بررسی واکنش‌ها به حمله حماس به رژیم صهیونیستی

«طوفان‌الاقصی»، آغاز یک پایان

کد خبر: 1248745

ایران و بسیاری از کشورهای عربی حمله حماس به رژیم صهیونیستی را واکنش طبیعی فلسطینی‌ها به سیاست‌های جنگ افروزانه صهیونیست‌ها دانستند.

«طوفان‌الاقصی»، آغاز یک پایان

گروه سیاست سایت فردا: روز گذشته بود که محمد الضیف، فرمانده‌کل گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس، در سخنانی از آغاز عملیات طوفان الاقصی خبر داد. او گفت که زمان، زمان اتحاد مقاومت است و هر کسی که سلاحی به‌دست دارد، بیرون بیاید و علیه اشغالگران دست به مقاومت بزند. ضیف از همه کشورهای اسلامی و عربی خواست به‌سمت مسجدالاقصی پیش بروند، او گفت: زمان ماجراجویی‌ها گذشته است و باید اشغالگران را از فلسطین جارو کنیم.

فرمانده‌کل گردان‌های عزالدین القسام افزود: اولین ضربه عملیات طوفان الاقصى که مواضع، فرودگاه‌ها و استحکامات دشمن را هدف قرار داد، از مرز 5000 راکت گذشت. محمد الضیف ادامه داد: تصمیم گرفته‌ایم به همه جنایات رژیم صهیونیستی پایان دهیم و رژیم صهیونیستی باید بداند که دوران بزن در رو به پایان رسیده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نیروهای مقاومت فلسطین موفق شده‌اند وارد یکی از شهرک‌های اطراف غزه شوند. صهیونیست‌‌ها تأیید کردند که یک موشک به ساختمانی در شهر تل‌آویو اصابت کرده است و دودی از این ساختمان بلند شده است. رسانه های فلسطین گزارش دادند که صهیونیست کشته‌شده در شهرک صهیونیست‌نشین، به‌وسیله نیروهای مقاومت از پا درآمده است که ساعتی پیش موفق شده‌اند وارد این شهرک شوند.

پس از آن صالح العاروری، یکی از رهبران برجسته جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در سخنان مهمی گفت که رزمندگان مقاومت در  نوار غزه عملیات گسترده‌ای را به‌منظور دفاع از مسجدالاقصی و آزادسازی اسرای فلسطینی آغاز کردند.

 

او نبرد طوفان الاقصی پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی است. العاروری با بیان اینکه کرانه باختری در این نبرد حرف آخر را می‌زند و می‌تواند با تمام شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری وارد درگیری شود، گفت: همه ما به‌ویژه رزمندگان مقاومت در کرانه باختری باید به این نبرد وارد شویم.

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که شمار کشته‌ها و زخمی‌ها زیاد است. رسانه‌های رژیم اسرائیل زخمی شدن 15 نفر از صهیونیست‌ها را تأیید کرده‌اند. گردان‌‌های القسام حماس امروز با اعلام این عملیات موفق شد وارد داخل اراضی اشغالی شود و دست به عملیات کم‌‌سابقه‌ای علیه اشغالگران بزند. فرمانده گردان‌های القسام طی سخنانی گفت: زمان آن رسیده است صهیونیست‌ها را «جارو کنیم» و از فلسطین بیرون بیندازیم.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، هم  بیان کرد: «ما وارد معرکه شرف و مقاومت و کرامت در دفاع از مسجد الاقصی شده‌ایم و همانطور که «ابوخالد الضیف» فرمانده مقاومت بیان کرده، نام آن طوفان الأقصی است. این طوفان از نوار غزه آغاز شده و تا کرانه باختری و خارج از فلسطین اشغالی استمرار پیدا خواهد کرد».

در این بین رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از سرتیپ دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند که شماری از اسرائیلی‌ها به دست حماس اسیر شده‌اند او همچنین دست آخر اعتراف کرد تعدادی از نظامیان ارتش اسرائیل هم کشته شده‌اند اما حاضر نشد رقم دقیقی در این رابطه اعلام کند و مدعی شد چون در شرایط جنگی قرار داریم از دادن ارقام معذورم.

سخنگوی حماس هم تأکید کرد: جنایات اشغالگران هرگز اراده ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن را نخواهد شکست، مقاومت شجاع به نبرد طوفان الاقصی  ادامه خواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حمله حماس به مناطق اشغالی را اینگونه بیان کرد: «عملیات طوفان الاقصی واکنش طبیعی فلسطینی‌ها به سیاست‌های جنگ افروزانه صهیونیست‌ها است».

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای در واکنش به انجام عملیات مقاومت فلسطین با نام «طوفان الاقصی» اعلام کرد: «مسکو جدی‌ترین نگرانی خود از وخامت اوضاع در منطقه و درگیری میان فلسطین و (رژیم) اسرائیل را ابراز می دارد». در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص آمده است: «روسیه از طرف‌ ها می‌ خواهد تا آتش‌ بس برقرار کنند، خشونت را کنار بگذارند و روند مذاکره را با کمک جامعه بین‌ المللی برقرار کنند».

وزارت خارجه قطر هم رژیم صهیونیستی را مسئول تشدید تنش‌ها به دلیل یورش‌های مداوم خود عنوان کرده است که آخرین آن یورش‌های مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی است. قطر از جامعه جهانی خواسته است اقدامات لازم را انجام دهند، تا رژیم صهیونیستی از این رویداد به عنوان بهانه ای برای شعله‌ور کردن آتش جنگ جدید استفاده نکند.

وزارت خارجه عمان نیز به نوبه خود از تنش ایجاد شده بین مبارزان مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده و طرفین درگیر را به خویشتن داری و حمایت از غیرنظامیان دعوت کرده است.

وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار مداخله فوری برای توقف درگیری‌ها شد و از رژیم صهیونیستی خواست از اقدامات تحریک‌آمیز و تعرض علیه فلسطینیان دست بردارد.

وزارت خارجه اردن نیز خواستار پایان دادن به تنش‌های خطرناک در غزه و اطراف آن شد و نسبت به وخامت بیشتر اوضاع هشدار داد.

البته در این بین برخی کشورهای غربی مانند آلمان و آمریکا از صهیونیست‌ها دفاع کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها