مجتبی جلال زاده تشریح کرد؛

ایران‌هراسی ناجی اقتصادآمریکا!

کد خبر: 1243636

دکتر مجتبی جلال زاده گفت: رشد اقتصاد آمریکا را در دوره ترامپ با فروش اسلحه در منطقه خاورمیانه و ایران‌هراسی شاهد بودیم و قراردادهای کلانی را با کشورهای عربی منعقد شد.

ایران‌هراسی ناجی اقتصادآمریکا!

به نقل از رادیو گفت‌وگو، سید مجتبی جلا‌ل‌زاده، تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: ترامپ و جریان ترامپ در آمریکا نمونه مطالعاتی است و سال ۲۰۱۶ هم کمتر کسی بعید می‌دانست او رئیس‌جمهور آمریکا شود.

وی با بیان اینکه دموکراسی آمریکا نخبگانی است و آرای تمام مردم کشور نیست افزود: بعد از انتخابات تحلیل‌هایی منتشر شد که دولت پنهان در آمریکا در کنار مجتمع‌های صنعتی نظامی خواستند که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شود.

تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل اظهار کرد: رشد اقتصاد آمریکا را در این دوره با فروش اسلحه در منطقه خاورمیانه و ایران‌هراسی شاهد بودیم و قراردادهای کلانی را با کشورهای عربی منعقد شد.

وی افزود: هزینه حمایت‌های آمریکا از کره‌ای‌ها، اروپایی‌ها و منطقه غرب آسیا دریافت شد لذا خواست سیاست‌های پنهان آمریکا به‌قدرت‌رسیدن ترامپ بود.

جلال زاده با بیان اینکه آمریکایی‌ها تمایل داشتند همچنان در خاورمیانه حضور داشته باشند ادامه داد: از ۱۹۴۵ تا ۲۰۲۳ همواره سیاست خارجی آمریکا به‌صورت رفت‌وبرگشت بین انزواگرایی و بین‌الملل‌گرایی بوده است.

وی افزود: شعار ترامپ در انتخابات تبدیل آمریکا به قدرت اول و احیای ابرقدرتی آمریکا بود که رشد اقتصادی و حضور مؤثر نظامی در کشور‌های مختلف و حمایت از متحدان و رفتار قاطع و برخورد سخت با مخالفان مانند ایران نیاز دارد.

تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکا با کمک اسرائیل و عربستان تلاش برای منزوی کردن ایران داشتند و سعی داشتند با فشار حداکثری اعمال کنند؛ اما در ادامه به‌واسطه هنجارشکنی اولین رئیس‌جمهوری بود که دو بار استیضاح شد و فرمان حمله به قلب دموکراسی آمریکایی و کنگره را صادر کرد.

وی با اشاره به این مطلب که ترامپ لابی‌ها و ساختارهای آمریکایی را هدف قرارداد افزود: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند ترامپ بر خلاف سیاست‌های کلی و ارزش‌های آمریکا رفتار دارد.

جلال زاده خاطرنشان کرد: در داخل جمهوری‌خواهان سنتی از ترامپ حمایت نمی‌کنند؛ ولی جریان نژادپرست داخلی و ناسیونالیست‌ها بر اساس شعار ابرقدرتی آمریکا ترامپ را حمایت می‌کنند که به کنگره حمله کردند.

وی افزود: تقلب در انتخابات آمریکا پیشینه طولانی دارد و به‌واسطه گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی بیشتر شنیده می‌شود؛ لذا تمام ذرات سیاست در آمریکا تحت کنترل و نفوذ است و اجازه به‌قدرت‌رسیدن آنارشیست را نمی‌دهد.

تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل عرصه سیاست را در تمام دنیا عرصه شگفتی‌ها دانست و گفت: در آمریکا و انتخابات ۲۰۲۴ یعنی آبان سال آینده می‌توان شاهد شگفتی سازی؛ مانند ترامپ باشیم؛ اما مسیر طولانی برای کاندیدای جمهوری‌خواهان وجود دارد و شاید به‌راحتی اطمینان نشود و هر چند امکان دارد اصلاً نتواند در انتخابات شرکت داشته باشد.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها