۲۸ شهریور پایان مهلت خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها در عراق

کد خبر: 1243597

معاون عملیات کل سپاه از پایان مدت اجرای توافق جمهوری اسلامی ایران با عراق تا ۲۸ شهریورماه برای خلع سلاح گروهک‌های تجزیه‌طلب ضد ایرانی در شمال این کشور خبر داد و تأکید کرد: اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند ما به وضعیت قبل بر می‌گردیم و مجبور به پاسداری از منافع ملت ایران هستیم.

۲۸ شهریور پایان مهلت خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها در عراق

سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان، معاون عملیات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی تفصیلی با تسنیم، در تحلیل تحولات جدید منطقه و نقش‌آفرینی ایران برای جلوگیری از تحقق نقشه امریکایی‌ها در غرب آسیا با بیان این مطلب گفت: ما از برادرانمان در اقلیم انتظار برادری داریم. جای دادن به تروریست‌ها در اقلیم که تبدیل به منشأ عملیات علیه کشورمان گردیده با منطق برادری و با حسن همجواری مطابقت ندارد. ما پس از مذاکرات پی در پی نهایتاً با دولت مرکزی عراق و اقلیم توافق‌نامه‌ای امضا کردیم که پایان مدت اجرای آن از لحاظ زمانبندی و موارد توافق شده 28 شهریورماه است. ما به تمام مفاد توافق‌نامه نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر پایبند هستیم. انتظار داریم در مدت یاد شده همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران به عهد خود وفا کرده است طرف مقابل نیز به توافق‌نامه عمل کند. در غیر این صورت وضعیت ما به حالت قبل باز می‌گردد و ما ناچار هستیم از منافع ملت ایران پاسداری کنیم.

چرایی توسل دشمن به جنگ ترکیبی

سردار نیلفروشان در توضیح مفهوم جنگ ترکیبی و اینکه چرا دشمن در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران به این جنگ روی آورده است، گفت: من این موضوع را قبلاً هم گفته‌ام هیچ ملتی شکست نمی‌خورد مگر آنکه پیش از جنگ در ذهن و اراده خودش شکست را پذیرفته باشد، اینکه امریکایی‌ها پیش از هر جنگی سعی می‌کنند با عملیات وسیع روانی و رسانه‌ای طرف مقابل را مرعوب قدرت خود کنند به خاطر همین اصل مهم و اساسی است. ارتش و ملتی که عزم و اراده جنگیدن داشته باشد به هیچ عنوان در هیچ جنگی شکست نخواهد خورد. امروز هم امریکایی‌ها به این برآورد رسیده‌اند که ایرانی‌ها عزم و اراده جنگیدن دارند لذا نمی‌شود به صورت مستقیم با آنها رودر رو شد. بر همین اساس یک جنگ ترکیبی را علیه انقلاب اسلامی طراحی کردند. جنگ ترکیبی در سه طیف عملیاتی جنگ نرم، نیمه سخت و سخت تعریف می‌شود.

مرحله اول جنگ ترکیبی با ورود به حوزه جنگ نرم و عمدتاً حوزه‌های تحریم اقتصادی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای تهی‌سازی نسل جوان از اصل و ریشه‌های اجتماعی و مذهبی و همچنین جنگ شناختی و ادراکی به وسیله ابزار رسانه‌ای و جنگ روانی به منظور تأثیرگذاری روی شناخت و ادراک جوانان و تغییر تلقی از جبهه حق و باطل در ذهن آنها آغاز می‌شود. تلاش برای تبدیل اختلاف نظرهای قومی و مذهبی به شکاف‌های عمیق و سوق دادن آن به سمت تنش و درگیری و استفاده از ابزار جنگ سایبری از دیگر موضوعات مطرح در این مرحله است. در این مسیر استفاده از ابزارهایی مانند سلبریتی‌ها و وابستگان به جریان فکری غرب، هنر و سینما و فضای مجازی و ابزارهای اصلی جنگ نرم هستند. سال قبل مشاهده کردید که آنها از همه ظرفیت خود در این حوزه‌ها استفاده کردند و حتی متوسل به رقاصه‌هایی شدند که نمی‌دانستند ایران کجای نقشه جغرافیایی جهان قرار گرفته است. زمانی که فعالیت‌های آنها در حوزه جنگ نرم به مرحله اشباع رسید و موفق شدند مردم را به خیابان بکشند و اغتشاش راه بیندازند در مرحله بعد سعی می‌کنند با محرک‌هایی فضا را وارد جنگ نیمه سخت کنند که کشته‌سازی یکی از مقوله‌های اصلی این تکنیک است.

در این مرحله تحریک افراد به منظور افزایش خشونت و حمله به مقرهای نظامی و انتظامی به منظور به دست آوردن سلاح در کنار قاچاق سرسام‌آور اسلحه به کشور با هدف ایجاد درگیری‌های مسلحانه صورت می‌گیرد. آنها سعی می‌کنند با ترور، بمب‌گذاری، انفجار و خشونت کشور را وارد یک جنگ نیمه سخت کنند، این در حالی است که جنگ نرم نیز تمام قد از آن پشتیبانی می‌کند. پس از آنکه در کشور بی‌ثباتی حکمفرما شد نیروهای مسلح و گروه‌های تروریستی با پشتیبانی خارجی سعی می‌کنند با کمک نفوذی‌های خودی بخش‌هایی از آن کشور را تصرف کنند. سپس با بهانه‌هایی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع و استفاده کشور هدف از تسلیحات شیمیایی و کشتار جمعی سعی می‌کنند نیروهای خارجی را به صورت محدود وارد کشور هدف کنند و از گروه‌های معارض حمایت کنند.

امریکایی‌ها به دنبال سوریه‌سازی ایران بودند

معاون عملیات سپاه در ادامه این گفت‌وگو افزوده سال گذشته امریکایی‌ها در طراحی‌ای که برای کشور ما کرده بودند تمامی مراحل سه طیف جنگ ترکیبی پیش بینی شده بود و می‌خواستند مدل سوریه را در ایران اجرا کنند. در حقیقت باید گفت امریکایی‌ها به دنبال سوریه‌سازی ایران بودند. هماهنگی سرویس‌های جاسوسی با گروهک‌های تروریستی در منطقه که اطلاعات دقیق آن در دست ما است و اگر لازم باشد با اسم و رسم قابل انتشار است و همچنین تشکیل قرارگاه‌هایی برای هدایت و کنترل، گواه ادعای اینجانب است. ما در ایران تاکنون توانسته‌ایم این جنگ را در مرحله اول آن یعنی جنگ نرم و قبل از رسیدن به حوزه نیمه سخت مهار کنیم، به همین دلیل است که معمولاً جنگ ترکیبی را تنها در حوزه جنگ نرم تحلیل می‌کنند. در حقیقت این جنگ ترکیبی در درون خود طیف‌های سه گانه‌ای دارد و در اتصال ماتریسی این سه طیف به یکدیگر معنا پیدا می‌کند.

پایان عمر سامانه‌های اسرائیل با هایپرسونیک فتاح

سردار نیلفروشان در پاسخ به این سؤال که افزایش برد 2 هزار کیلومتری موشک‌ها تابع چه متغیری است، گفت: ما به لحاظ فناوری هیچ مشکلی برای افزایش برد موشک‌هایمان نداریم اما برد موشک بر مبنای دکترین‌های عملیاتی و بر مبنای تهدیدات تعریف می‌شود که امروز بر مبنای منویات فرمانده معظم کل قوا برد 2000 کیلومتری تعریف شده است. لذا اگر نیاز باشد یا تدبیر جدیدی از فرمانده کل قوا ابلاغ شود هیچ محدودیت فنی برای افزایش برد موشک‌ها نداریم. بنابراین، ما در محدوده همین برد 2000 کیلومتری به دنبال کیفی‌سازی موشک‌ها هستیم. امروز به در پی آن هستیم تا کیفیت و قابلیت‌های موشک‌هایمان در برد 2000 کیلومتر را ارتقا دهیم. مانند موشک هایپرسونیک «فتاح» که از آن رونمایی شد و شما هم آن را ملاحظه کردید. او گفت: ما در حوزه موشکی به لحاظ سرعت سه دسته‌بندی عمده داریم؛ موشک‌های ساب‌سونیک که زیر سرعت صوت حرکت می‌کنند موشک‌های سوپرسونیک که سرعت آنها از 2/1 تا 5 ماخ است و موشک‌های هایپرسونیک که سرعت آنها از 5 ماخ به بالاست. حرکت بالستیکی پرتابه‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ بخش اول طی مسیر ابتدایی حرکت موشک پس از شلیک در جو است. دوم مسیر حرکت در خارج جو و بخش سوم مسیر حرکت فرود موشک به سمت هدف است که این مهم‌ترین بخش از حرکت موشک است، در این حالت اگر موشک نتواند تغییر مسیر دهد و مانور دهی خوبی نداشته باشد با سامانه‌های ضد موشکی مورد هدف قرار می‌گیرد. نیلفروشان اضافه کرد: موشک فتاح دو ویژگی بسیار مهم دارد؛ یکی سرعت بالای آن است که بین 14 تا 15 ماخ است و ویژگی دوم آن سر جنگی مانورپذیر آن است که موجب می‌شود زمانی که به سمت هدف شیرجه می‌زند با توجه به پیشرانی که برای آن تعبیه شده قابلیت اجرای مانور داشته باشد.

در حقیقت موشک فتاح برای مقابله با سامانه‌های ضدموشکی رژیم صهیونیستی که ما اطلاعات دقیقی از نحوه عملکرد آنها داریم طراحی شده است و قطعاً این موشک و مدل‌های جدیدی که از آن در دست طراحی قرار دارد، هزینه‌های سنگینی را متوجه رژیم صهیونیستی خواهد کرد. قطعاً موشک هایپرسونیک فتاح هزینه‌های سنگینی را متوجه رژیم صهیونیستی خواهد کرد و زمان بازنشستگی سامانه‌های ضد موشکی فعلی این رژیم فرا رسیده است. من با اطمینان به شما می‌گویم که سامانه‌های پدافند موشکی رژیم صهیونیستی در مقابله با این موشک از رده خارج هستند هرچند آنها پس از رونمایی از موشک فتاح این‌طور مطرح کردند که یک سامانه ضد موشکی هایپرسونیک در اختیار دارند اما این یک بلوف و عملیات روانی بیشتر نبود. موشک فتاح هم اکنون در دست تولید انبوه و عملیاتی است.

معاون عملیات سپاه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت از گروه‌های مقاومتی که در جنگ سوریه پدید آمدند، دایمی است یا یک امر مقطعی بوده است، تصریح کرد: حمایت و پشتیبانی از گروه‌های مقاومت یک راهبرد دایمی است زیرا هنوز شیطنت‌های امریکا در منطقه تمام نشده و آنها به دنبال احیای گروه‌های تکفیری در منطقه هستند. بنابراین تا زمانی که دشمنی امریکا برقرار است دفاع در مقابل آنها هم جزو سیاست‌های راهبردی ماست.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها