظه‌کاران جناح چپ که با تندترین روایت از دوم خرداد که توسط معاون سیاسی اول وزارت کشورتان ساخته و پرداخته شده از خاتمی رئیس‌جمهور و خاتمی اصلاحات عبور می‌کنید. در سخنرانی اخیر خود در مقام تندترین اپوزیسیون‌های داخلی به ریشه‌های جمهوری اسلامی حمله می‌کنید، طعنه می‌زنید و با روایتی رادیکال، صحنه را توصیف می‌کنید، انگار که تاج‌زاده در حال سخن‌گفتن باشد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها