دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی با رییس سازمان انرژی اتمی

کد خبر: 1243971

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان انرژی اتمی ایران، با مهندس اسلامی و جمعی از مدیران ارشد این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.


دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی با رییس سازمان انرژی اتمی

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲ در نشستی صمیمانه با محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی به گفت و گو پرداختند و از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای بازدید کردند.

در این دیدار و گفت و گوی محمد اسلامی با اعضای کمیسیون اجتماعی، معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم و این دوره مدیریت سازمان، ارتباط فناوری هسته‌ای با زندگی مردم جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: برای ما اهمیت بسیاری دارد که بتوانیم دستاوردهای سازمان را در اختیار مردم عزیز کشور قرار دهیم تا به شکل ملموسی از فناوری هسته‌ای و تاثیرات آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این مسیر و برای مشخص کردن آینده پیش روی سازمان انرژی اتمی ایران، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت هسته‌ای کشور تنظیم، تدوین، تصویب و در نهایت توسط رییس جمهور ابلاغ شد، تصریح کرد: این سند برای سازمان انرژی اتمی ایران ریل‌گذاری آینده را رقم خواهد زد و سازمان را در یک ساختار موثر به شکل برنامه محور قرار می‌دهد.

اسلامی گفت: در همین چارچوب سال گذشته به عنوان نخستین سال اجرای این سند، شاهد تحرک و پویایی در صنعت هسته‌ای کشور بودیم و دستیابی به ۱۵۹ دستاورد دانشی و فناورانه در مسیر تبدیل ایده به محصول، یک رکورد را به ثبت رساند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته سهم بزرگی از امور  سازمان انرژی اتمی ایران صرف تحقیقات پژوهشی شده بود، اظهار کرد: کار تحقیقاتی اگر قرار است در زندگی مردم تاثیر داشته باشد، حتما باید به یک سیستم و سامانه تبدیل شود؛ این مساله تفکری بود که در این دوره دنبال کردیم و توانستیم سازوکار تبدیل ایده به محصول را در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کنیم.

وی در ادامه با بیان برخی محورهای مورد اشاره در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی گفت: محورهایی همچون انرژی، سلامت و امنیت غذایی، رادیوداروها، پلاسما، محیط زیست، لیزر و سایر ابزارهای نشأت گرفته از فناوری‌های هسته‌ای در این سند دیده شده‌ است.

اسلامی گفت: به عنوان مثال در حوزه انرژی و نیروگاهی شاهد بودیم که فاز نخست نیروگاه اتمی بوشهر توانسته بدون وقفه برق تولیدی خود را به شبکه تزریق کند. ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای برای شبکه برق کشور یک الزام است و هم اکنون عملیات اجرایی فاز ۲ و ۳ این نیروگاه فعال و در حال انجام است.

اسلامی افزود: هم اکنون ظرفیت فعالیت در فازهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر نسبت به شروع کار در آن‌ها، نزدیک به ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و تحرک در این پروژه کاملا مشهود است.

در ادامه این جلسه، ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردهای به‌دست آمده در سازمان انرژی اتمی ایران و نیز صنعت هسته‌ای کشور، گفت: به معنی واقعی کلمه باید یک «خدا قوت» به همه تلاشگران این صنعت گفت. عزت امروز ما در دیپلماسی به توانمندهایی است که این عزیزان خلق کرده‌اند و جا دارد از طرف مردم و مجلس شورای اسلامی از همه تلاشگران عرصه هسته‌ای تشکر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در بخش اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده در سازمان انرژی اتمی ایران کارهای بسیار خوبی صورت گرفته اما می‌طلبد که بیش از گذشته در بحث اقناع و جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، فعالیت‌هایی انجام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سرمایه باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا تاثیرات فناوری هسته‌ای در زندگی و جامعه ملموس شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه آگاهی مردم به صنعت هسته‌ای نباید تنها به موضوع خاصی محدود باشد، گفت: یکی از اقدامات خوب سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه، دیدارهایی است که انجام می‌شود. این بازدیدها و حضور طیف‌های مختلف دانشجویان، استادان، نمایندگان در این سازمان حتما لازم است بیشتر شود تا همان‌طور که گفته شد در راستای جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این کمیسیون در تدوین برنامه توسعه هفتم در کنار سازمان انرژی خواهد بود  و حتما همراهی خواهد کرد.

گفتنی است، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در حاشیه این دیدار از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور بازدید کردند و در جریان آخرین دستاوردهای فناورانه سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفتند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها