«فردا» گزارش می‌دهد:

مسئولیت دولت برای افزایش مشارکت در انتخابات

کد خبر: 1243387

بهبود شرایط اقتصادی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای افزایش انگیزه جامعه به منظور تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات است.

مسئولیت دولت برای افزایش مشارکت در انتخابات

گروه سیاست سایت فردا: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها ی این روزها در حوزه سیاسی میزان مشارکت عمومی در انتخابات است. مشارکت حداکثری هدفی است که در بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی همواره مورد تأکید بوده است زیرا از یک سو باعث تحکیم مردم و حاکمیت می‌شود و از سوی دیگر خنثی‌کننده توطئه‌های بیگانگان است اما برای تحقق مشارکت بالا در انتخابات لوازمی مورد نیاز است.

هیچ وقت مردم از جمهوری اسلامی رویگردان نبوده و نشده‌اند؛ کمااینکه در مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخی از جمله جنگ و تحریم‌ها مردم پای نظام ایستاده‌اند اما مشارکت در انتخابات را بخش‌هایی از مردم در گرو تحقق برخی امور می‌دانند. مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش مشارکت می‌شود، امید به بهبود اوضاع عمومی اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. در این بخش بسیاری از صاحب‌نظران از مدت‌ها پیش گفته بودند که اگر دولت اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی به کار نبندد و نتواند اوضاع معیشت مردم را سامان دهد، ممکن است در انگیزه عمومی برای مشارکت در انتخابات تأثیرگذار باشد.

نکته دیگر آن است که هر چه دولت به شعارهایش جامه عمل نپوشاند، جامعه دچار انتخابات‌گریزی می‌شود؛ به بیان دیگر شعارهای انتخاباتی در نگاه مردم صرفا راهی برای جذب رأی نمود پیدا کرده و راهبردهایی که در آینده محقق می‌شود، ارزیابی نمی‌شود. افزون بر این قدرت‌گرفتن نیروهای رادیکال نیز می‌تواند باعث بدبینی عمومی نسبت به عرصه سیاسی شود زیرا مردم در پی ایجاد آرامش سیاسی و ثبات اقتصادی‌اند و اگر تحقق اینها را از مسیر انتخابات نبینند، طبیعی است که مشارکت پایین می‌آید.

البته هنوز دیر نشده است و به باور بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی دولت می‌تواند با تمشیت امور و بهبود اوضاع معیشتی مردم، آنها را راغب به مشارکت در انتخابات کند.

البته در کنار دولت احزاب و گروه‌های سیاسی نیز وظیفه دارند با به کارگیری ظرفیت‌های خود و فعالیت منسجم انتخاباتی و البته ارائه برنامه‌های واقعی به مردم، زمینه تحقق مشارکت بالا را فراهم کنند. این موضوع اصلاح‌طلب و اصولگرا هم نمی‌شناسد زیرا فارغ از تمام اختلاف‌نظرها میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی وقتی نیروهایی خود را داخل چارچوب‌های جمهوری اسلامی تعریف می‌کنند، باید برای تحقق مشارکتی حداکثری تمام همت خود را به کار گیرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها