اخطار تهران به صهیونیست‌ها و امریکا / وارد غزه شوید کنار نمی‌مانیم

کد خبر: 1250290

تهران ظرف ۳۶ ساعت گذشته دست‌کم از چهار مجرای رسمی و غیررسمی درباره احتمال دخالت برای متوقف کردن تل‌آویو هشدار داده است. گزارش اولین هشدار، آخرین ساعت‌های شنبه شب از مجاری سازمان ملل منتقل شد، زمانی که منابع امنیتی اسرائیلی گفتند که عملیات نظامی به غزه ظرف چند ساعت شروع خواهد شد

اخطار تهران به صهیونیست‌ها و امریکا / وارد غزه شوید کنار نمی‌مانیم

تهران ظرف ۳۶ ساعت گذشته دست‌کم از چهار مجرای رسمی و غیررسمی درباره احتمال دخالت برای متوقف کردن تل‌آویو هشدار داده است. گزارش اولین هشدار، آخرین ساعت‌های شنبه شب از مجاری سازمان ملل منتقل شد، زمانی که منابع امنیتی اسرائیلی گفتند که عملیات نظامی به غزه ظرف چند ساعت شروع خواهد شد. در این پیام شبیه به اولتیماتوم، تهران برای تل‌آویو روشن کرده که در صورت ادامه عملیات در غزه مجبور به مداخله خواهد شد. دومین پیام، تقریباً همزمان با پیام اول، شنبه شب با توئیت نمایندگی ایران در سازمان ملل مخابره شد: «جنایات جنگی و نسل‌کشی اسرائیل فوراً متوقف نشود، وضعیت از کنترل خارج خواهد شد.» پیام سوم را وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره، خطاب به طرف امریکایی منتقل کرد، وقتی گفت که ایران نمی‌تواند صرفاً نظاره‌گر این وضعیت باشد و اگر دامنه جنگ گسترش پیدا کند، خسارات سنگینی به امریکا نیز وارد خواهد شد. دست آخر هم سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی همتای فرانسوی هشدار داد اگر جنایات رژیم صهیونیستی از جمله کشتار مردم و محاصره غزه، متوقف نشود وضعیت پیچیده می‌شود و صحنه توسعه می‌یابد. همزمان مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید گفت که «ورود مستقیم ایران» محتمل است و فاش کرده که امریکا از مجاری خصوصی با ایران در ارتباط است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه عصر دیروز تلفنی با سید ابراهیم رئیسی تماس گرفت تا از او بخواهد که از جنگ میان اسرائیل و حماس دوری کنند و از تشدید درگیری‌ها بپرهیزند، اما منابع مطلع در تهران می‌گویند که «حفظ مقاومت مردم غزه»، به خصوص در سایه رویداد‌های بعد از عملیات طوفان الاقصی، برای ایران یک «خط قرمز» و عملیات زمینی اسرائیل در غزه، منجر به دخالت ایران خواهد شد. این موضوعی است که تهران ظرف ۳۶ ساعت گذشته، دست‌کم از چهار مجرا آن را به تل‌آویو و متحدان آن منتقل کرده است. عصر دیروز در حالی دفتر رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون «از ایران و به‌ویژه حزب‌الله خواسته از جنگ میان اسرائیل و حماس دوری کنند و از تشدید درگیری‌ها بپرهیزند» که ابراهیم رئیسی هم در پاسخ به این درخواست ماکرون هشدار داد: «اگر جنایات رژیم صهیونیستی از جمله کشتار مردم و محاصره غزه، متوقف نشود وضعیت پیچیده می‌شود و صحنه توسعه می‌یابد.» از محتوای گفت‌و‌گوی رئیسی با ماکرون جزییات بیشتری به بیرون درز نکرده، ولی تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه احتمالاً بعد از مخابره پیام‌هایی انجام شده که تل‌آویو و طرف‌های غربی بعد از شنبه شب از ایران دریافت کرده‌اند. پایگاه خبری آکسیوس شنبه شب در گزارشی که برخی منابع دیگر نیز آن را تأیید کردند، از قول دو منبع دیپلماتیک نوشت که تهران از طریق سازمان ملل به اسرائیل درباره حمله زمینی به نوار غزه هشدار داده است. این خبر، تقریباً همزمان با گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره آماده شدن برای شروع عملیات زمینی در غزه منتشر شد. شبکه ١٢ رژیم‌صهیونیستی، ساعاتی قبل از ورود به روز یک‌شنبه گزارش کرده بود «حمله زمینی اسرائیل به غزه از امشب آغاز می‌شود» ولی ساعاتی بعد، وزیر دفاع امریکا و همچنین منابع اسرائیلی گفتند که عملیات به تعویق افتاده است.

 هشدار با واسطه به هانگبی

بر اساس گزارشی که آکسیوس شنبه شب از قول دو منبع آگاه منتشر کرد، ایران در پیام خود که به اسرائیلی‌ها منتقل شده، تأکید کرده که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات در غزه مجبور به مداخله خواهد بود. به نظر می‌رسد پیامی که این دو منبع به آن اشاره کرده‌اند، در ملاقات حسین امیرعبداللهیان با ور فینسلاند، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در بیروت، منتقل شده است. این دو منبع دیپلماتیک با اشاره به محتوای ملاقات امیرعبداللهیان با فینسلاند، گفته‌اند که نماینده سازمان ملل در این دیدار از امیرعبداللهیان خواسته کمک کند که از سرایت درگیری در غزه و اسرائیل به منطقه گسترده‌تر در خاورمیانه جلوگیری کند و وزیر امور خارجه ایران پاسخ داده که ایران نمی‌خواهد این درگیری‌ها به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و می‌خواهد به آزادی غیرنظامیانی که در غزه توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، کمک کند. امیرعبداللهیان با این حال، تأکید کرد که ایران خطوط قرمز خود را دارد و هشدار داده است که اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند و به‌ویژه اگر اسرائیل به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند، ایران باید پاسخ دهد. به گفته این منابع آگاه، فینسلاند سپس با تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات صهیونیست تماس گرفت و پیام ایران را ابلاغ کرد. شنبه شب، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز در یک توئیت هشدار نوشت: «اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی اسرائیل فوراً متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و پیامد‌های وسیعی داشته باشد.» این نمایندگی در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر) نوشت که اگر این اتفاق بیفتد «مسئولیت آن به عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشور‌هایی است که شورا را به سوی یک بن‌بست هدایت می‌کنند.»

 واشنگتن: با ایران از مجاری خصوصی در ارتباطیم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که طی چند روز گذشته از مجاری ارتباطی خصوصی با ایران در ارتباط بوده و تأکید کرده که ورود احتمالی ایران به درگیری نیز بعید نیست: «نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم که ممکن است ایران به‌طور مستقیم وارد شود. ما باید برای هر احتمالی آماده باشیم.» سالیوان در گفتگو با برنامه «رودر در روی ملت  (Face the nation) شبکه سی‌بی‌اس، گفته که ما ابزار‌هایی برای ارتباط خصوصی با ایران داریم و در چند روز گذشته از این ابزار‌ها استفاده کرده‌ایم، موضوعی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز آن را تأیید کرده است. به گفته بلینکن، امریکا در حالی که هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با ایران ندارد، از طریق کانال‌های پشتیبان با ایران مذاکره کرده و به تهران در مورد تشدید درگیری هشدار داده است. امیرعبداللهیان روز شنبه بعد از ملاقات با همتای لبنانی خود در بیروت، تلویحاً دریافت پیام از امریکا را تأیید کرده و گفته بود که امریکایی‌ها نمی‌توانند با یک دست سلاح و بمب برای کشتن فلسطینی‌ها ارسال کنند و با دست دیگر همه طرف‌های دیگر را به خویشتنداری فراخوانند. وزیر خارجه ایران دیروز هم در گفت‌و‌گویی که شبکه الجزیره عصر دیروز آن را منتشر کرد، با اشاره ضمنی، به پیام‌های ایران گفت که ما از طریق حامیان رژیم صهیونیستی به آن اطلاع دادیم که اگر جنایاتش در غزه متوقف نشود، فردا دیر است! او در هشداری که چهارمین مجرای هشدار رسمی ایران به حساب می‌آید گفته است: «امیدواریم تلاش‌های سیاسی مانع از گسترش جنگ شود، در غیر این صورت هیچ‌کس نمی‌داند در یک ساعت آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.» او هشدار داده که اگر حمله و تجاوزات نظامی رژیم اسرائیل به غزه متوقف نشود، بعید نیست که جبهه‌های جنگ بیشتر شود و هر لحظه این امکان وجود دارد.» به گفته وزیر خارجه، اگر حمله و تجاوزات نظامی رژیم اسرائیل به غزه متوقف نشود، بعید نیست که جبهه‌های جنگ بیشتر شود و هر لحظه این امکان وجود دارد.» او هشدار داده که «ایران نمی‌تواند در برابر چنین وضعی نظاره‌گر باشد» و به دیدار خود با دبیرکل حزب‌الله اشاره کرده که مطلع شده «همه سناریو‌ها روی میز است.» امیرعبداللهیان افزود: «اگر امریکا و رژیم اسرائیل دست از این سیاست خود برندارند نمی‌توان مانع گسترش جنگ شد. اگر دامنه جنگ گسترش یابد، امریکا نیز متحمل خسارات سنگینی خواهد شد.» وی ادامه داد: «تداوم تجاوزات نبود راه‌حل سیاسی به آتش می‌افزاید و ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود. منطقه و بازیگرانش تماشاگر نخواهند ماند.»

نمای نزدیک

- وال‌استریت‌ژورنال: سپاه پاسداران ایران در حال انتقال برخی از اعضای خود از دیرالزور به سمت مرز اسرائیل است و این نگرانی‌ها را برانگیخته است که ممکن است جبهه جدیدی در این کشور باز شود..

- اکانت اسرائیلی ترور آلارم: از سلاح‌های کنترل آب‌و‌هوای روسیه علیه دولت یهودی استفاده می‌شود که باعث تأخیر در حمله ارتش اسرائیل شده است که قرار بود امروز انجام شود.

- هلیل روزین، خبرنگار شبکه ۱۴ «اسرائیل» گفته که بنا به برآورد سرویس‌های امنیتی اسرائیلی، تعدادی از نیرو‌های حماس پس از نفوذ در هفتم اکتبر همچنان در داخل شهرک‌های پیرامون نوار غزه حضور دارند.

- تظاهرات در اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه، در مراکش، اردن و استرالیا برگزار شد. تظاهرات مراکشی‌ها، چندصد هزارنفری گزارش شده و اردنی‌ها هم با شعار «همه ما حماسی هستیم» برای دومین روز به خیابان‌ها آمدند. در استانبول ترکیه تظاهرات گسترده حمایت از حماس و فلسطینی‌ها برگزار شد و در آلمان، نیرو‌های امنیتی با تظاهرات‌کنندگان درگیر شدند. صد‌ها نفر نیز مقابل کاخ سفید در واشنگتن علیه جنایات رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

- پایگاه خبری عبری زبان «حدشوت حموت» گزارش کرد دیروز به وزرای امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی اطلاع داده شد که جلسه کابینه که قرار بود ساعت ۲۰:۳۰ یک‌شنبه برگزار شود، لغو شده است.

- روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اعلام کرد که طرح خروج اتباع امریکایی از غزه ناموفق مانده است. این روزنامه گفته علت ناموفق ماندن این طرح مخالفت رژیم صهیونیستی با ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بوده است.

منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها