وحیدی: امروز یک شعار هم علیه مقاومت در فلسطینی‌ها دیده نمی‌شود

کد خبر: 1251670

وزیر کشور گفت: ملت فلسطین مقتدرانه و پایدار در مقابل ظلم‌ها ایستادگی می‌کنند، امروز یک شعار هم علیه جریان مقاومت در فلسطینی‌ها دیده نمی‌شود و مردم فلسطین بصیرت خوبی دارند.

وحیدی: امروز یک شعار هم علیه مقاومت در فلسطینی‌ها دیده نمی‌شود

 احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین در نشست تخصصی «اربعین مظهر همگرایی ملی، منطقه‌ای و جهان اسلام» که در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به تحولات اخیر فلسطین اظهار داشت: ملت فلسطین مقتدرانه و پایدار در مقابل ظلم‌ها ایستادگی می‌کنند؛ باید در نظر بگیریم که ملت فلسطین از چه شرایطی در گذشته به وضع کنونی رسیدند.

وی افزود: باید بررسی شود زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، فلسطین چه شرایطی داشت و امروز چه شرایطی دارند و با مقاومت به پیروزی می‌رسند. امروز یک شعار هم علیه جریان مقاومت در فلسطینی‌ها دیده نمی‌شود و مردم فلسطین بصیرت خوبی دارند.

وزیر کشور بیان کرد: امروز شاهد هستیم شتاب ما در حرکت به سوی افق‌های بلند ترسیم شده در انقلاب اسلامی بیشتر شده است. اربعین روند پرشتاب به سوی آینده آرمانی که انقلاب اسلامی و آموزه‌های دینی برای ما ترسیم کرده‌اند‌.

وحیدی عنوان کرد: شهید سلیمانی نقش بی‌بدیلی در این روند و امر اربعین دارد؛ اگر زحمات و مجاهدت‌های ایشان و یارانش نبود، چنین شرایط خوبی را در امر اربعین نداشتیم و این مسأله باید مد نظر قرار بگیرد.

وی گفت: امر اربعین حسینی در داخل کشور می‌تواند موجب شکفتگی ظرفیت‌های داخلی شود. دقت داشته باشیم این نرم‌افزار انقلاب اسلامی است که مسائل را به مردمی‌سازی می‌رساند؛ اربعین باید مردمی باشد‌. زمانی که اربعین تبدیل به یک جریان مردمی شد، مفهوم واقعی اربعین را دریافت کردیم.

وزیر کشور با اشاره به راهپیمایی عظیم مردمی در عید غدیر خاطرنشان کرد: سال گذشته غدیر به یک نهاد مردمی تبدیل شد؛ این مفهوم از یک مسأله بین نخبگان به جریان مردمی تبدیل شد و راهپیمایی بزرگی در تهران را شاهد بودیم. این مفهوم از حوزه نظری وارد عرصه عملی و مردمی شد؛ این مفهوم یک پایه قوی برای کشور است. همان‌طور که حماسه عاشورا به تبدیل جریان مردمی تبدیل شده است.

وحیدی اظهار داشت: اربعین در بسیاری از استان‌های ما تحول فرهنگی بزرگی ایجاد کرده است. استقبال گسترده‌ای از اربعین در استان‌ها و مناطق کشور صورت می‌گیرد و این ظرفیت خود را نشان می‌دهد که گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه دنبال این مراسم هستند. در کردستان و بلوچستان شاهد بودیم که مردم این مناطق علاقه خاصی برای مشارکت در این امر دارند. هر ساله، این قدرت بیشتر می‌شود و همبستگی ملی ما نیز توسعه می‌یابد. اربعین از نظر کارکردهای فرهنگی و ارزشی به نقطه انسجام ارزشمندی تبدیل شده است. البته در مقدمه‌ی این مسیر هستیم و باید مراحل دیگری طی شود و ظرفیت‌های دیگری برخاسته شود که نیازمند مطالعه و پژوهش است.

وی عنوان کرد: البته این نشان می‌دهد که ما چگونه باید جریانات مردمی را چگونه تشکیل دهیم؛ این می‌تواند یک الگو برای حل مسائل کشور باشد.

وزیر کشور ادامه داد: بعد از قضایای داعش و فداکاری‌های رزمندگان عراقی و هم‌چنین مجاهدت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی به‌واسطه اربعین به نقطه‌ای رسیدیم که دو ملت ایران و عراق در آغوش یکدیگر هستند. اربعین توانسته مرهمی بر همه زخم‌هایی باشد که دشمنان تلاش کردند بین دو کشور و ملت‌ها ایجاد کنند. اربعین نه فقط یک حرکت مذهبی، معنوی و ارزشی است بلکه جریان تحولات استراتژیک دو ملتی است که می‌توانند قدرتی را شکل دهند که این جریان می‌تواند در حمایت از منافع مسلمین بایستد.

وحیدی تصریح کرد: فقط شیعیان در اربعین حضور ندارند بلکه اهل سنت و سایرین هم حضور می‌یابند. اربعین فقط متعلق به شیعیان نیست بلکه برای هر آزاده‌ای است که می‌خواهد بر مبنای آزادگی حرکت کند. فرهنگ اربعین می‌تواند همه را حول خود جمع کند. به‌عنوان مثال کسانی امروز در سراسر دنیا از فلسطین حمایت می‌کنند که مسلمان هم نیستند ولی بر مبنای آزادگی عمل می‌کنند؛ با اینکه برخی دولت‌ها هم این حمایت‌ها از فلسطین را منع کردند.

وی اضافه کرد: این ظرفیت می‌تواند تمدن‌ساز باشد و از جغرافیای تشیّع فراتر رفته است. پیوستن به این فرهنگ هیچ شرط و شروطی ندارد و منحصر در یک مذهب نیست و این شرایط می‌تواند نقطه تحول مهمی در حرکت‌های جهانی باشد و جریانات دیگری از کنار این مسأله شکل می‌گیرد. دشمن تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از تشکیل این فرهنگ می‌کند ولی ناموفق بوده است. ضمنا باید از مردم و دولت عراق قدردانی کنیم چون میزبانی خوبی داشته و پای کار هستند. حتی این مهم می‌تواند به مسائل و تحولات داخلی عراق هم کمک کند.

وزیر کشور گفت: این جریان به راحتی می‌تواند در منطقه توسعه یابد و البته این توسعه، دستوری نیست و می‌تواند کل منطقه را تحت تأثیر خود قرار دهد. ما هم در تبیین، ترویج و بسترسازی‌های بیشتر مسئولیت داریم.

تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها