امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عراقی:

یک ساعت فرصت‌ به تروریست‌ها به‌ضرر امنیت عراق و ایران است /فؤاد حسین: به توافقنامه امنیتی با ایران متعهدیم/ انتقال تروریست‌ها به اردوگاه‌هایی تحت نظارت سازمان ملل

کد خبر: 1244310

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای عراقی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است.

یک ساعت فرصت‌ به تروریست‌ها به‌ضرر امنیت عراق و ایران است /فؤاد حسین: به توافقنامه امنیتی با ایران متعهدیم/ انتقال تروریست‌ها به اردوگاه‌هایی تحت نظارت سازمان ملل

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است.

امیرعبداللهیان: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) ۲۲ شهریور ماه در تهران میزبان فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و رایزنی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عراقی برای حضور در تهران به پیوندها و مشترکات دو کشور اشاره کرد و گفت: عراق در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه بسیار ممتازی دارد. این جایگاه برآمده از پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی و جغرافیایی و حتی فراتر از آن خویشاوندی بین دو کشور است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این سطح از پیوندها دو کشور و ملت را جدایی ناپذیر کرده و امروز با صدای بلند می‌توانیم اعلام کنیم ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در غرب آسیا از عالی‌ترین مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند.

امیرعبداللهیان گفت: درباره اجرای کامل موافقتنامه امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. ایران نسبت به تامین امنیت ملی کشور جدی است و خرسندیم مقامات عالیرتبه دولت عراق و فؤاد حسین هم امروز اطلاعات بسیار خوبی را در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم کردستان عراق و تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده و مراحل بعدی آن طی روزهای آینده در چارچوب موافقتنامه امنیتی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از میزبانی دولت و ملت عراق از زوار اربعین حسینی قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اقدام و همراهی عراق و ایران و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم قابل تحسین است و از مقامات عالیرتبه عراق و وزیر خارجه عراق صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌هایش با فؤاد حسین بیان کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های بسیار نیرومندی بین ایران و عراق جریان دارد و امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان بیاوریم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین المللی بحث و تبادل نظر داشتیم. همواره مقامات عالیرتبه عراق و فؤاد حسین نقش مهمی و سازنده‌ای را در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی آمریکا اعمال می‌شود،‌ را ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق سپاسگزاری می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای توافقنامه امنیتی اختصاص یافت و اخبار خوبی را از آقای فؤاد حسین شنیدیم و امیدواریم  آنچه شنیدیم در روی زمین رخ دهد و نسبت به کلام وزیر خارجه عراق نسبت به اجرای موافقتنامه امنیتی اطمینان داریم.

امیرعبداللهیان درباره برگزاری اربعین حسینی گفت: ما بار دیگر از حسن مهمان نوازی خواهران و برادران عراقی تشکر می‌کنیم.

وی همچنین افزود: در خصوص همکاری در خصوص آب قرارداد الجزایر همه جزییات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط العرب را در بردارد و در مسأله اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و دو کشور است ادامه می‌دهیم. لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود. ما در مباحث محیط زیست مشکل مشترکی به نام گرد و غبار در ایران و عراق را شاهدیم. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را در ایران برگزار کردیم و عراق حضور  فعالی داشت و با عراق همکاری‌های نیرومندی را در راستای مقابله با گرد و غبار انجام دادیم و نسبت به آن اهتمام لازم را داریم.

 فؤاد حسین: به توافقنامه امنیتی با ایران متعهدیم و ۲ روز دیگر پیاده سازی آن تمام می‌شود

وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی گفت: به توافقتنامه امنیتی با ایران متعهد هستیم و پیاده سازی آن ۲ روز دیگر تمام می‌شود.

 «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق که امروز(چهارشنبه) ۲۲ شهریور ماه در تهران مهمان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود، پس از دیدار و رایزنی با همتای ایرانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان برای دعوت به عمل آمده برای سفر به تهران بیان کرد: ما سفرهای زیادی به تهران داشتیم و در هر سفر تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور گسترش یابد و در رابطه با مسائل مهم دو کشور بحث و گفت‌وگو کنیم.

فؤاد حسین ادامه داد:‌ روابط دو کشور ریشه‌های تاریخی دارد و مرتبط با منافع تجاری و اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: تلاش می‌کنیم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد. در گفت‌وگوهای خود درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم. از ایران به خاطر مواضع روشن این کشور در قبال ملت عراق تشکر می‌کنم.

* میزبانی زوار وظیفه عراقی‌هاست

وی گفت: آنچه ملت عراق از کردستان عراق تا بصره برای خدمت به زوار امام حسین انجام دادند، وظیفه عراقی‌هاست و عراقی‌ها وظیفه خود را هر ساله انجام می‌دهند. ما همیشه به زوار کربلای مقدس و عراق خوشامد می‌گوییم.

فؤاد حسین همچنین عنوان کرد: درباره اقدامات نهایی در خصوص خط آهن بصره - شلمچه صحبت کردیم. در حال حاضر اقداماتی صورت گرفته و به آغاز این پروژه اقدام کردیم. این پروژه مهمی است و ایران را به بصره متصل می‌کند. این پروژه خط آهن برای زیارت و سفر شهروندان ایرانی به بصره صورت می‌گیرد.

فؤاد حسین با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان و اینکه عراق در این خصوص نقش مهمی داشت، گفت: تحولات خوبی به خصوص بعد از احیای روابط ایران و عربستان در منطقه رخ داده است. هر چقدر روابط منطقه‌ای گسترش یابد، قطعا این مسأله به حفظ امنیت کمک می‌کند.

وی افزود: در باره توافقنامه امنیتی صحبت کردیم. قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند. همکاری امنیتی بین عراق و ایران این همکاری اساسا براساس قانون اساسی است. در حال حاضر به این نقشه راه متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم به هدف نهایی برسیم. هدف این است که گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند. به یکسری اردوگاه‌های پناهندگان منتقل خواهند شد و این اقدام تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت. دولت عراق و اقلیم همکاری کردند و این برنامه ریزی صورت گرفته و متعهد شدند و آن را اجرایی کردند.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: روابط دو کشور خوب است واگر مشکلاتی وجود دارد این مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکرات باید حل شود و منطقی نیست روابط دو کشور ممتاز باشد، ولی بعضی اوقات شاهد باشیم حاکمیت عراق و اقلیم کردستان به حمله نظامی و بمباران تهدید شود. ما نیازمند تضمینی از ایران هستیم که زبان و ادبیات خشونت و حمله بین دو کشور همسایه وجود نداشته باشد. الحمدلله به این توافقات رسیدیم و ان‌‌‌شاءالله مسائل را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل خواهیم کرد.

فؤاد حسین به بحث اسلام هراسی در برخی کشورهای غربی اشاره کرد و افزود: از همه کشورها دعوت می‌کنم قطعنامه‌های سازمان مللی صادر شود در خصوص اهانت به قرآن کریم.

وی از امیرعبداللهیان به خاطر حسن استقبال و مهمان نوازی تشکر کرد و گفت: در دیدار با مقامات ایرانی در خصوص همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره هدف از سفرش به تهران در آستانه پایان موعد توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: همیشه به تهران سفر می‌کنیم. همانطور که امیرعبداللهیان به عراق سفر می‌کند. سفر ما در چارچوب گسترش روابط است. سفر امروز اهداف مختلفی را دارد از جمله آن توافقنامه امنیتی است. یک نقشه راه در این خصوص صورت گرفت و دولت مرکزی و اقلیم با هم همکاری کردند برای مطرح کردن این نقشه و اجرای آن. این نقشه دو روز دیگر به پایان می‌رسد و پیاده سازی این نقشه دو روز دیگر تمام می‌شود.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: رسانه‌های ایران می‌توانند سفری داشته باشند برای اینکه از نزدیک اجرای آن را شاهد باشند.

وی گفت:‌دولت مرکزی عراق به صورت کامل به این توافقنامه امنیتی متعهد بوده است و این نقشه و برنامه انجام شده و تا ۱۵ سپتامبر انجام خواهد شد.

وزیر خارجه افزود: روز گذشته در پارلمان عراق حضور داشتم و چهار ساعت صحبت می‌کردند و آنها در رابطه با مسأله آب صحبت کردند. عراق با خشکسالی و تغییرات آب و هوایی روبرو هستند. مسائلی در خصوص تغییرات آب و هوا وجود دارد و مسائل محیط زیستی و برخی به سیاست‌های کشورها اختصاص دارد.

وی گفت: منابع آب دجله و فرات از ترکیه و ایران سرازیر می‌شود و بین ایران و ترکیه به غیر از دجله و فرات با ایران یکسری رودهای بزرگ و زیادی داریم. در دوره اخیر در جنوب عراق از خشکسالی و بیابان زایی رنج بردیم. دو دولت عراق و ایران در این خصوص گفت‌وگو و گفت‌وگوهای خود را آغاز کردند و وزیر منابع آبی عراق یک سال پیش در ایران حضور داشت و با طرف ایرانی درباره آزادسازی آب صحبت کرد.

فؤاد حسین ادامه داد: از طرف ایرانی به خاطر آزادسازی آب در رود کارون و سیروان دیاله تشکر کنم. اما این مسأله کافی نخواهد بود چون از مشکلات زیادی رنج می‌بریم. برای مقابله با چالش‌های آب و هوایی کار خواهیم کرد. عراق در خطر خشکسالی روبرو است.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: از همه کشورهایی که منابع آبی دارند به خصوص ایران و ترکیه می‌خواهیم به ملت عراق کمک کنند. وزیر منابع آبی عراق با مسؤولان ترکیه و ایران در تماس است.

فؤاد حسین ادامه داد: خشکسالی شامل ایران و ترکیه هم شده است و ضروری است در این خصوص همکاری کنیم و روابط خوب ایران و عراق باعث خواهد شد با هم برای حل و فصل این تهدید خطرناک برنامه ریزی کنیم.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها