کوثری: خیانت‌های بنی‌صدر از نمونه‌های فتنه و نفوذ در رده‌های بالای مملکت است

کد خبر: 1246813

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سه راهبرد پشیمان سازی از گذشته، آشفته‌سازی حال و ناامیدسازی از آینده دشمن در فتنه و جنگ ترکیبی، عنوان کرد: اجازه ندهیم گذشته پرافتخار ما مورد خدشه قرار بگیرد. ما در مقابل همه کسانی که در این صحنه آمدند و جاودانه شدند سرافرازیم و سرافراز بیرون خواهیم رفت و برای یک لحظه از گذشته پرافتخار خود پشیمان نیستیم.

کوثری: خیانت‌های بنی‌صدر از نمونه‌های فتنه و نفوذ در رده‌های بالای مملکت است

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سه راهبرد پشیمان سازی از گذشته، آشفته‌سازی حال و ناامیدسازی از آینده دشمن در فتنه و جنگ ترکیبی، عنوان کرد: اجازه ندهیم گذشته پرافتخار ما مورد خدشه قرار بگیرد. ما در مقابل همه کسانی که در این صحنه آمدند و جاودانه شدند سرافرازیم و سرافراز بیرون خواهیم رفت و برای یک لحظه از گذشته پرافتخار خود پشیمان نیستیم.

همایش بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی جنگ تحمیلی و فتنه ترکیبی با عنوان «فتنه جنگ»، امروز (سه‌شنبه ۴ مهر‌ماه) با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان حقوقی قوه‌ قضائیه و تعدادی از بسیجیان مجلس و مدعوین حقوقدان در سالن اجتماعات شیخ فضل الله نوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خیانت بنی‌صدر؛ نمونه‌ای از فتنه‌ داخلی

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، شهریار و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت ولیعصر(عج) و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، اولین خلاف دشمنان ایران که خلاف قانون هم بوده، شروع جنگ تحمیلی خواند و گفت: طبق توافق 1975 الجزایر که بین ایران و عراق در کشور الجزایر امضا شد، مرزهای ایران و عراق تعیین و مشخص شد. صدام که خود این توافق را امضا کرده بود، چند روز قبل از شروع جنگ تحمیلی اعلام کرد این توافق را قبول ندارم و بعد هم با نقض این توافق و قانون در 31 شهریور 1358 به صورت رسمی به ایران حمله کرد.

کوثری با بیان اینکه رسم زورگویان و زیاده‌خواهان اینچنین است که فکر می‌کنند با زور اسلحه می‌توانند به نتیجه برسند؛ اضافه کرد: هشت سال جنگ را هم با این نگاه و تحلیل بر ما تحمیل کردند که سه روزه استان خوزستان و هفت روزه تهران را تسخیر می‌کنند اما عواملی را از جمله عامل ولایت را در نظر نگرفتند، چون حضرت امام(ره) را نمی‌شناختند و خیال می‌کردند اگر جنگ را به ما تحمیل کنند، در نهایت امام (ره) کوتاه می‌آید، اما با شروع جنگ، حضرت امام(ره) با صلابت فرمودند آنچنان سیلی به صدام می‌زنیم که نداند از کجا خورده است؛ که پذیرفتن این حرف برای خود ما هم که در جبهه‌ها بودیم کمی سخت بود؛ اما امام همان‌زور که در شعارهای انقلاب فرموده بودند «نه شرقی و نه غربی»، از همان ابتدا اعتقاد راسخ داشتند که نه از قدرت شرق کاری ساخته است و نه از قدرت غرب، بلکه قدرت اصلی از آن خداوند است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امام یقین و باور داشت که خداوند به او کمک می‌کند، یکی از این کمک‌ها را تسخیر قلب‌های رزمندگان خواند و گفت: زمانی که دشمن آمده بود کار کشور را یک‌سره کند، امام از جوانان خواست به جبهه‌ها و کمک نیروهای مصلح بروند و جوانان هم لبیک گفتند.

کوثری با اشاره به خیانت‌های بنی‌صدر به کشور، وی را یکی از نمونه‌های فتنه در داخل و نفوذ در رده‌های بالای مملکت خواند و افزود: بنی‌صدر به دلیل نوکر صفتی و وابستگی به بیگانه و استکبار، در شرایطی که ارتش آمادگی آنچنانی نداشت و سپاه هم تازه شکل گرفته بود، به کشور خیانت کرد و در همان شروع جنگ دو درجه از سپهبد شهید صیاد شیرازی که فرمانده عملیات ارتش در غرب بود، گرفت و او را اخراج کرد و سرگرد عطاریان از حزب توده را جایگزین او کرد. بنابراین طبق فرمایش مقام معظم رهبری تنها بحث فتنه از بیرون نبود و با فتنه در داخل هم مواجه بودیم.

وی اشغال شهرهای مانند خرمشهر، قصرشیرین، نفت‌شهر، بستان و غیره در 10 ماهه اول جنگ توسط ارتش عراق که دو برابر استعداد ارتش وقت ما بود را نتیجه خیانت بنی‌صدر خواند و اضافه کرد: با فرار بنی‌صدر با رجوی یک وحدت به تمام معنا بین نیروهای مصلح به فرماندهی خود حضرت امام (ره) شکل گرفت و از اینجا به بعد عملیات‌های مهم دفاع مقدس مانند عملیات ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی بیت المقدس شروع و انجام شد که به پیروزی‌هایی مانند آزادسازی خرمشهر، شکست حصر آبادان، آزادسازی بستان و رسیدن به مرز و غیره را به بار آورد.

کوثری با بیان اینکه در این چهار عملیات ایران توانست 45 هزار اسیر و تعداد بسیار زیادی تانک و نفربر و سلاح از ارتش بعث بگیرد، افزود: بعد از این پیروزی‌های ایران در جنگ هشت قطعنامه صادر شد که قطعنامه بعد از عملیات بیت‌المقدس دومین آن‌ها بود.

چرا پس از آزادی خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به این شبهه‌ای که ایجاد شده که چرا ایران بعد از فتح خرمشهر جنگ را ادامه داده است؟ عنوان کرد: بعد از فتح خرمشهر ما چهار پیشنهاد برای پایان جنگ داشتیم، ابتدا اینکه هنوز حدود 4 هزار کیلومتر مربع از کشور ما در اشغال کشور باقی مانده بود باید پس داده شود، دوم اینکه عراق به صورت رسمی تجاوزگر اعلام شود، سوم اینکه خسارت ایران پرداخته شود و چهارم اینکه تضمین دهید که نروید خود را تقویت کنید و باز به ایران حمله کنید و چون کسی این چهار بند را قبول نمی‌کردند، جنگ تا هشت سال ادامه پیدا کرد.

کوثری با تاکید بر اینکه جنگ چیز خوبی نیست و در جنگ تحمیلی ما دفاع کردیم، عنوان کرد: این دفاع هم دفاع مقدس شد چراکه بسیاری از رزمندگانی که در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند، با یاد و نام ائمه معصومین(ع)، مخصوصاً حضرت اباعبدالله(ع) زندگی می‌کردند و اگر غیر این بود، ما نمی‌توانستیم کاری کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما از نظر حقوقی از عراق خواستیم که حق ما را بدهد، اما آن‌ها از بُعد قدرت سر باز زدند، گفت: در نهایت کار به آنجا رسید که ما نگذاشتیم یک وجب از خاک عزیز کشورمان در اختیار دشمن باقی بماند. در حقیقت  بعد از 250 سال برای اولین بار ملت ایران با فرماندهی حضرت امام(ره) نگذاشتند دشمن به یک وجب از خاک ایران حاکم باشد و این افتخار بزرگی برای ملت ایران است.  

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه با مقایسه آمار اسرای ایران و عراق، تعداد شهدای ایران و کشته‌شدگان عراقی، میزان ذخیره ارزی دو کشور قبل از شروع جنگ و میزان بدهی دو کشور در پایان جنگ، گفت: اگر در جنگ تحمیلی از خودمان دفاع نمی‌کردیم، تمام حیثیت‌مان از بین می‌رفت و اگر امروز اقتداری داریم که خود دشمن به آن اعتراف می‌کند، به خاطر همین دفاع و ضرباتی است که بر پیکره دشمن وارد کردیم. البته دشمن نا امید نشده و هر بار با یک ترفند جدید وارد می‌شود، اما به لطف خداوند و مردم ولایت‌مدار هر بار ضرباتی می‌خورند که موجب آبروریزی بیشتر آن‌ها می‌شود.

در اقدام حقوقی برای جنگ تحمیلی کوتاهی کردیم

بهزاد پورسید، معاون حقوقی قوه قضائیه هم در سخنانی ضمن تاکید بر اینکه موضوع جنگ تحمیلی یک امر سیاسی برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، به موضوع جنگ از منظر حقوقی پرداخت و گفت: شاید قاعده‌گذاری برای جنگ که خود یک نوع نقض قوانین و قواعد بین‌المللی است، خیلی معقول نباشد اما بعد از جنگ جهانی دوم یک رویکرد کلی به وجود آمد و تلاش‌هایی صورت گرفت که بحث قاعده‌گذاری در جنگ در مواردی مانند قواعد نگه‌داری اسرا، مصونیت مردم عادی و مناطق مسکونی یا مصونیت تیم درمانی و پزشکی را دنبال می‌کرد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در ادامه ضمن ارائه گزارشی تاریخی از وضع مقررات بین‌المللی و قواعد حقوقی حول محور جنگ، گفت: به طور طبیعی کشور ما در خیلی از این قواعد و مقررات شرکت داشته، اما از منظر حقوقی از این حق خود در موضوع جنگ تحمیلی استفاده نکرده است. در جریان جنگ تحمیلی دولت جمهوری اسلامی ایران از منظر دفاع مشروع، وظیفه دفاع را داشته و از خودش دفاع کرده است. در مقابل در همین جنگ جنایات زیادی اعم از استفاده از سلاح شیمیایی، بمباران شهرها و مردم عادی و گورهای دسته‌جمعی از طرف مقابل جنگ یعنی رژیم بعث عراق اتفاق افتاده که از اقدام حقوقی در این مورد کوتاهی کردیم.

پورسید با اشاره به همکاری کشورهای مختلف با صدام در جنگ با ایران، گفت: تاکنون هیچ اقدام حقوقی علیه عراق و دولت‌هایی که در این کشتار با عراق مشارکت داشتند، به طور رسمی انجام نشده است و جزو نواقصی است که می‌‎توانیم به چشم تجربه به آن نگاه کنیم. یا مثلاً 17 هزار ترور توسط مجاهدین خلق در  کشور اتفاق افتاده که تا سال جاری که پرونده صد و اندی از منافقین در دادگستری ایران باز و کیفرخواست آن‌ها صادر شده، هیچ اقدام حقوقی علیه آنان انجام نشده است.

لزوم استفاده از تجربه جنگ تحمیلی در فتنه ترکیبی

وی با تاکید بر اینکه باید در بحث روز و فتنه ترکیبی که سال گذشته اتفاق افتاد از تجربه جنگ تحمیلی استفاده کرد، افزود: در جریان جنگ ترکیبی اخیر نقش بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی معلوم و مداخلات مسئولان و دولت‌ها مشخص است که نیازمند دعاوی حقوقی هستیم. در این موضوع هم کم‌کاری مشاهده می‌شود و باید از تجربه دفاع مقدس برای آن استفاده کنیم.

یک لحظه هم از گذشته پرافتخار خود پشیمان نیستیم

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این همایش دفاع مقدس را برشی از حضور دلیرانه و پر از حماسه ملت ایران در مقابل استکبار در تاریخ خواند و گفت: بسیاری از صاحب‌نظران و تئوری‌پردازان بر این باورند که کشور ما بعد از پیروزی انقلاب یعنی از 22 بهمن 1357 تا به امروز درگیر یک جنگ تمام عیار با دشمنان ملت ایران بوده و هستیم که باور درستی هم هست. شواهد، مدارک، اسناد ، قرائن و حوادث جنگ ترکیبی آبان گدشته هم موید همین موضوع است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درگیری مسلحانه با احزاب دست نشانده در کردستان به فاصله 5 روز با انقلاب و اینکه قبل و بعد از جنگ تحمیلی باز هم شاهد هجمه‌های دشمن بودیم، اضافه کرد: کودتای نوژه، کودتای طبس، حادثه خلق عرب در خوزستان، حادثه خلق بلوچ در بلوچستان، حادثه خلق ترکمن در شمال و غائله‌های قشقایی و برخی قبایل و طوایف در برخی استان،ها، 17 هزار شهید ترور در کف خیابان‌های ایران اسلامی، جنگ‌های اقتصادی و فرهنگی همه و همه نشان دهنده این است که ما در تمام این سال‌ها یک رویارویی همه‌جانبه با دشمن داشتیم.

عزیزی در ادامه با اشاره به چهار نسل از جنگ رایج در نظام‌های سیاسی، جنگ هشت ساله ما و فتنه‌های پی در پی این سال‌ها و فتنه ترکیبی سال گذشته را جزو جنگ‌های با بهره‌گیری از راهبرد نسل چهارم جنگ‌ها خواند و در بیان ویژگی‌های این نسل از جنگ گفت: اولین ویژگی حاکم در نسل چهارم جنگ‌ها این است که بازیگران دولتی آن کم و بازیگران غیردولتی در صحنه هستند و معمولاً دولت‌ها پشتیبان بازیگران غیردولتی هستند. در جنگ تحمیلی هم ما شاهد یک دولت بعثی بدون مشروعیت و برخاسته از یک رویکرد همراه با کودتا و شورش هستیم که دولت‌های دیگر پشتیبان آن هستند.

وی با اشاره به اینکه در جنگ‌های نسل چهارم کشور متخاصم سعی می‌کند اراده سیاسی کشور دیگر را به عنوان هدف قاطع مورد حمله قرار دهد، اضافه کرد: جنگ هشت ساله صرفاً به عنوان یک جنگ نظامی با هدف تصرف بخشی از مناطق جنوبی کشور بر ما تحمیل نشد، بلکه از طرف کشورهای استعماری با هدف براندازی و تحلیل اراده سیاسی ملت ایران بنیان نهاده شد. بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های سیاسی و بین‌المللی و پشتیبانی همه جانبه یکی دیگر از ویژگی‌های جنگ‌های نسل چهارم است که در جنگ تحمیلی شاهدان هستیم.

این نماینده مجلس گسترده شدن جنگ نیابتی را یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی جنگ‌های نسل چهارم خواند و تصریح کرد: ما بر این باوریم که حزب بعث به نیابت از نظام سلطه، آمریکا و همه شرکایش این جنگ را به ما تحمیل کرد. وقتی ما با یک دولت و نظام غیر مشروع مانند حزب بعث می‌جنگیم و از غالب بر بیست کشور اسیر داریم به این معنا است که جنگ تحمیلی نیابتی بود. صدام بازیگر غیر رسمی این جنگ و عقبه این فتنه نظامی و سایر فتنه‌های کشور ما آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن بودند که ما نباید در برسی ابعاد حقوقی جنگ آن را نادیده بگیریم.

عزیزی تشکیل ائتلاف‌های آشکار و پنهان را از دیگر  ویژگی‌های نسل چهارم جنگ خواند و گفت: در جنگ تحمیلی همه کشورهای هم‌پیمان آمریکا تحت عناوین مختلف ائتلاف‌های نظامی شکل دادند و کشورهای منطقه را برای اهداف شوم خود فریب دادند و این جنگ ناخواسته را بر ما تحمیل کردند. گسترده بودن جغرافیای جنگ و وسعت مقیاس میدان نبرد از دیگر ویژگی‌های جنگ نسل چهارم است که در جنگ تحمیلی شاهد آن بودیم.

وی با تاکید بر اینکه بررسی پیامدهای سیاسی و حقوقی جنگ تحمیلی باید در چارچوب‌ها و اندیشه‌های نسل چهارم جنگ انجام شود، افزود: بدون شک صاحب‌نظران این بُعد و ابعاد حقوقی و سیاسی را مد نظر خواهند داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به موضوع جنگ ترکیبی، عنوان کرد: دشمنان ملت ما بعد از نا امید شدن از غائله‌های نظامی و حوادث بعد از جنگ به فتنه‌های ترکیبی روی آوردند و در این مسیر سه راهبرد پشیمان سازی از گذشته، آشفته‌سازی حال و ناامیدسازی از آینده در دستور کار دشمن قرار گرفته است و ما به عنوان بسیجیان قوه مقننه و کسانی که در سایه تفکر ایستادگی و مقاومت رشد کرده‌ایم باید به این نکات توجه داشته باشیم.

عزیزی ادامه داد: جریان اصیل انقلاب و دلدادگان مکتب دفاع مقدس در موضوع فتنه ترکیبی باید به این سه راهبرد توجه داشته باشند و اجازه ندهیم گذشته پرافتخار ما مورد خدشه قرار بگیرد. ما در مقابل همه کسانی که در این صحنه آمدند و جاودانه شدند سرافرازیم و سرافراز بیرون خواهیم رفت و برای یک لحظه از گذشته پرافتخار خود پشیمان نیستیم.

لازم به ذکر است در این همایش از خدمات ارزنده سهراب انارکی، رئیس سابق سازمان بسیج حقوق‌دانان تجلیل شد./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها