دروغ غربگرایان رو شد؛ افزایش صادرات نفت بدون کاهش تحریم‌ها

کد خبر: 1241960

در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا در ایران مدعی بودند افزایش صادرات نفت ایران به‌خاطر کاهش برخی تحریم‌ها از سوی آمریکاست، یک مقام آمریکایی این ادعا را تکذیب و اذعان کرد افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا بوده است.

دروغ غربگرایان رو شد؛ افزایش صادرات نفت بدون کاهش تحریم‌ها

در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا در ایران مدعی بودند افزایش صادرات نفت ایران به‌خاطر کاهش برخی تحریم‌ها از سوی آمریکاست، یک مقام آمریکایی این ادعا را تکذیب و اذعان کرد افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا بوده است.

اخیرا اخبار متعددی در رسانه‌های تخصصی نفتی در جهان منتشر شد که از افزایش چشمگیر تولید و صادرات نفت ایران حتی تا مرز دو میلیون بشکه حکایت می‌کرد و این بدین معنا بود که صادرات نفت ایران به نسبت زمانی که صادرات نفت کشورمان در دولت برجام به زیر 300 هزار بشکه رسید، دست‌کم شش برابر افزایش داشته است. همچنین 80 میلیون بشکه نفت ذخیره شده روی دریا و‌ تانکر‌ها نیز در اثر افزایش صادرات به صفر رسید.

در پی انتشار این خبر خوب که بدون برجام و FATF و بی‌اعتنا به تحریم‌های آمریکا رخ می‌داد، رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا به دست‌وپا افتادند تا ماجرا را به ادعای توافق ایران و آمریکا نسبت بدهند. آنها مدعی شدند ایران سطح غنی‌‌سازی را افزایش داده و آمریکا پس از این اقدام، تحریم‌ها را شُل کرده تا ایران بتواند نفت بیشتری بفروشد و بنابراین گشایش‌های جدید در اثر اراده آمریکا اتفاق افتاده است.

این لاف بزرگ در حالی بود که پای هیچ توافقی در میان نبود و نه ایران از سطح غنی‌سازی عقب‌نشینی کرده بود و نه آمریکا تحریم‌ها را لغو کرده بود بلکه حتی هفته قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا نفتکش توقیف‌شده حامل نفت ایران را پس از هشت ماه توقیف، تخلیه کرده است.

اکنون در حالی که چند روز از اقدام محافل غربگرا برای مصادره «افزایش صادرات نفتی ایران» به نفع آمریکا می‌گذرد، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: دولت بایدن همچنان به اجرای «سختگیرانه» تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم‌های مربوط به تجارت نفت و پتروشیمی ادامه خواهد داد.

وی در واکنش به گفته‌های سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مبنی بر تداوم صادرات نفت ایران به‌رغم تحریم‌ها گفت: رقم‌های مربوط به صادرات نفت در طول زمان به‌طور مرتب نوسان می‌کند و به قیمت‌ها و تغییرات در روش‌شناسی بستگی دارد اما چارچوب تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان نیرومند باقی مانده است.

این سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: دولت بایدن همچنین به‌طور مرتب در تعامل با دیگر کشورها، آنها را از انجام اقدامات ناسازگار با تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، به‌شدت برحذر می‌دارد.

این دیپلمات آمریکایی، تحریم‌های «پرشمار»‌، را از اقدامات دولت بایدن خواند و با اشاره تحریم بیش از ۳۰۰ نهاد و فرد طی یک سال گذشته گفت: «۱۶۰ مورد این تحریم‌ها با بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران مرتبط بوده است».

یادآور می‌شود اکنون تولید نفت خام در کشورمان به روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و تا پایان شهریورماه به روزانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم ۲.۲ میلیون بشکه در روز بوده و حال ۱.۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. قبل از تحریم، تولید نفت ایران حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود که تا پایان شهریور تنها ۴۰۰ هزار بشکه تا دستیابی به آن فاصله است. افزایش تولید نفت ایران در حالی رقم خورد که صادرات نفت ایران نیز به ارقام بی‌سابقه‌ای در شرایط تحریم رسیده و طبق گزارش ‌تانکر ترکرز در ماه جاری عدد ۲.۲ میلیون بشکه را ثبت کرده است.

شبکه خبری بلومبرگ اخیرا به نقل از شرکت کپلر که تصاویر ماهواره‌ای نقتکش‌ها را رصد می‌کند، اعلام کرد میزان صادرات روزانه نفت ایران افزایش یافته و به حدود دو میلون بشکه رسیده است.

همچنین طبق برآورد شرکت ‌تانکر ترکرز، ایران در ۲۰ روز نخست ماه اوت، ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات صادر کرده و اگر این روند حفظ شود، صادرات ایران در اوت سال ۲۰۲۳، بالاتر از ماه‌های دیگر امسال خواهد بود که برای آمریکا ناخوشایند است. نرخ صادرات در ۲۸ روز گذشته نشان می‌دهد که نرخ صادرات ایران، ۲.۱ میلیون بشکه در روز بوده است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها