منصوری: بریکس در دلارزدایی جدی است

کد خبر: 1244121

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: اینکه ما بتوانیم با کشورهایی نظیر امارات، عربستان و مصر از طریق بریکس روابط خودمان را در ابعاد مختلف گسترش دهیم و از این ظرفیت به نفع طرفین استفاده کنیم نکته بسیار مهمی است.

منصوری: بریکس در دلارزدایی جدی است

 سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: اینکه ما بتوانیم با کشورهایی نظیر امارات، عربستان و مصر از طریق بریکس روابط خودمان را در ابعاد مختلف گسترش دهیم و از این ظرفیت به نفع طرفین استفاده کنیم نکته بسیار مهمی است.

جواد منصوری در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره عضویت ایران در بریکس و دستاوردهای آن برای کشور گفت: بریکس یک سازمان رو به رشد است لذا عضویت در این سازمان برای ما به جهات متعددی دارای اهمیت است و لذا دستگاه‌های مرتبط باید آمادگی و امکانات لازم را برای بهره‌گیری از امکانات این سازمان در ابعاد سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و حتی امنیتی داشته باشند.

وی افزود: اگر چنانچه آمادگی‌های لازم نباشد، طبیعتا توان بهره‌گیری از امکانات این سازمان به دست نمی‌آید، بنابراین کارشناسان و مدیران باید برنامه‌ریزی‌های کاملا جدی و مناسبی برای بهره‌گیری از امکانات بالقوه و بالفعل این سازمان انجام دهند

بریکس پل ارتباطی ایران با کشورهای تاثیرگذار جهان است/ این گروه در دلارزدایی جدی است

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: نکته دیگر اینکه اعضای بریکس برای ما به دلایلی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای هستند. این اعضا از کشورهایی هستند که صرف‌نظر از بحث بریکس، روابط ما با آنها هم بسیار حائز اهمیت است و لذا اینکه ما با این کشورها نظیر امارات، عربستان و مصر بتوانیم از طریق بریکس روابط خودمان را در ابعاد مختلف گسترش دهیم و از این ظرفیت به نفع طرفین استفاده کنیم، نکته بسیار مهمی است.

منصوری ادامه داد: به عبارت دیگر به واسطه عضویت ما در بریکس در واقع یک پل ارتباطی با چند کشور مهم و تاثیرگذار برای ما فراهم می‌شود که البته روسیه و چین قطعا از جمله این کشورها هستند ولی علاوه بر این دو کشور، از عضویت در بریکس می‌توانیم برای گسترش روابط خود با عربستان، امارات، مصر نیز استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته با آفریقای جنوبی و برزیل نیز ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری وجود دارد که باید از آنها استفاده شود.

سیاست دلارزدایی با عضویت در بریکس

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین عنوان کرد: نکته بعدی که شاید مهمترین اثر عضویت ما در بریکس باشد اینکه به‌تدریج سیاست دلارزدایی به عنوان یک سیاست جدی پیگیری شود. بریکس در این زمینه خیلی قاطع است و حتما این کار را خواهد کرد و اگر این کار صورت بگیرد، یک قطب جدید در دنیا شکل خواهد گرفت.

منصوری خاطرنشان کرد: ایران باید در این زمینه مقدمات و ترتیبات لازم را به سرعت فراهم کند و با بریکس در این زمینه حرکت کند و الان مهم‌ترین و حساس‌ترین زمان برای انجام این طرح است.

وی اضافه کرد: مسئله دلارزدایی ابعاد مختلفی دارد به گونه‌ای که الان آمریکایی‌ها به شدت نگران این قضیه هستند و خبرهایی که می‌رسد این است که دلارزدایی به نوعی زمینه پایان سلطه نه‌تنها اقتصادی بلکه سیاسی و نظامی آمریکا در دنیا را رقم خواهد زد.

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: بنابراین روی این قضیه هم تاکید می‌کنم که دستگاه‌های ذیربط ما بحث فراهم آوردن تمامی زمینه‌ها و ابزار لازم برای هماهنگ کردن دلارزدایی با اتحادیه بریکس را انجام دهند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها