«فردا» گزارش می‌دهد: چرا سفر قالیباف به امارات بسیار مهم دانسته می‌شود؟

دستاوردهای یک سفر

کد خبر: 1248538

بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی سفر محمدباقر قالیباف به امارات را یک سفر تاریخی و کم سابقه می‌دانند زیرا دارای ابعاد استراتژیک میان دو کشور است.

دستاوردهای یک سفر

گروه سیاست سایت فردا: سفر محمدباقر قالیباف به امارات متحده عربی از زوایای مختلفی دارای اهمیت است. او در نشست خبری پیش از عزیمت به امارات گفت که این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی فدرال امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. قالیباف هدف از این سفر را توسعه مراودات اقتصادی و سیاسی و ارتقای روابط پارلمانی میان دو کشور مسلمان، همسایه در منطقه حساس و اقتصادی و ویژه خلیج فارس دانست. سفر در سطح ریاست قوه جمهوری اسلامی ایران به امارات متحده عربی بعد از 16 سال صورت گرفته که در نوع خود و به ویژه در شرایط کنونی بسیار مهم و استراتژیک ارزیابی می‌شود.

قالیباف در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: «در این سفر ملاقات‌های مهمی با رئیس دولت امارات متحده عربی، معاون نخست وزیر و رئیس مجلس ملی این کشور درباره مسائل مختلف از جمله در حوزه اقتصادی صورت گرفت؛ همچنین نشستی با مسئولان کنسولی، تجار ایرانی و مسئولان نهادهای ایرانی مستقر در امارات داشتیم».

او با بیان اینکه این سفر به طور قطع، دستاوردهای مثبتی به همراه داشته است و نقطه عطفی برای روان‌سازی و بسترسازی جهت تجارت بخش خصوصی خواهد بود، مطرح کرد: «به خصوص در حوزه حمل‌ ونقل و سرمایه‌گذاری در این بخش توافق‌هایی صورت گرفت و هماهنگی‌های لازم انجام شد».

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به گفت‌وگوی خود با محمد بن زاید رئیس دولت امارات، بیان کرد: قرار شد وی بعد از اجلاس کاپ ۲۸ که قرار است در امارات برگزار شود، سفر رسمی به تهران داشته باشد تا مسائل مربوطه پیگیری شود».

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهای مفصلی که در حوزه مسائل سیاسی صورت گرفت، ابراز داشت: «قرار شد برخی مشکلات موجود در این حوزه با هماهنگی‌های صورت گرفته، برطرف شود همچنین موضوعات مربوط به حوزه مرزی و آبی به ویژه درباره تردد ملوانان و لنج‌داران پیگیری شد».

قالیباف ادامه داد: تعداد زندانیان ایرانی به دلیل مسائل مالی و مرزی در امارات قابل توجه است که در حال گذران دوره محکومیت خود در امارات هستند لذا از آنجایی که در این بخش توافقنامه و موافقتنامه‌ای نداشتیم، قرار شد به سرعت برای استرداد و تبادل زندانیان توافقنامه‌ای امضا شود تا نگرانی بخش عمده‌ای از خانواده‌ها برطرف شود».

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عضویت در مجموعه بریکس فرصت‌های خاص و مؤثری را ایجاد می‌کند، خاطرنشان ساخت: «در خصوص این فرصت تجارت با رئیس دولت این کشور و بخش خصوصی فعال در امارات صحبت شد و امیدواریم آثار این سفر به زودی در زندگی مردم به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی مشهود باشد.

قالیباف در سفر به امارات با محمد بن زاید آل نهیان رئیس کشور امارات متحده عربی، شیخ منصور بن زاید آل نهیان نایب رئیس کشور امارات و صقر غباش رئیس مجلس ملی امارات دیدار و گفت وگو کرد.

او در گفت‌وگو با همتای اماراتی‌اش با اشاره به اولویت نخست جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی که ارتباط با همسایگان است، گفت: «در این میان توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و ایجاد امنیت پایدار میان کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار حائز اهمیت است. ما قصد داریم گامی محکم برای آینده در همه حوزه‌ها برداریم و اقتصاد دو کشور را در همه ابعاد توسعه دهیم که در این میان فرصت‌های بزرگ بیشماری وجود دارد».

قالیباف با اشاره به تمایل و دعوت جمهوری اسلامی ایران از رئیس کشور امارات برای سفر به کشورمان، خاطرنشان کرد: توسعه روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی مهم است و این موضوع با توجه به شرایط منطقه، اوراسیا و بریکس که دو کشور به تازگی به عضویت آن در آمده اند، اهمیت بیشتری دارد».

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: «با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و امارات، می‌توانیم به قطب بزرگ اقتصادی دنیا تبدیل شویم و این فرصت میان دو کشور به واسطه روابط دوجانبه و عضویت در بریکس وجود دارد».

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس مجلس امارات، هم با اشاره به قدمت دیرینه روابط میان دو کشور، بیان کرد: «گاهی شرایط بین‌المللی باعث دوری کشورها می‌شود که باید در این زمینه راهکاری برای قرابت بیشتر پیدا کنیم که در این میان اعزام سفیر جدید ایران به ابوظبی، انگیزه بیشتری به توسعه روابط می‌دهد».

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار دو محصول دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع دارویی را به محمد بن زاید آل نهیان هدیه داد که با استقبال و تقدیر رئیس کشور امارات همراه شد.

همچنین در جریان بازدید قالیباف از مجلس امارات، یکی از مقامات پارلمانی این کشوراعلام کرد شیخ منصور، نایب‌رئیس کشور امارات به‌مناسبت تشکر از حضور محمدباقر قالیباف در امارات، محکومیت 10زندانی ایرانی در این کشور را لغو خواهد کرد. علی راشد النعیمی، به رئیس مجلس کشورمان گفت: «شیخ منصور به شما سلام می‌رساند و از باب تشکر برای حضور شما، محکومیت 10زندانی ایرانی در امارات را لغو خواهد کرد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها