نگاهداری: کشورهای مستقل، مقابل اقدامات ددمنشانه صهیونیست ها، سکوت نکنند

کد خبر: 1250658

رییس مرکز پژوهش های مجلس، در دیدار با رییس گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و ایران گفت: کشورهای مستقل، مقابل اقدامات ددمنشانه صهیونیست ها، سکوت نکنند.

نگاهداری: کشورهای مستقل، مقابل اقدامات ددمنشانه صهیونیست ها، سکوت نکنند

رییس مرکز پژوهش های مجلس، در دیدار با رییس گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و ایران گفت: کشورهای مستقل، مقابل اقدامات ددمنشانه صهیونیست ها، سکوت نکنند.

بیگمرات محمد اف، رییس گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و ایران، امروز (سه شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲) با بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، دیدار و گفتگو کرد.

بابک نگاهداری در این ملاقات، به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و اظهار کرد: این روزها شاهد حمله وحشیانه رژیم کودک کش صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه در فلسطین هستیم، که انتظار می‌رود کشورهای مستقل دنیا یک‌صدا و همدل، در مقابل این اقدامات ددمنشانه، سکوت نکنند و صدای ملت مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان برسانند و اقدام عاجلی را به کار گیرند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای اسلامی می‌توانند در قالب سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه بین المجالس اسلامی و از طریق دیپلماسی ضد جنگ و ضد خشونت، گام‌هایی را برای مهار اقدامات این رژیم سفاک بردارند.

وی با اشاره به مزیت‌های بالا در تعاملات تجاری و اقتصادی بین کشورهای ایران و ترکمنستان، تأکید کرد: ظرفیت‌های ارزشمندی در دیپلماسی پارلمانی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، به ویژه در مناطق مرزی، وجود دارد که باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

نگاهداری بیان کرد: خوشبختانه با وجود گروه‌های دوستی پارلمانی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و ارتباط مستمر بین این گروه‌ها زمینه‌های مطلوبی در پیشبرد مناسبات دوجانبه می‌توان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان روابط تاریخی دیرینه ای دارند، گفت: این سابقه می‌تواند در طراحی همکاری‌های جدید دو کشور نقش مهمی ایفا کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما آمادگی داریم که نقش خود را به منظور توسعه همکاری تحقیقاتی دو کشور با همکاری طرف‌های ترکمنستان ایفا کنیم.

وی به همکاری نهادهای تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان در تدوین قوانین و آسیب شناسی سیاست‌های اجرایی دو کشور اشاره کرد و گفت: همکاری این نهادها می‌تواند پیوند بین سیاست نظری و سیاست عملی را بهبود بخشد و به صورت عملیاتی، ایده‌های مربوط به مشارکت راهبردی دو کشور را در بدنه تصمیم گیری رسوخ دهد.

نگاهداری ادامه داد: پیشنهاد ما این است که رایزنی‌های مستمر بین مؤسسات تحقیقاتی مرتبط با دستگاه‌های سیاستگذاری دو کشور تقویت شوند.

وی بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران آمادگی دارد تا در صورت وجود مرکز پژوهش پارلمانی یا سازوکاری مشابه در کشور ترکمنستان، زمینه همکاری‌های دوجانبه به منظور تقویت امر پژوهش در عرصه قانونگذاری در دو کشور را فراهم آورد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین برای ایجاد اتاق‌های فکر پارلمانی کشور ترکمنستان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تولیدی و زیربنایی اعلام آمادگی کرد و گفت: این تعاملات بدون شک بر تقویت توان کارشناسی دو طرف می‌افزاید.

بایمرات بابایف، رییس گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و جمهوری اسلامی در این نشست با اشاره به روابط تمدنی و تاریخی دو کشور، بر لزوم تقویت مناسبات ایران و ترکمنستان در ابعاد مختلف تأکید کرد.

وی از پیشنهاد رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص ایجاد اتاق‌های فکر پارلمانی استقبال کرد و گفت: تجربیات ایران در زمینه ارائه پژوهش‌های کارشناسی برای حل مشکلات کلان کشور، برای به کارگیری در کشور حوزه قانونگذاری ترکمنستان نیز کاربردی است.

نماینده مجلس ترکمنستان، همچنین بر نقش مطالعه و پژوهش و اهمیت آن در ارتقای روند قانونگذاری، تاکید کرد و سازوکار وجود مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی مشورتی قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران را ارزشمند توصیف کرد.

شایان ذکر است در این نشست محمد بردی گلدی مامدوف، نماینده مجلس ملی ترکمنستان و عضو گروه دوستی پارلمانی و احمد قربان‌اف، سفیر ترکمنستان در تهران نیز حضور داشتند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها