میزان/ کمالوندی: برخی اعضای آژانس دستخط اروپایی‌ها را سرمشق می‌کنند

کد خبر: 1242400

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم ۴۰ درصدی زنان در دانش هسته‌ای ایران، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حضور زنان دانشمند در صنعت هسته‌ای کشورمان را در سفر اخیر خود به ایران مشاهده کرد و از سهم زنان در این صنعت تعجب کرده بود که بخش مهمی از صنعت هسته‌ای ایران را زنان اداره می‌کنند.

میزان/ کمالوندی: برخی اعضای آژانس دستخط اروپایی‌ها را سرمشق می‌کنند

تعجب و حیرت از جایگاه علمی زنان در ایران اگرچه از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قابل درک است، اما آن‌ها که تحولات جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند، به خوبی درک خواهند کرد که زنان با جمهوری اسلامی ایران به چه جایگاه و موقعیت ممتازی رسیده‌اند. این موفقیت‌ها هم منحصر به یک یا چند رشته نیست و زنان ایرانی در حوز‌ه‌های مختلف پزشکی، فنی و مهندسی، علوم انسانی و ورزشی توانسته‌اند به موفقیت‌های ملی و جهانی دست پیدا کنند. اینکه بیش از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور در دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، خود گویای این واقعیت است که انقلاب اسلامی چه جایگاه و موقعیتی را برای زنان فراهم کرده است. در همین کنکور سراسری سال جاری به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، از مجموع ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ پذیرفته شده نهایی، تعداد ۱۰۴ هزار و ۱۲۳ نفر زن و تعداد ۸۷ هزار و ۹۲ نفر مرد هستند. یعنی ۴۵/۵۴ درصد پذیرفته شدگان را زنان و ۵۵/۴۵ درصد پذیرفته شدگان را مردان تشکیل می‌دهند.

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‎المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری میزان، ضمن اشاره به نقش زنان در صنعت هسته‌ای کشور، گفت: حدود ۴۰ درصد از دانشمندان ما در صنعت هسته‌ای خانم هستند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حضور زنان دانشمند در صنعت هسته‌ای کشورمان را در سفر اخیر خود به ایران مشاهده کرد. گروسی از سهم زنان در این صنعت تعجب کرده بود. اکنون آنچه در ذهن آقای گروسی جا افتاد، این است که بخش مهمی از صنعت هسته‌ای ایران را زنان اداره می‌کنند. این موضوعی است که باید هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‎المللی به آن پرداخته شود.

کمالوندی در ادامه با اشاره به اینکه تصویرسازی درست از واقعیت‎هاست که هم در حوزه عدالت آرامش به مردم می‌دهد و هم فضا را برای دیپلمات‌ها برای پیشبرد کارشان تسهیل می‌کند، بیان کرد: در سال‌های اخیر، غرب تلاش کرده با ابزار ادعایی نقض حقوق بشر ما را تحت فشار قرار بدهد؛ این در حالی است که وضعیت نقض حقوق بشر در کشور‌های غربی فاجعه بار است. «کمالوندی» در ادامه با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی برای ما ضایعه بزرگی بود که با واکنش جدی کشورمان نیز مواجه شد، عنوان کرد: هرچند امریکا انتظار چنین واکنش بزرگی را نداشت، اما امریکایی‌ها پس از مشاهده واکنش کشورمان در هدف قرار دادن پایگاه این کشور در عراق، دچار ترسی جدی شدند.

معاون امور بین‎المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه کشور ما اگر بخواهد از طبقه‌بندی کشور‌های متوسط که در حال حاضر در آن قرار دارد، به طبقه کشور‌های قدرتمند وارد و مطرح شود، باید اسباب بزرگی یا همان چیزی را که در سیاست مولفه‌های قدرت نامیده می‌شود، فراهم کند، گفت: اگرچه بخش بزرگی از این مؤلفه‌ها را موضوع‌های اقتصادی، نظامی، پرستیژ و اعتبار فرهنگی تشکیل می‌دهند، اما در اختیار گرفتن ذهن و سازه‌های فکری بسیار مهم است؛ بشریت امروز در بمباران خبری قرار دارد و، چون بسیاری از چیز‌هایی که می‌شنود، مشابه است، نحوه تفکر افراد هم بسیار مشابه می‌شود؛ دو مؤلفه مهم دیگر قدرت، اطلاع‎رسانی و رسانه و هسته‌ای هستند. وی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری‌های پیشرفته، هسته‌ای سرآمد آن‎هاست، توضیح داد: دلیل سرآمد بودن هسته‌ای نیز این است که استاندارد‌های هسته‌ای باید حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد جلوتر از استاندارد‌های دیگر باشد، ضمن اینکه موضوع‌های ایمنی و امنیتی در هسته‌ای یک ضریب دستکم ۳/۱ دارد؛ بنابراین اگر کشوری در زمینه هسته‌ای پیشرفت کند، پیشرفت در دیگر زمینه‌ها برایش اتفاق می‌افتد. به این معنا که اگر کشوری در صنعت هسته‌ای سانتریفیوژ یا رآکتور تولید کرده، دیگر می‌تواند سانتریفیوژ‌های مختلف یا رآکتور‌های دیگر مانند برق عادی را تولید کند. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، دلایل اهمیت صنعت هسته‌ای متعدد هستند؛ مهم‌ترین دلیل اینکه کشور دارنده این صنعت به لحاظ سطح و استاندارد، از لحاظ صنعتی ارتقای قابل توجهی می‌یابد. وی با اشاره به اینکه درباره حوزه‌های این صنعت باید گفت که صنعت هسته‌ای در گستره بزرگی تعریف می‌شود، اظهار کرد: ما به نقش هسته‌ای در حوزه‌های انرژی و برق آگاهی داریم؛ فقط در مورد کاربرد پرتو‌ها می‌توان گفت که از رادیو دارو که عموم مردم با آن سروکار و به آن نیاز دارند تا صنایع مختلف اعم از نفت، شیلات و کشاورزی، در گستره صنعت هسته‌ای قرار می‌گیرند.

هدفگذاری تولید برق ۲۰ هزار مگاواتی

کمالوندی درباره موضوع برق هسته‌ای و محقق ساختن سهم برق هسته‌ای از سبد انرژی کشورمان، تصریح کرد: مدل‌های شناخته شده بین‎المللی در زمینه برق هسته‌ای وجود دارد که نرم افزار‌هایی دارند؛ با وارد کردن داده‌های ایران به سه مدل مذکور، این نتیجه به دست می‌آید که بین ۸ تا ۱۲ درصد برق کشور باید هسته‌ای باشد؛ در واقع دلیل این امر، دسترسی به برق ماندگار است که بتواند در صورت بروز مشکل خشکی سد و عدم تولید برق از این روش، جبران‎کننده باشد. به صورت متوسط ۱۰ درصد برق تولیدی در کشور ما باید برق هسته‌ای باشد و هدف‎گذاری ما در زمینه تولید برق هسته‎ای، رسیدن به میزان تولید ۲۰ هزار مگاوات است؛ تولید این میزان برق هسته‌ای باید تبدیل به یک خواسته و تقاضای مردمی شود؛ مردم همان‌طور که خواهان امنیت هستند باید متقاضی امنیت انرژی هم باشند، زیرا تأمین انرژی در حال حاضر نیز با مشکلاتی مواجه است که در بلندمدت دشوارتر می‌شود.

ضرورت داشتن صنعت هسته‌ای

معاون امور بین‎المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ضرورت داشتن صنعت هسته‌ای و وجود برخی مخالفت‌ها با این موضوع، گفت: برخی از نخبگان ما، مسائلی را در زمینه صنعت هسته‌ای مطرح می‌کنند که تعجب‌برانگیز است. وی ضمن اشاره به اینکه یکی از این مسائلی که مطرح می‌کنند این است که حجم سرمایه‎گذاری در صنعت هسته‌ای بالاست، گفت: حجم سرمایه گذاری در این صنعت بالاست، اما این سرمایه‎گذاری است که تا ۱۰۰ سال به شما میوه می‌دهد، در حالی که یک نیروگاه معمولی۲۰ سال کار می‌کند، یک نیروگاه هسته‌ای پنج برابر یک نیروگاه معمولی کار می‌کند. شاید بگویند که نیروگاه هسته‌ای پنج برابر یک نیروگاه عادی هزینه می‌برد، اما در نظر داشته باشید کشوری که از لحاظ آب‌وهوایی مشکل دارد و با معضل آلودگی هوا مواجه است، چقدر نیروگاه هسته‌ای می‌تواند در حل بحران آلودگی هوای آن مؤثر باشد. نیروگاه اتمی اصلاً آلودگی ایجاد نمی‌کند.

صنعت هسته‌ای باید به خوبی معرفی شود

کمالوندی در مورد ضرورت معرفی صنعت هسته‌ای به عموم مردم، گفت: صنعت هسته‌ای باید به خوبی به مردم معرفی شود. مقام معظم رهبری در نمایشگاهی که داشتیم توصیفی کم‌سابقه از این نمایشگاه با عبارات عالی، امیدبخش و بشارت‌بخش داشتند. نکته مهمی که ایشان مطرح کردند، برای ما تکلیف ایجاد کرد. ایشان گفتند که باید با مردم صحبت کنید تا از آثار صنعت هسته‌ای بر زندگی خود آگاه شوند. باید توجه داشت که اثرات صنعت هسته‌ای همگی بر زندگی مردم است. حوزه‌های فعالیت صنعت هسته‌ای بر برق، کشاورزی، رادیودارو و... تاثیر دارد و همه حوزه‌های این صنعت بر زندگی مردم تاثیرگذار است. غنی‎سازی هم در نهایت سوخت خود را برای نیروگاه و رآکتور می‌دهد که برای زندگی، رفاه و سلامت مردم کاربرد دارد.

برخی اعضای آژانس دستخط اروپایی‌ها را سرمشق می‌کنند

«کمالوندی» در بخشی دیگر از این گفتگو درباره رابطه ایران و آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، بیان کرد: رابطه ایران و آژانس یک رابطه توأم با مسائلی است که بعضاً از ناحیه سیاسی به آن وارد می‌شوند. وی با اشاره به اینکه در حالی‌که کشور‌های قدرتمند تلاش می‌کنند آژانس را تحت فشار قرار بدهند، اظهار کرد: ما تلاش کردیم که رابطه‌ای متوازن با آژانس داشته باشیم که فراز و نشیب‌های خاص خودش را داشته و دارد، اما به‌صورت کلی ما در حال حرکت رو به جلو هستیم. به طور مثال، زمانی در گزارش‌های آژانس موضوع چهار مکان مطرح بود که بعداً به سه مورد و اکنون به دو مورد کاهش یافته است. امیدواریم که در آینده تعداد مکان‌های ادعایی بازهم کاهش یابد و صفر شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ما غیر از بحث مکان‌ها، بحث‌های معمولی با آژانس داریم که در همه جای دنیا وجود دارد، با این تفاوت که آن‌ها به دلیل سیاسی شدن بحث‌های مرتبط با ایران، موضوع‌های مذکور را به بهانه اینکه بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باید به شورای حکام گزارش کنند، به این شورا می‌برند و آنجا هم هر کسی از جایگاه سیاسی حرفی می‌زند، گفت: برخی مواقع ۲۵ نفر از ۳۵ نماینده کشور‌های عضو شورای حکام اصلا نمی‌دانند که موضوعات فنی مطروحه مثلاً «اس آر دی» (اختلاف بین فرستنده و دریافت کننده) چیست یا نمی‌دانند که ۸۴ درصد تحت چه شرایطی ممکن است تصادفی ایجاد شود. این کشور‌ها تنها کاری که می‌کنند این است که از دستخط اروپایی‌ها به عنوان سرمشق استفاده می‌کنند، به همین دلیل بار‌ها به آژانس گفته‎ایم که ما به اندازه کافی تحت فشار هستیم، پس در گزارش‌های خودتان مراقب باشید چیز‌هایی که می‌نویسید وسیله فشار بر ما از طریق سوءاستفاده برخی از کشور‌ها نشود.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها