بررسی لایحه برنامه از هفته آینده در مجلس/ روند بررسی چگونه است؟

کد خبر: 1243629

عضو هیئت رئیسه مجلس از آغاز روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور از هفته آینده در جلسات علنی مجلس خبر داد.

بررسی لایحه برنامه از هفته آینده در مجلس/ روند بررسی چگونه است؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره زمان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسات علنی مجلس، گفت: کار کمیسیون تلفیق لایحه برنامه بر روی لایحه به اتمام رسیده و گزارش کمسیون به منظور ارائه پیشنهادات نمایندگان در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

وی افزود: نمایندگان مجلس از 13 تا 23 شهریور و به مدت 10 روز طبق آیین‌نامه داخلی مجلس فرصت دارند تا پیشنهادات خود درباره لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور را در سامانه به ثبت برسانند.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از یکشنبه (26 شهریورماه) در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام سلیمی در توضیح روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی بر اساس آیین‌نامه داخلی قوه مقننه، گفت: در جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد. در کلیات 5 نفر مخالف و 5 نفر موافق به‌ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر 15 دقیقه نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات را تصویب کرد بلافاصله مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه برنامه می‌شود، گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس به کلیات لایحه برنامه هفتم رای ندهند لایحه برای رفع اصلاحات مد نظر نمایندگان به کمیسیون تلفیق باز گردانده می‌شود.

نماینده محلات در مجلس اضافه کرد: مادام که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرح‌ها و لوایح سه ‌فوریتی و نیز تحقیق و تفحص، استیضاح و رای اعتماد در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام به‌ جز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت. در موارد استثناء با تصویب مجلس، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.

حجت الاسلام سلیمی بیان کرد: پس از تصویب کلیات و جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، لایحه برنامه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و پس از تایید در شورای نگهبان به مجلس ارجاع خواهد شد تا رئیس مجلس آن را به دولت ابلاغ کند و در نهایت نیز رئیس جمهور لایحه را برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

به گزارش تسنیم، برنامه هفتم توسعه (1406- 1402) چهارمین و آخرین برنامه توسعه پنج‌ ساله کشور در مسیر سند چشم‌انداز 1404 به شمار می‌رود.

لایحه برنامه هفتم توسعه برای سال‌های 1402 تا 1406 تدوین شده که دارای 22 فصل و 7 بخش است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها