هشدار به تحرکات تروئیکای اروپایی

کد خبر: 1244021

نشست چند روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز گذشته در وین آغاز شد

هشدار به تحرکات تروئیکای اروپایی

نشست تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح دیروز با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به ‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد. موضوع برنامه هسته‌ای کشورمان یکی از سرفصل‌هایی است که در این نشست در دستور کار شورا قرار داده شده است. با وجود تلاشی که شماری از محافل غربی و اسرائیلی برای هدایت دستور کار این نشست به تصویب قطعنامه علیه ایران به جریان انداخته‌اند، منابع دیپلماتیک تأکید کرده‌اند که تصویب قطعنامه در دستور کار اعضا نیست. با وجود این انگلیس، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران در کنار امریکا در تدارک بیانیه مشترکی هستند که در آن ادعا می‌شود ایران آن‌طور که انتظار می‌رفت، بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ را اجرا نکرده است. بر همین مبنا آنها خواست ادعایی خود مبنی بر همکاری کامل و بیشتر ایران بویژه در رابطه با ارائه اطلاعات و دسترسی به دو مکان و نیز نصب دوربین‌های نظارتی فراپادمانی را تکرار خواهند کرد. «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس نیز سخنان ابتدایی خود پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام را با ابراز نارضایتی از آنچه او عدم پیشرفت در اجرای بیانیه 4 مارس در تهران خواند، آغاز کرد. او ادعا کرد که «ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد در اختیار آژانس قرار دهد و آژانس را از مکان‌های فعلی با مواد مرتبط با هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند.»

همکاری با آژانس در چهارچوب تعهدات طرفین

اشاره «گروسی» به بیانیه‌ای است که در پی سفر اسفندماه سال گذشته او در تهران به امضا رسید و بر اساس آن قرار شد، موضوع ادعایی آژانس درباره سه مکان اعلام نشده پیگیری و حل و فصل شود و همچنین ایران داوطلبانه وعده داد که همکاری بیشتری با آژانس در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر این نهاد داشته باشد.

در چهارچوب همین بیانیه و همکاری‌های داوطلبانه ایران با آژانس بود که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۲۵ خرداد‌ماه گذشته اعلام کرد، از ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سایت‌های اتمی ایران جمع‌آوری شده بود، 10 دوربین دوباره در تأسیسات صنعتی اصفهان فعال شده است. کمالوندی در ادامه تصریح کرد که اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها آژانس به آنها دسترسی نخواهد داشت. به گفته او، دوربین‌های فعال شده در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است؛ این مرکز فعلی ساخت سانتریفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری منابع صهیونیستی به جای امنی منتقل شد. مرکز تولید سانتریفیوژ کرج در تیرماه ۱۴۰۰ با پهپاد هدف قرار گرفت.

حسن‌نیت ایران

چند روز پیش از آغاز نشست شورای حکام، آژانس در گزارشی محرمانه به اعضای شورا اعلام کرده بود که ذخیره اورانیوم «خلوص پایین» ایران، ۱۸ برابر حد تعیین‌ شده در توافق هسته‌ای است اما نسبت به گذشته کمتر شده است. این گزارش همچنین تصریح کرده که ایران روند غنی‌سازی اورانیوم با سطح خلوص ۶۰ درصد را آهسته کرده است. پیش از انتشار این گزارش، برخی از رسانه‌های غربی همچون «بلومبرگ» مدعی شده بودند که در پی مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده، ایران در حال تعدیل تولید اورانیوم با درصد غنای بالا است.

بنا به این تحولات که بر پایه حسن‌نیت ایران در روند همکاری با آژانس جریان دارد، «میخائیل اولیانف»، نماینده روسیه در آژانس تأکید کرد که «جلسه شورای حکام بدون صدور قطعنامه درباره ایران برگزار می‌شود و تلاش برای تصویب قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای حکام هیچ‌گاه معنای عملی نداشته و نخواهد داشت.» این در حالی است که با قوت گرفتن احتمال انتشار بیانیه ادعایی غرب، مقام‌های کشورمان به آژانس و تروئیکای اروپا و امریکا هشدار داده‌اند، در صورت صدور چنین بیانیه‌ای در شورای حکام، این اقدام را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها