باقری: گفت‌وگوی صریحی با انریکه مورا داشتم

کد خبر: 1246091

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا و تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم با انریکه مورا داشته، گفت: رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت.

باقری: گفت‌وگوی صریحی با انریکه مورا داشتم

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. باقری که پیش از این و در نیویورک هم با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرده بود، امشب (پنجشنبه) ۳۰ مرداد ماه از دیدار و گفت‌وگوی صریحش با انریکه مورا معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

وی در این خصوص در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‌در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با انریکه مورا ملاقات کردم. ما گفت‌وگوهای صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا، از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم داشتیم.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت. جوزپ بورل هم اخیرا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفت‌وگو کرده بود. در آن ملاقات باقری و مورا نیز حضور داشتند. علی باقری پیش از این از برگزاری نشست‌ با طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام خبر داده بود و گفته بود که در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک تاریخ‌هایی را برای مذاکره با دست‌اندرکاران مذاکرات تعیین کرده‌ایم.

ریابکوف: روسیه برای ازسرگرفتن کار بر روی برجام آمادگی دارد

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهار داشت ارتباطی میان تبادل زندانی بین ایران و آمریکا و از سرگیری مذاکرات برجام وجود ندارد، اما سیگنالی است مبنی بر اینکه درک متقابل امکان‌پذیر است.

وی افزود: روسیه آماده است تا در صورت بروز درک مناسب از سوی همکاران غربی کار بر روی برجام را در وین از سر بگیرد. ریابکوف در‌اشاره به تبادل زندانی اخیر بین ایران و آمریکا گفت: «مسکو معتقد است تبادل زندانیان بین ایالات متحده و ایران تغییر اساسی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد نمی‌کند». این مقام روس همچنین گفت سفر «علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه در سال جاری بعید نیست.

اخیراً «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی در ایکس (توئیتر سابق) خواستار بازگشت به میز مذاکرات و توافقات سریع برای احیای برجام شد. وی در پیام خود به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی‌اشاره کرد و گفت: «در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی، فهرست بلندی از نگرانی‌ها درباره انحرافات ایران از پارامترهای برجام ارائه کردند. پاسخ ما این است: بگذارید به مذاکرات بازگردیم، و توافق برای احیای برجام را نهایی کنیم و نگرانی‌ها یکی یکی ظرف چهار ماه برطرف

می‌شود».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم تصمیم اخیر تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) برای حفظ تحریم‌های هسته‌ای و موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض توافقات برجامی خواند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه شنبه در بیانیه‌ای با‌اشاره به توافقات ۲۰۱۵ برجام بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که ایالات متحده به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد، تصریح کرد:‌ «مسکو به شدت قصد بریتانیا، آلمان و فرانسه برای نقض عامدانه مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کند». وی تأکید کرد تصمیم سه کشور اروپایی از روی خشم گرفته و دقیقاً در زمانی گرفته شده که شرایطی خاص برای «احیای برجام» از طریق مذاکرات غیرمستقیم بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با‌اشاره به این موارد تصریح کرد: «از طرف‌‌های اروپایی برجام می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر مسیر مخرب خود را تغییر داده و با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به طور کامل به تعهدات بین‌المللی‌شان پایبند باشند».

سرلشکر باقری: تروریست‌های تجزیه‌طلب مسلح باید خلع سلاح شده و از عراق اخراج شوند

رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در گفت‌وگویی تلویزیونی که در حاشیه رژه نیروهای مسلح انجام شد، گفت: قرارمان در این بود که این گروهک‌ها ۲۸ شهریور ماه به طور کامل خلع سلاح شده باشند. اما آنچه در این مهلت شش ماهه رخ داد، این بود که فقط قدری از مرزهای کشور ما فاصله گرفته‌اند. وی ضمن قدردانی از آغاز تلاش‌های دولت عراق برای خلع سلاح گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق، تصریح کرد: آنچه در متن قرارداد دبیران شورای عالی امنیت دو کشور آمده، کاملا باید انجام شود. سرلشکر باقری ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم فرمودند؛ در کل منطقه اقلیم و همه عراق، نیروهای تجزیه‌طلب تروریست مسلح نباید حضور داشته باشند. این تروریست‌ها باید به طور کامل خلع سلاح شده و از عراق اخراج شوند.

رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد:‌ رئیس‌جمهور فرمودند که نیروهای مسلح چند روزی مهلت بدهند و صبر کنند، ما برای چند روز صبر خواهیم کرد و تیم‌های ناظر را به این منطقه می‌فرستیم تا بررسی کنند که آیا این خلع سلاح به طور کامل انجام شده است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد:‌ پس از این اتفاق برای چگونگی اقدام خود تصمیم می‌گیریم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها