همکاری موفق ایران و چین در ائتلاف‌های بین‌المللی

کد خبر: 1247915

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری موفق چین و ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی شانگهای و بریکس، تعاملات منطقه‌ای و ارتقای سطح روابط دوجانبه، اهمیت ظرفیت‌های متقابل را به نمایش گذاشته است.

همکاری موفق ایران و چین در ائتلاف‌های بین‌المللی

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی روز ملی جمهوری خلق چین را به مردم، دولت و همتای چینی خود تبریک گفت.

وی در این خصوص در پیامی با بیان اینکه روز ملی جمهوری خلق چین را به ملت، دولت و آقای وانگ‌‌یی وزیر خارجه این کشور تبریک می‌گویم، خاطرنشان کرد: همکاری موفق چین و ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی شانگهای و بریکس، تعاملات منطقه‌ای و ارتقای سطح روابط دوجانبه، اهمیت ظرفیت‌های متقابل را به نمایش گذاشته است. برای ملت و دولت چین آرزوی سعادت دارم.

جمهوری اسلامی ایران تیر ماه سالجاری رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد و در نشست اخیر بریکس در ژوهانسبورگ نیز عضویت ایران در بریکس مورد پذیرش قرار گرفت. از ژانویه ۲۰۲۴ ایران هم عضو بریکس خواهد شد.

«چانگ هووآ» سفیر چین در تهران هم در پاسخ به پیام رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از این پیام اعلام کرد که دوستی چین و ایران برای همیشه پابرجاست».

حسین امیرعبداللهیان تیر ماه و پس از اعلام عضویت دائم ایران در شانگهای در نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای در هند، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فونیکس چین درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و فرصت‌هایی که برای ایران در این خصوص ایجاد می‌شود، ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت چین به ویژه حمایت‌های شی جین پینگ رئیس جمهور چین و وزیر خارجه این کشور که به تکمیل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای کمک کردند، افزود: به موازات همکاری‌های راهبردی ایران و چین، عضویت ایران در شانگهای یک ظرفیت فزاینده و نیرومندتری را فراهم کرده که در قالب چندجانبه نیز ایران و چین با حضورشان در شانگهای بتوانند همکاری‌ها را توسعه دهند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای پنج پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای رسما در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ و چهار سال بعد از تشکیل رسمی این سازمان به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای شد و یک سال بعد ( ۲۰۰۶ میلادی) درخواست عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرد. هند و پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت دائم این سازمان درآمدند. عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط حسین امیرعبداللهیان در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد.

*  روند پیشبرد برنامه جامع همکاری راهبردی ۲۵ ساله در حال پیشرفت است

حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین ۲۹ مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و موضوعات بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. امیرعبداللهیان درباره این گفت‌‌وگوی تلفنی اعلام کرد: مناسبات دوجانبه و روند پیشبرد برنامه جامع همکاری راهبردی ۲۵ ساله در حال پیشرفت است. پیرو توافق روسای جمهور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، در مسیر توسعه و رفاه دو ملت گام‌های نیرومندتری را برمی‌داریم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  ۱۷ مرداد ماه نیز در مراسم اختتامیه کنفرانس «ایران و بریکس: چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» طی سخنانی به همکاری‌های ایران و چین اشاره کرد و گفت: همکاری‌های ایران و چین برای اتصال چین به خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند نیز عملا چین و هند را به عنوان دو بنیانگذار بریکس به هم متصل می‌کند و از طریق حمل و نقل ترکیبی می‌تواند چین را به آفریقای جنوبی و حتی برزیل متصل کند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها