کنعانی: محدودیت‌های موشکی 18 اکتبر خودکار برداشته می‌شود

کد خبر: 1245297

تحریم‌های موشکی ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای روز 18 اکتبر(26 مهر) به طور خودکار لغو خواهند شد. این را ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته و در پاسخ به سؤال «ایران» اعلام کرد.

کنعانی: محدودیت‌های موشکی 18 اکتبر خودکار برداشته می‌شود

تحریم‌های موشکی ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای روز 18 اکتبر(26 مهر) به طور خودکار لغو خواهند شد. این را ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته و در پاسخ به سؤال «ایران» اعلام کرد. پیش‌تر انگلیس، آلمان و فرانسه ادعا کرده بودند که تعهد خود مبنی بر لغو تحریم‌های موشک‌های بالستیک ایران را که قرار است در ماه اکتبر منقضی شود، اجرا نخواهند کرد. کنعانی در واکنش به این ادعا تأکید کرد که ایران براساس هر اقدام طرف مقابل اقدام متناسب و متقابل خود را انجام خواهد داد.

ادعای تروئیکای اروپا ارزش قانونی ندارد

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران در زمینه موضوعات مورد اشاره سه کشور اروپایی مبنی بر فروش تسلیحاتی و یا روابط نظامی، با تحریم‌های سازمان مللی مواجه نیست، زیرا جمهوری اسلامی پیش از این، یکسری محدودیت‌هایی را در چهارچوب برجام و مبتنی بر آن توافق پذیرفته بود که این محدودیت‌ها مبتنی بر مفاد برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر باید برداشته شود. کنعانی با تصریح اینکه بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های مصرح در برجام به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته خواهد شد، افزود: «برای محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام کرده ارزشی قائل نیستیم. از تاریخ یاد شده این محدودیت‌ها به صورت خودکار برطرف خواهد شد و ایران براساس حقوق بین‌الملل می‌تواند با هر کشوری که علاقه‌مند به تعامل و همکاری است، همکاری و تعامل کند.» او تأکید کرد: «محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام می‌کند ارزش قانونی و بین‌المللی ندارد و ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی در چهارچوب منافع خود با کشورهای دوست تعامل می‌کند. به هرگونه اقدام مثبت پاسخ مثبت نشان می‌دهیم و به هر گونه اقدام غیر سازنده نیز به صورت متناسب پاسخ می‌دهیم. این را در مناسبات با اروپا در نظر خواهیم گرفت و دیدگاه‌های خود را به صورت صریح به این کشورها اعلام کرده‌ایم.»

تروئیکای اروپایی ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای مدعی شدند که تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک ایران را که قرار است در ماه اکتبر منقضی شود لغو نخواهند کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در واکنش به این بیانیه با اشاره به خروج ایالات متحده از برجام، تصمیم اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توأم با سوءنیت خواند. بر مبنای توافق هسته‌ای که در تیرماه سال ۱۳۹۴ امضا شد مقرر شده تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای ایران در ۲۶ مهرماه امسال پس از ۸ سال لغو شود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها