نگاهداری: برای ساختن ایران آینده، نیاز به بازتولید شرف در جامعه داریم

کد خبر: 1248146

رئیس مرکز پژوهش‌‎های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسول اکرم (ص) پیامبر شرف بود و برای به کمال رساندن شرافت اخلاقی مبعوث شد، گفت: در جامعه امروزی هم برای رسیدن به قله های پیشرفت و ساختن ایران آینده، نیاز به بازتولید شرف در جامعه داریم و هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد در حد توان خود باید به بازتولید شرف در جامعه امروزی قیام کند.

نگاهداری: برای ساختن ایران آینده، نیاز به بازتولید شرف در جامعه داریم

رئیس مرکز پژوهش‌‎های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسول اکرم (ص) پیامبر شرف بود و برای به کمال رساندن شرافت اخلاقی مبعوث شد، گفت: در جامعه امروزی هم برای رسیدن به قله های پیشرفت و ساختن ایران آینده، نیاز به بازتولید شرف در جامعه داریم و هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد در حد توان خود باید به بازتولید شرف در جامعه امروزی قیام کند.بابک نگاهداری صبح امروز در بیست و یکمین همایش سراسری حسابداران ایران و سومین همایش بین‌المللی حسابداری با تبریک ولادت رسول اکرم(ص)، پیامبر اخلاق و مهربانی، اظهار کرد: دشمنان در تلاش هستند ایران را بی آینده نشان دهند و غرور ملی و آرمان ملی ملت ایران را نابود کنند و امید را از جامعه ایرانی بربایند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازمه ساختن ایران آینده، وحدت، انسجام اجتماعی، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است و تأکید رهبر انقلاب همواره به حفظ وحدت در شرایط جامعه امروز بوده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه از هم گسیخته و قطبی شده آینده ای ندارد و نمی تواند آینده ای بسازد، تأکید کرد: شرط اول آینده سازی دستیابی به وحدت است.

نگاهداری با طرح این سؤال که حبل المتین جامعه امروز ایران برای دستیابی به قله های پیشرفت چیست، تصریح کرد: چه چیزی می تواند وحدت گفتمانی و انسجام اجتماعی را برای آینده سازی ایجاد کند؟ ما به مفهوم فراگیرتری نیاز داریم که بانی نوع دوستی، وطن دوستی، دگرخواهی باشد که مردم را به هم نزدیک کند و مقبولیت عمومی بین انسانهای جامعه با هر عقیده و مسلکی را به ارمغان آورد. این مفهوم فراگیر «شرف» است؛ شرف آخرین سنگر انسانیت است.

وی با اشاره به ایام ولادت پیامبر اعظم(ص) یادآور شد: ایشان برای به کمال رساندن شرافت اخلاقی مبعوث شدند(لأتمم مکارم الاخلاق) و در روایات این پیامبر مهربانی داریم که شرف برای صاحبش تواضع، فروتنی، مردم دوستی و دگرخواهی می آورد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به جرئت می توان گفت که رسول اکرم(ص)، پیامبر شرف بود، ادامه داد: بزرگترین سرمایه ایرانی هم آبرو شرف است. پیشینیان، ایران را سرزمین شرافت می دانستند و تاریخ ایران مشحون از شرافت است. ستارخان، باقرخان، شیخ محمد خیابانی، شهید باکری و شهید سلیمانی ها، خاک خوردند ولی خاک ندادند. سر دادند ولی سرزمین ندادند.

وی تصریح کرد: ما در جامعه امروزی هم برای رسیدن به قله های پیشرفت و ساختن ایران آینده، نیاز به بازتولید شرف در جامعه داریم و هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد در حد توان خود باید به بازتولید شرف در جامعه امروزی قیام کند.

نگاهداری به مواردی از مصادیق شرف در جایگاه های مختلف اجتماعی اشاره کرد و گفت: شرف حکومت به کارآمدی است، شرف مسئولیت به خدمتگزاری، شرف نمایندگی به مردمی بودن، شرف دینداری به اخلاق و مهربانی، شرف سیاست به حکمت، شرف تجارت به انصاف، شرف امور مالی به شفافیت، شرف قضاوت به عدالت، شرف طبابت به نوع دوستی، شرف کارگری به وجدان کاری، شرف معلمی به زکات علمی، شرف علم به نافع بودن، شرف خبرنگاری به صداقت، شرف سربازی به میهن‌دوستی است.

وی در خصوص شرف داشتن در اقتصاد جدید، افزود: شفافیت مالی یعنی بازکردن اطلاعات شرکت ها، سازمان ها و دولت برای ذینفعان و مردم و این باعث ارتقای اعتماد و انسجام اجتماع می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حسابداری به عنوان سیستم اطلاعاتی تأمین کننده اطلاعات بخش عمومی و خصوصی با رعایت استانداردها است. وظیفه حسابداران در شفاف سازی اطلاعاتی است که در اختیار گروه های مختلف قرار می گیرد.

وی به چالش های حوزه گزارشگری مالی با وجود تعارض منافع و عدم استقلال مقام ناظر(هیئت منتصب ذینفعان) اشاره کرد و گفت: اعمال قاعده دربهای گردان و محدودیت عزل اعضا، کنترل کیفیت و رتبه بندی مؤسسات خود به ارتقای کیفیت داده ها منجر شده و حکمرانی داده محور، شفافیت و اعتماد اجتماعی را به همراه دارد.

نگاهداری در پایان تاکیدکرد: تقسیم کار مناسب میان جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی سبب وحدت و انسجام در جامعه حسابداری می شود که لازمه پیشرفت ایران آینده است. /خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها