اقامه دعوی علیه امریکا در پرونده ترور شهید سلیمانی

کد خبر: 1242604

معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد: آماده اقامه دعوی برای پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم و طی روز‌های پیش‌رو اخطار لازم به امریکا داده می‌شود.

اقامه دعوی علیه امریکا در پرونده ترور شهید سلیمانی

به گزارش ایسنا، محمد دهقان در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی اظهار کرد: پرونده ترور شهید سلیمانی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که مسئولیت آن به عهده مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور است. در ابتدای دولت روند رسیدگی به این پرونده متوقف بود. بعد از ترور شهید سلیمانی مدتی در کشور اختلاف بر سر این بود که چگونه با این پرونده مواجه باشیم. در دولت سیزدهم این کار به صورت تخصصی انجام گرفت و نظرات وکلای بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده اخذ شد.

وی ادامه داد: آماده اقامه دعوی برای پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم. در شهریور ۱۴۰۲ و طی روز‌های پیش‌رو اخطار لازم به امریکا داده می‌شود. بعد از ارائه زمان شش‌ماهه برای داوری، طبق مقررات دیوان بین‌المللی دادگستری باید آن‌ها را دعوت به داوری کنیم. اگر آن‌ها داوری را قبول نکردند در بهار ۱۴۰۳ ایران دعوی خود در پرونده ترور شهید سلیمانی را در سازمان بین‌المللی دادگستری ثبت می‌کند. روند دعوی حقوقی شروع شده و دعوت به مذاکره است که حدود دو ماه زمان نیاز دارد.

دهقان با یادآوری محکومیت حقوقی امریکا برابر ایران، تأکید کرد: معاونت حقوقی یک سلسله دعوای بین‌المللی دارد که در این مورد کمتر با مردم صحبت شده است. همان‌طور که جنگ اقتصادی، فرهنگی علیه کشور وجود دارد، یک جنگ حقوقی تمام عیاری هم علیه ایران شکل گرفته است. در همین زمینه چندین دعوی حقوقی با امریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان داوری ایران و امریکا مطرح شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری موارد کلان میان دولت‌ها را رسیدگی می‌کند.

رأی دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: در دهم فروردین امسال در زمینه یکی از دعوا‌ها که مربوط به اموال جمهوری اسلامی ایران بود، رأی صادر شد. در این پرونده امریکا عهدنامه مودت را نقض کرده و برخی اموال جمهوری اسلامی توسط آن‌ها توقیف شده بود. در این مورد در دولت گذشته شکایت اقامه شد، اما پیگیری لازم صورت نگرفت و در نهایت در دولت سیزدهم اقدامات لازم انجام و عملیات حقوقی خوبی طراحی شد و دولت امریکا برای اولین‌بار در این سطح محکوم شد.

دهقان گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری از پنج قاره جهان قضاتی دارد که رأی به نفع جمهوری اسلامی صادر کردند. در زمینه خساراتی که به ایران وارد شده دو سال مهلت داده شد تا خسارت از سوی امریکا پرداخت شود. البته باید با آن‌ها درباره خسارت توافق کنیم و اگر نتوانیم به تفاهم برسیم، دیوان بین‌المللی دادگستری در رأی آورده که راساً میزان خسارت را تعیین خواهد کرد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ادامه داد: دعوی بسیار مهم دیگری درباره تحریم‌ها داریم و چند ماه پیش حدود ۱۰ جلد مدارک را در زمینه آثار تحریم‌های امریکا علیه ایران ارائه دادیم و امریکا حدود سه ماه دیگر فرصت دارد که لایحه نهایی خود را ثبت کنند. بعد از آن شاید جلسه استماع ما در خرداد سال آینده برگزار می‌شود و در نیمه دوم سال آینده شور تمام و رأی صادر می‌شود.

دهقان با اشاره به دیگر پرونده‌های بین‌المللی ایران، اظهار کرد: پرونده دعوی ما علیه کانادا که مصونیت ما را نقض و در دادگاه‌های خود احکامی علیه ما صادر کردند، این دعوی چند وقت پیش اقامه شده و روندش طی خواهد شد. وی یادآور شد: یک دعوی هم کانادا، اوکراین، سوئد و انگلستان علیه ما طراحی کردند که راجع به سقوط هواپیمای اوکراینی است و بی‌پایه است چراکه ما را متهم به این کردند که عمداً این هواپیما را ساقط کردیم. در حالی که طبق نظریه شورای ایکائو آن دعوا بی‌پایه است و به نتیجه نخواهد رسید. هرچند ما مقدمات دفاع خودمان را فراهم کرده‌ایم. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دیوان داوری ایران و امریکا هم دعوا‌هایی داریم که اکثر آن‌ها تمام شده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در این سال‌های بعد از انقلاب محکوم کردیم و امریکا هم ما را تقریباً ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار محکوم کرده است.

بزرگ‌ترین پرونده حقوقی بعد از انقلاب

دهقان همچنین با اشاره به دعوی وزارت دفاع علیه امریکا، گفت: این دعوی دو پرونده را شامل می‌شود و بزرگ‌ترین پرونده بعد از انقلاب بین ما و امریکاست که در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. وضعیت به نفع ماست و در حال شور هستند که جلسه استماع آن هم تمام شده و امیدواریم که تا سال آینده این رأی صادر و تعیین تکلیف شود. وی ادامه داد: دعوی وزارت دفاع در زمینه صنایع و اقلام دفاعی است که قبل از انقلاب از امریکا خریده‌ایم، اما به ما تحویل نشده است. یک سری اقلام هم داشتیم که در انبار‌های امریکا باقیمانده و این هم دعوی بسیار مهمی است که هزار و ۱۲۵ پرونده است و ۲۵ پرونده به صورت نمونه رسیدگی می‌شود تا براساس آن رأی نهایی صادر شود. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت پرونده مربوط به اموال خارج‌شده از کشور از سوی نزدیکان شاه، اظهار کرد: این پرونده به خوبی در ایران مدیریت نشده است. باید در داخل اقدام می‌شد و اطلاعات را به دادگاه‌های خودمان می‌دادیم تا رأی صادر کنند. این پرونده در داخل فعال شده تا اسناد متناسب با اموالی که خاندان پهلوی از کشور دزدیده‌اند در دیوان داوری ایران و امریکا فعال شود.

مانع صدور رأی ناحق علیه ایران در اروپا شدیم

دهقان با اشاره به دیگر پرونده‌های مداخلات امریکا در امور ایران، یادآور شد: این پرونده‌ها سال‌ها معطل و معلق مانده بود که جدیداً آن را هم فعال کرده‌ایم. یکسری پرونده هم در اروپا داریم که امریکا به ناحق علیه ما رأی صادر می‌کنند که ربطی به ما ندارد. مثلاً همه متهمان پرونده ۱۱ سپتامبر غیرایرانی هستند و ربطی به ما ندارد و حتی کنگره امریکا هم این را اعلام کرده که ایران نقشی نداشته است، اما در دادگاه‌های خودشان علیه ما رأی سنگین صادر کرده‌اند تا آرای خود را به اروپا بیاورند و در آنجا شناسایی و اجرا کنند. وی افزود: بخش مهمی از کار ما در اروپا این است که جلوی این پرونده‌ها را بگیریم که خوشبختانه هیچ رأیی در زمینه توقیف اموال ایران در اروپا صادر نشده است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها