امیرعبداللهیان: بحران قفقاز در چارچوب۳+۳ قابل حل است

کد خبر: 1248228

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راه‌حل بحران قفقاز را از طریق مشارکت بازیگران داخلی و همسایگان این منطقه و چارچوب ۳+۳ (ایران، روسیه، ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) خواند.

امیرعبداللهیان: بحران قفقاز در چارچوب۳+۳ قابل حل است

«آرمن‌گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان عصر دوشنبه دهم مهر ماه نیز با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان ملاقات و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات اخیر در قفقاز جنوبی و همچنین اوضاع قره‌باغ به گفت‌وگو پرداخت.

امیرعبداللهیان در این دیدار با ‌اشاره به سیاست اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران دایر بر حفظ مرزهای بین‌المللی و تمامیت ارضی کشورها، بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه تأکید و چارچوب ۳+۳ را  سازوکار موثری  برای حل مسائل منطقه‌ای بدون مداخله قدرت‌های خارجی توصیف کرد.

در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره این دیدار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با آقای آرمن‌گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی جمهوری ارمنستان دیدار داشتم. تأکید کردم بحران قفقاز از طریق مشارکت بازیگران داخلی و همسایگان این منطقه (چارچوب۳+۳) (ایران، روسیه، ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) قابل حل و فصل است. با بیان نگرانی از وضعیت آوارگان قره‌باغ، آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه را اعلام کردم.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و بارها آمادگی خود را برای برگزاری نشست ۳+۳ (ایران، روسیه، گرجستان،ترکیه، آذربایجان و ارمنستان) مورد ‌اشاره قرار داده بودند.

گریگوریان هم در دیدار با امیرعبداللهیان با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان از چارچوب مذاکراتی ۳+۳  استقبال و اعلام کرد: ارمنستان نقش ایران در تحولات قفقاز جنوبی و استقرار صلح پایدار را سازنده و مهم ارزیابی می‌کند.

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان هم فروردین ماه سال جاری در سفر علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران به ایروان با استقبال از ابتکار ایران گفته بود که ارمنستان از ابتکارهای منطقه‌ای برای ثبات در منطقه استقبال کرده و از میزبانی ایران برای نشست ۳+۳ حمایت می‌کند.

۳۱ شهریور ماه بعد از اعلام آتش‌بس شهر «یولاخ» جمهوری آذربایجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی استپاناکرت، میزبان نشستی بین نمایندگان ارامنه قره‌باغ با هیئت جمهوری آذربایجان با هدف ادغام منطقه قره‌باغ با جمهوری آذربایجان بود و پس از آن هم مذاکرات دیگری در شهری دیگر برگزار و در نهایت قره‌باغ به جمهوری آذربایجان منضم شد و روند انتقال ارامنه قره‌باغ به مناطق جنوبی ارمنستان ادامه دارد.

دولت خودخوانده قره‌باغ کوهستانی هم روز پنجشنبه هشتم مهر ماه پایان موجودیت این جمهوری را اعلام کرد. رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ در بیانیه‌ای گفت که فرمان انحلال همه نهادهای دولتی را امضا کرده و در آن بیانیه اعلام کرد: «از همه ساکنان قره‌باغ، چه در داخل و چه در خارج از این منطقه می‌خواهم از شرایط ادغام در جمهوری آذربایجان مطلع شوند.»

دوشنبه دهم مهرماه نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تحولات در قفقاز جنوبی بیان کرد: مسائلی که در منطقه وجود دارد در چارچوب‌های منطقه‌ای قابل حل و فصل است. از گفت‌وگوهای منطقه‌ای به خصوص در چارچوب قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر و همکاری کشورها در این چارچوب حمایت می‌‌کنیم و همواره اعلام کردیم آماده کمک و مشارکت در چارچوب نشست‌های ۳+۳ هستیم. وی همچنین ضمن مخالفت ایران با تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه، خاطرنشان کرد: همواره از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم. درخصوص بازگشت قره‌باغ به آذربایجان موضع ما روشن بود و از بازگشت این سرزمین‌ها به عنوان سرزمین‌های‌اشغالی به دولت آذربایجان حمایت کردیم.

همان‌گونه که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و بارها به کرات اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است و تحولات را با جدیت دنبال می‌کند. در همین ارتباط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش بار دیگر بر موضع ایران در قبال تحولات در قفقاز جنوبی تأکید کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از امنیت مرزها حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تحولات قفقاز و تاثیرات هرگونه بی‌ثباتی، ناآرامی و تنش جدید در منطقه بر کل منطقه، ایران موضوع را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنیم و در تماس و گفت‌وگو با مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم.

دیدار دستیار ویژه علی‌اف با امیرعبداللهیان در تهران

«خلف خلف‌اف»دستیار ویژه الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان که به تهران سفر کرده، ظهر چهارشنبه۱۲ مهرماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه دهم مهرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر این مقام آذربایجانی به تهران گفته بود: برنامه برای سفر مقام یا مقامات عالی‌رتبه آذربایجان در چارچوب تداوم تبادل هیئت‌هاست. خوشبختانه گفت‌وگوهای بین دو کشور در سطوح مختلف ادامه دارد، هم در حوزه دوجانبه، از جمله بحث از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در چارچوب گام‌های مثبتی که بین دو کشور برداشته شده است، هم درخصوص تبادل نظر درباره تحولات منطقه قفقاز جنوبی و هم در قابل چارچوب‌های چندجانبه‌ منطقه‌ای که برای پیگیری تحولات، کمک به حل و فصل موضوعات و ایجاد و تحکیم ثبات و آرامش در منطقه مطرح است.

عصر جمعه هفتم مهر ماه سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با «خلف خلف‌اف» دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در ماموریت‌های ویژه دیدار و درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به خصوص شرایط جاری در قره‌باغ گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرده بود.

سفر این مقام جمهوری آذربایجان به تهران در حالی صورت گرفته که منطقه قفقاز جنوبی اخیرا شاهد تحولاتی بود از جمله درخصوص قره‌باغ و علاوه‌بر این «آرمن‌گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز یکشنبه نهم مهرماه در سفر به تهران با «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی یک روز بعد هم با امیرعبداللهیان دیدار کرد.

اخیر توافقی بین جمهوری آذربایجان و ارامنه قره‌باغ درباره ادغام قره‌باغ با جمهوری آذربایجان حاصل شد و از آن هم تعدادی از ارامنه ساکن قره‌باغ به ارمنستان عزیمت کردند. دولت خودخوانده قره‌باغ کوهستانی هم روز پنجشنبه هشتم مهر ماه پایان موجودیت این جمهوری را اعلام کرد. رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ در بیانیه‌ای گفت که فرمان انحلال همه نهادهای دولتی را امضا کرده و در آن بیانیه اعلام کرد: «از همه ساکنان قره‌باغ، چه در داخل و چه در خارج از این منطقه می‌خواهم از شرایط ادغام در جمهوری آذربایجان مطلع شوند.»

گریگوریان همچنین در این سفر با سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و سرلشکر باقی در این دیدار با اعلام آمادگی ایران برای اعزام ناظر به مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: تداوم تنش در این منطقه به نفع دو کشور ارمنستان و آذربایجان و سایر کشورهای منطقه نیست.

از سوی دیگر هیئتی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در مانور دریایی ۲۰۲۳ دریای خزر به جمهوری آذربایجان سفر کرده است. این هیئت صبح امروز (چهارشنبه) با دریادار «سبحان بکیراف» فرمانده نیروی دریایی جمهوری آذربایجان و سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. براساس اعلام سفارت ایران در باکو، توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و جمهوری آذربایجان در دستورکار دو کشور قرار دارد.

ضرورت همفکری و هماهنگی برای مقابله با اهانت به مقدسات اسلامی

«مصطفی سانو» دبیرکل مجمع فقه اسلامی سازمان همکاری اسلامی که برای شرکت در سی‌و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران به سر می‌برد، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار نقش مجمع فقه اسلامی در فضای جدید منطقه را مهم و تاثیرگذار خواند و اهمیت افزایش تعاملات بین ‌اندیشمندان جهان اسلام برای تقویت وحدت اسلامی و مقابله با چالش‌های فراروی امت اسلامی را مورد تأکید قرار داد.  

امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم همفکری و هماهنگی برای مقابله قاطع و هوشمندانه با حرکات خزنده و اقدامات موهنی همچون اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی تأکید و آمادگی ایران برای همکاری با مجمع فقه اسلامی در این زمینه را اعلام کرد.

مصطفی سانو  دبیرکل مجمع فقه اسلامی سازمان همکاری اسلامی نیز در این دیدار ضمن‌اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام و تشکر از ابتکارات و تلاش‌های ارزنده ایران در جهت وحدت امت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های مجمع فقه اسلامی ارائه کرد.

وی ضمن استقبال از حضور و مشارکت بیشتر علما و ‌اندیشمندان ایرانی در برنامه‌های مجمع فقه اسلامی، خواستار حمایت بیشتر جمهوری اسلامی ایران از مجمع فقه اسلامی شد.

مصطفی سانو همچنین ضمن ‌اشاره به خدمات و فعالیت‌های ارزشمند آیت‌الله تسخیری در ایجاد و تقویت مجمع فقه اسلامی، یاد و خاطره او را گرامی داشت.  

به گزارش فارس، در این دیدار راه‌های تقویت تعاملات و همکاری‌های ایران با مجمع فقه اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان: نظر ما و عربستان تکرار بازی سپاهان و الاتحاد است

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با حاشیه‌های بازی فوتبال سپاهان و تیم عربستانی گفت: در همان زمان با وزیر خارجه عربستان در تماس بودم. روابط تهران و ریاض در مسیر خود پیش می‌رود و نباید اجازه دهیم ورزش تبدیل به اهرم سیاسی شود.

وی ادامه داد: توصیه ما به کنفدراسیون فوتبال آسیا موسوم به ای. اف. سی این است که در این اتفاق برمبنای فنی نظر دهد. بین ایران و عربستان این توافق وجود دارد که در زمان مورد توافق دو طرف بازی انجام شود.

آمریکایی‌ها ریاکارانه عمل می‌کنند

رئیس‌دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا اعلام کرده تمایلی برای بازگشت به برجام ندارد، به صراحت اعلام کرد که آمریکایی‌ها ریاکارانه عمل می‌کنند ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم. به محض آنکه به نقطه توافق نزدیک شویم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

در حال مذاکره با ده‌ها کشور برای لغو روادید گردشگری هستیم

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره لغو روادید گردشگری گفت: هم‌اکنون در حال مذاکره با ده‌ها کشور برای لغو روادید گردشگری هستیم. وزیر میراث فرهنگی نیز فهرست جدیدی را اعلام کرده که همکارانم با نظر مثبت در حال مذاکره با کشورهای مقابل هستند تا به صورت متقابل لغو روادید گردشگری داشته باشیم.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها