بازتاب اجلاس «مبنا» در روزنامه‌ها

هم‌افزایی وسیع اصولگرایان

کد خبر: 1252625

روزنامه‌های صبح امروز کشور اجلاس بزرگ «مبنا» را پوشش دادند.

هم‌افزایی وسیع اصولگرایان

به گزارش سایت فردا، روزنامه‌های صبح کشور همایش بزرگ مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) را بازتاب دادند.

روزنامه «آرمان امروز» در گزارشی نوشت: روز پنجشنبه باتوجه به پایان یافتن زمان ثبت نام برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همایش انتخاباتی با حضور ۴۰۰۰ نفر از نیروهای جبهه انقلاب با حضور برخی چهره‌های سیاسی مانند «غلامعلی حدادعادل»،  رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس «محسن رضایی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام والبته «محمد حسینی»، معاون پارلمانی رییس‌جمهور بر گزار شد که هر کدام از این سیاستمداران مواضع انتخاباتی خود را مطرح کردند. در این بین جای چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌های به چشم می‌خورد و باتوجه به نام همایش حتی یک نفر هم از پایداری‌ها حضور نداشت و باید بگوییم که برعکس انتخابات ۹۸ و اردوگاه اصولگراها زیر چتر وحدت حضور داشتند این دوره بدون اتحاد قدم به همایش‌های انتخاباتی گذاشتند. با در نظر گرفتن این حاشیه‌ها مورد دیگری که جالب توجه می‌کرد حضور معاون رییس جمهور بود که در کنار سایر اصولگراها حضور داشت. باتوجه به گفته‌های حدادعادل «ابراهیم رییسی» قصد حضور در این همایش را داشت ولی به‌دلیل مشغله‌ای وجود دارد تنها به دادن پیام کوتاهی بسنده کرد. در ادامه به بخشی از است اظهارت اشاره خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هدف اصلی همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب، مشارکت و دوم وحدت جبهه انقلاب است و باید این وحدت مأموریت داشته باشد، گفت: «ماموریت این همایش باید همدلی، کارآمدی و قدرت حل مسئله باشد. امروز یکی از مشکلات ما عدم حل مسئله به دلیل عدم وحدت، همدلی و انسجام است. هدف ما موضوع رقابت نیست و برای مشارکت، وحدت، همدلی، کارآمدی و قدرت حل مسئله کنار یکدیگر جمع شده‌ایم. نباید رقابت در سهم خواهی داشته باشیم و باید یک چشم انداز روشن داشته باشیم. امروز برای پیشرفت کشور نیازمند تحول هستیم. امروز باید محکم باشیم و به اراده مردم احترام بگذاریم چرا که مردم ستون‌های انقلاب هستند. مخالف رقابت نیستم و یکی از عناصر مشارکت را رقابت می‌دانم اما امروز برای وحدت و همدلی جمع شده‌ایم؛ اشکالی ندارد در درون جبهه انقلاب رقابت داشته باشیم اما نه اختلاف. باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم؛ کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل مساله را داشته باشند زیرا کشور نیازمند تحول است. اگر قالیباف قصد سهم خواهی داشت در دوره قبل ظرفیت بیشتری وجود داشت. دغدغه‌ای جز حل مشکل مردم نداریم.»

غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در حاشیه اولین همایش انتخاباتی مجمع بیداری نیروهای انقلاب که در حرم امام خمینی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «امیدواریم شورای ائتلاف بتواند در انتخابات آینده نقش خود را در فرستادن نیروهای شایسته به مجلس ایفا کند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای ائتلاف با جبهه پایداری ائتلاف می‌کند؟ اظهارداشت: «هنوز مذاکره‌ای نکردیم، ما آماده هستیم که با همه نیروهایی که دغدغه انقلاب را دارند وحدت داشته باشیم.» او در ادامه درباره طیف شریان نیز گفت: «با این گروه هم هنوز صحبتی نشده است.» او همچنین درباره پیام رییس جمهور به این همایش گفت: «ایشان سلام رساندند و گفتند دوست داشتم در این جمع شرکت کنم، اما گرفتاری داشتند و نتوانستند در این همایش حاضر شوند.» رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در ادامه اظهارتش خطاب به حاضران گفت: «ضرورت کار تشکیلاتی و سیاسی حقیقتی مهم است که پس از انقلاب اسلامی از حیث ایجاد تشکیلات سراسری کشوری به اندازه لازم رشد نکرده‌ایم و در مقایسه با نهادهای امنیتی و دفاعی عقب هستیم که احتیاج به یک تحول و کار بیشتر داریم. وقتی عده‌ای وارد مجلس می‌شوند و دولتی تشکیل می‌شود، باید عده بیشتری برای پشتیانی از آن‌ها کمک کنند که از این جهات ضعیف هستیم. ما هر جا توانسته‌ایم متحد باشیم، پیروز میدان بوده‌ایم اما اگر در کنار هم نبوده‌ایم، باخت دادیم.»

«مجمع بیداری نیروهای انقلاب» در پایان این همایش بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: «از وزارت محترم کشور و شورای محترم نگهبان هم می‌خواهیم تا زمینه‌های مشارکت بالا را فراهم کنند. استقبال بسیار بالای افراد برای ثبت نام در انتخابات مجلس گویای شروع خوب در این عرصه است. از وزارت محترم کشور می‌خواهیم از این حجم بالای ثبت نام برای فضاسازی انتخاباتی استفاده کند و همچنین تدبیرهای لازم برای شور رقابت انتخاباتی صورت گیرد. از شورای محترم نگهبان هم می‌خواهیم اکنون که طبق قانون جدید انتخابات فرصت بیشتری برای بررسی ثبت نام شدگان صورت پذیرفته است، بررسی صلاحیت همه ثبت نام کنندگان که چهره‌های آشنایی نیستند، بگونه ای صورت گیرد که فردی بدلیل شناخت ناکافی حق انتخاباتی اش با تصمیم عدم احراز، سلب نشود و ما شاهد تأیید همه کاندیداهای صاحب صلاحیت باشیم. همچنین از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم ضمن رعایت دقیق صلاحیت‌های کاندیداها مخصوصاً در حوزه‌های اقتصادی و مالی و سیاسی، نسبت به تأیید صلاحیت افراد با نگاهی بازتر در حوزه‌های سیاسی عمل کنند.»

محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، که در این همایش حضور داشت با اشاره به مواضع مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گفت: «این اقدام کار بسیاری خوبی است و ان‌شاالله با وحدت همه گروه‌های انقلابی و حزب اللهی و حضور در صحنه و وحدت شاهد خیزش نیروهای انقلاب خواهیم بود.»

روزنامه دنیای اقتصاد هم نوشت: با نزدیک شدن به زمان دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی دوئل انتخاباتی میان اصولگرایان نیز شکل تازه‌ای به خود گرفته است. همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) که روزپنج‌شنبه با حضور سه چهره شاخص اصولگرا محمدباقر قالیباف، محسن رضایی وغلامعلی حدادعادل و ۱۲۰نفر از نمایندگان فعلی مجلس برگزار شد، نقطه آغازین این دوئل با تکیه برتحول برای پیشرفت کشور است. گفتمانی که می‌تواند جریان شریان یا (پایداری‌های نوظهور) را با گفتمان عدالت و برابری با خطر روبه‌رو کند.

کمپین‌های انتخاباتی اصولگرایان روز پنج‌شنبه به‌طور رسمی با همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) استارت خورد‌. اصولگرایان که حالا خود را بیش از دوره‌های قبل بی‌رقیب می‌دانند؛ این‌بار با تکیه بر بهبود اوضاع وارد میدان انتخابات شده‌اند‌. اما میان آنها برسر بهبود اوضاع و لوازم آن تفاوت از زمین تا آسمان است‌. یکسو اصولگرایانی قرار دارند که معتقد به پیشرفت و توسعه و حل مشکلات مردم هستند و سوی دیگر با استفاده از ادبیات عامه‌پسند در قالب گفتمانی خاص که برگرفته از ادبیات پوپولیستی است، سعی در جذب آرا دارند.

اصولگرایان امسال قرار است در انتخاباتی برای انتخاب نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به رقابت بپردازند که به نظر می‌رسد دیگر رقیب قدری به نام اصلاح‌طلبان در مبارزات انتخاباتی ندارند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید با اقلیتی از جریان عملگرا برای ورود به پارلمان رقابت کنند. ازهمین‌رو می‌توان گفت که در واقع این‌بار رقیبشان خودشان هستند. آنها باید در سه جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (نواصولگرایان با پدر‌خواندگی محمد‌باقر قالیباف، حداد عادل و محسن رضایی)، شریان (پایداری‌های نوظهور) و عملگرایان (اصولگرایان به رهبری علی لاریجانی) با هم رقابت کنند. ازهمین رو برای بررسی احتمال برد هریک در انتخابات پیش‌رو باید نگاهی گذرا به تحولات درون این جریان بیندازیم‌.

نخستین همایش انتخاباتی ۴ هزارنفری مبنا با شعار «مشارکت بالا، همگرایی و کارآمدی، مجلس انقلابی» روز پنج‌شنبه با حضور و سخنرانی محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، غلامعلی حداد عادل و ۱۲۰تن از نمایندگان فعلی مجلس در حرم امام (ره) برگزار شد. همایشی که برخی از اصولگرایان آن را به سبب کثرت شرکت‌کنندگان و پیام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به آن مهم ارزیابی می‌کنند. نکته مهم قرار گرفتن سه چهره مهم و تاثیرگذار قالیباف، حداد عادل و رضایی در کنار هم در همایش مبنا است. سه نفری که حالا می‌توان از آنها به عنوان پدر‌خوانده‌های مبنا یاد کرد.

 

قالیباف ماموریت این همایش را همدلی، کارآمدی و قدرت حل مساله توصیف کرد و با بیان اینکه هدف ما رقابت نیست، تاکید کرد: نباید رقابت در سهم‌خواهی و باید یک چشم‌انداز روشن داشته باشیم. قالیباف تصریح کرد: کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل مساله را داشته باشند، زیرا کشور نیازمند تحول است. او همچنین گفت که دغدغه‌ای جز حل مشکل مردم نداریم. حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در این همایش بر لزوم مشارکت بالا و تشکیل مجلس کارآمد، انقلابی و متخصص تاکید کرد‌. او همچنین گفت هدف نهایی ما پیروزی نیست و هدف ما تلاش برای حل مشکلات مردم است. نگاهی به سخنان قالیباف و حداد عادل ازجمله چشم‌انداز روشن برای پیشرفت کشور، تحول برای پیشرفت کشور و قدرت حل مساله، بیان‌کننده نظر شورای ائتلاف در انتخابات پیش‌روست‌. نکات کلیدی که مدت‌هاست از سوی قالیباف مطرح می‌شود و شاید بتوان این سخنان را تا حد زیادی متاثر از حوادث سال گذشته درکشور دانست‌.

در کنار این سخنان باید به حضور محسن رضایی در همایش مبنا نگاه جدی‌تری داشته باشیم. او در حالی در قاب عکس سه نفره (قالیباف، حدادعادل، رضایی) قرار گرفته است که پیش‌تر خبرها از تلاش جریان شریان برای جذب او حکایت می‌کرد‌. «دنیای اقتصاد» در گزارشی که مرداد ماه باعنوان «خالص‌سازی در ایستگاه قالیباف» منتشر کرد، خبر داده بود که جریان شریان می‌خواست با ترغیب رضایی به حضور در انتخابات او را در مقابل قالیباف برای ریاست مجلس قرار دهد، تلاشی که یک سری از تحولات ازجمله نه گفتن رضایی به آنها، ‌منجر به ناکام ماندن شریان شد‌.

 یکی دیگر از نکات مهم همایش روز پنج‌شنبه «مبنا» پیام ابراهیم رئیسی بود‌. کسی که در واقع ریاست‌جمهوری‌اش را وامدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب می‌داند و اگرچه زاویه‌هایی نیز با آنها دارد ولی پیامش به آنها مهر تاییدی بر اهمیت گردهمایی‌شان زد‌. همه این سخنان و حضور چهره‌های مهم اصولگرا درهمایش مبنا نشان می‌دهد این جریان حالا وزنه بالایی برای پیروزی در انتخابات در اردوگاه اصولگرایان کسب کرده است به خصوص که نخستین همایش اردوگاه اصولگرایی را برگزار کرده است‌.

 جریان دومی که در جبهه اصولگرایان درحال تلاش برای کسب کرسی‌های مجلس است، شریان یا همان پایداری‌های جوان و نوظهور است که ادبیات عامه‌پسند و پوپولیستی را سرلوحه برنامه‌های خود قرارداده است‌. در این طیف حتی برخی از سلبریتی‌های اصولگرا قرار دارند و سعی در جذب آرا دارند‌. شریان در واقع همان نسخه به‌روز شده پایداری است که اعتراض به وضع موجود را به شکل عامیانه‌تر و جوان‌پسندانه‌تر در برنامه خود گنجانده است. اما پایگاه و عقبه‌اش و از سوی دیگر شعارها و تاکید‌های مکرر پدرخوانده‌اش مبنی بر انتخاب اصلح و نگاهشان به تحولات جامعه، نگرانی در دیگر اصولگرایان به وجود آورده است‌.

در ضلع سوم نیز عملگرایان با هدایت علی لاریجانی قرار گرفته‌اند‌. آنها نیز به دلیل حضور جمعی از نمایندگان باتجربه ادوار مجلس شانس بالایی برای مقابله با خالص‌سازان و از سوی دیگر نواصولگرایان دارند. در این میان آنچه می‌تواند موجب وحدت میان لاریجانی و قالیباف شود مقابله با خالص‌سازان است‌. نکته‌ای که طی ماه‌های گذشته بارها به صورت مشترک مورد تاکید نواصولگرایان و عملگرایان قرار گرفته است و می‌تواند نشانه‌ای از اتحاد آنها در روزهای منتهی به انتخابات باشد. هرچند این اتحاد خود نیز وابسته به شرایطی است‌. همه اینها نشان می‌دهد اصولگرایان با وجود تاکید بر وحدت که اتفاقا در همایش روز پنج‌شنبه مبنا هم مورد تاکید قالیباف و حداد عادل قرار گرفت، نبرد سختی با هم در پیش دارند‌. این نبرد انتخاباتی با دوره‌های گذشته تفاوت دارد‌.

این‌بار جریان اصولگرا دو زایش مهم دارد‌. دو نسل جوان‌تر از درون جریان اصولگرایی متولد شده‌اند که پایگاه‌های اجتماعی متفاوتی دارند. یکی بر پیشرفت، توسعه و کارآمدی و حل مساله تاکید دارد و دیگری بر عدالت و رفع تبعیض و چارچوب‌های اجتماعی که در ۱۳۸۴ منجر به سربرآوردن احمدی‌نژاد شد. در نقطه مقابل جوان‌ها و جوان‌ترها، عملگرایان با کوهی از تجربه قرار دارند که نقاط اشتراکی با دسته اول دارند و شاید اتحادشان با شرط‌ و شروط‌ امکان‌پذیر باشد، اما اینکه اصولگرایان بتوانند بر سر یک لیست مشترک با یکدیگر به توافق برسند آرزویی است که تنها حضوریک اقلیت قدرتمند برای کسب کرسی‌های مجلس در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس می‌تواند آن را برآورده کند.

روزنامه فرهیختگان هم در شماره امروز خود نوشت: تجمع جدید انتخاباتی نیروهای انقلابی این بار با نام «مبنا» در ماه‌های منتهی به انتخابات برگزار شده است. پنجشنبه 4آبان ماه، مبنایی‌ها آغاز فعالیت انتخاباتی خود را رسما کلید زدند تا در چند ماه باقی‌مانده به انتخابات اسفند از ضرورت وحدت نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس صحبت کنند. بعد از برگزاری اجلاس کارگزاران و احزاب معتدل اصلاح‌طلب، حالا با برگزاری اجلاس مبنا، می‌شود گفت فضای سیاسی کشور به حال و هوای روزهای منتهی به انتخابات نزدیک می‌شود و احتمالا شاهد بروز بیشتر اختلافات و کنایه‌های سیاسی رقبا به یکدیگر خواهیم بود. پیش از این البته اعضای این نشست در شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان جمنا در روزهای منتهی به انتخابات دور هم جمع می‌شدند.

مجمع بیداری نیروهای انقلاب یا همان مبنا از تشکل‌های مختلف نزدیک به طیف نواصولگرایی مثل جمعیت پیشرفت و عدالت تشکیل شده است. ‌مبنا را می‌توان مجموعه‌ای درون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دانست که نشست روز پنجشنبه به نوعی اعلام موجودیت این مجمع بود. برمبنای آنچه «فرهیختگان» کسب اطلاع کرده است از احزاب درون شخصیت‌های اصولگرایی افرادی برای شرکت در اجلاس مبنا دعوت شده بودند که برخی از آنها حضور پیدا کردند و برخی نیز در جلسه حضور نیافتند. تقریبا هیچ یک از افراد طیف جبهه پایداری در اجلاس مبنا شرکت نکرده بودند. سیدرضا تقوی از جامعه روحانیت مبارز و برخی افراد از حزب موتلفه در این اجلاس شرکت کرده بودند. همچنین حدود 120 نماینده فعلی مجلس نیز در این اجلاس حضور پیدا کردند. اما می‌توان کفه اجتماع چهره‌های نواصولگرایی در این اجلاس را سنگین‌تر دانست که البته ذیل شورای ائتلاف و با حضور حدادعادل، رئیس این شورا برگزار شده بود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از سخنران‌های اجلاس مبنا در حرم امام خمینی به موضوعی اشاره کرد که در چند وقت اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره استراتژی انتخاباتی اصولگرایان به همراه داشته است. رئیس مجلس یازدهم کنایه‌ای به اختلافات میان اصولگرایان زد و گفت: «هیچ اشکالی ندارد که درون جبهه انقلاب، رقابت داشته باشیم. اما نه رقابت علیه کارآمدی و همدلی و نه رقابت با اختلاف. نباید در سهم‌خواهی رقابت کرد.» قالیباف، بخش دیگری از صحبت‌های خود را این‌طور بیان می‌کند: «باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم، کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل‌مساله را داشته باشند زیرا کشور نیازمند تحول است. اگر قالیباف قصد سهم‌خواهی داشت در دوره قبل ظرفیت بیشتری وجود داشت.»
اگر مجلس و دولت را دست بگیریم مشکلات حل نشود، این پیروزی ارزشمند نیست
حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیز در این اجلاس به موضوع وحدت میان نیروهای انقلابی اشاره کرد و گفت: «بنده به قرآن، سنت و سخنان رهبری اشاره نمی‌کنم، بلکه از عقل و وجدان همه نیروهای انقلاب گواهی می‌طلبم، آیا کسی هست که منکر باشد که شرط پیروزی ما وحدت است؟ این مطلب بدیهی است اما متاسفانه خیلی وقت‌ها ما منکر بدیهیات می‌شویم، ما تجربیات مثبتی داشتیم که با وحدت موفق شده و با تفرقه شکست خوردیم.» حدادعادل همچنین به ماجرای انتخابات شورای شهر مشهد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در انتخابات شورای شهر مشهد شش فهرست انتخاباتی توسط نیروهای انقلاب داده شد که با این اتفاق و تفرقه، شورا از دست نیروهای انقلاب‌ خارج شد در شورای ائتلاف سعی ما بر این است که ظرفی برای وحدت باشیم.» حدادعادل البته در پاسخ به این سوال که آیا ائتلافی با جبهه پایداری صورت خواهد گرفت یا نه، گفت: «هنوز مذاکره‌ای نکرده‌ایم. آماده هستیم با همه نیروهایی که دغدغه انقلاب دارند وحدت داشته باشیم.» حداد در بخشی دیگری از صحبت‌های خود، اشاره کرد که صرف ورود به مجلس و دولت کافی نیست و گفت: «اگر ما مجلس و دولت را به دست بگیریم ولی نتوانیم مشکلات را حل کنیم، این پیروزی ارزش ندارد. 11اسفند یک فرصت مهم در کشور خواهد بود، باید تلاش کنیم مشارکت بالا در این انتخابات ایجاد شود.» حدادعادل، نقدی هم به کار تشکیلاتی و سیاسی وارد کرد و گفت: «ضرورت کار تشکیلاتی و سیاسی است، حقیقتی مهم است که پس از انقلاب اسلامی، از حیث ایجاد تشکیلات سراسری کشوری، به اندازه لازم رشد نکرده‌ایم و در مقایسه با نهادهای امنیتی و دفاعی عقب هستیم که احتیاج به یک تحول و کار بیشتر داریم.»

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز از جمله افرادی بودند که در این اجلاس حضور پیدا کردند. حدادعادل به این موضوع نیز اشاره کرد که رئیسی هم قصد حضور در اجلاس را داشته اما به دلیل گرفتاری‌ای که داشتند، نتوانستند در اجلاس حضور پیدا کنند و در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور هم عضو شورای ائتلاف هستند یا خیر گفت: «آقای رئیسی بنیان‌گذار شورای ائتلافند.» اعضای اجلاس یک بیانیه پایانی نیز در انتهای این جلسه منتشر کردند که در آن هدف از تشکیل اجتماع را تلاش برای مشارکت بالا در انتخابات دانسته و تاکید کردند: «جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی‌ وظیفه دارند، هر تصمیم و اقدام خود را با محک مشارکت حداکثری بسنجند و بعد از آن به مصحلت‌های انتخاباتی و رای‌آوری فکرکنند.» مبنا در بخش دیگری از بیانیه خود، به فرآیند بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نیز اشاره کرد: «از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم‌ اکنون که طبق قانون جدید انتخابات، فرصت بیشتری برای بررسی ثبت‌نام‌شدگان صورت پذیرفته است، بررسی صلاحیت همه ثبت‌نام‌کنندگان که چهره‌های آشنایی نیستند، به‌گونه‌ای صورت گیرد که فردی به دلیل شناخت ناکافی، حق انتخاباتی‌اش به دلیل عدم احراز، سلب نشود و ما شاهد تایید همه کاندیداهای صاحب صلاحیت باشیم. همچنین از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم‌ ضمن رعایت دقیق صلاحیت کاندیداها مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی و مالی و سیاسی، نسبت به تایید صلاحیت افراد با نگاهی بازتر در حوزه‌های سیاسی عمل کنند.» برگزاری این نشست البته بدون حاشیه نیز نبود و برخی اظهاراتی درباره تعداد تجمع‌کنندگان مطرح می‌کردند و معتقد بودند علی‌رغم ادعاها تعداد افراد شرکت‌کننده در این اجلاس نه چهارهزار نفر که تنها 800 نفر بودند. برخی دیگر نیز این انتقاد را مطرح می‌کردند که اعضای این اجلاس همان افرادی هستند که در نشست جمنا حضور پیدا کردند و حالا برگزاری اجلاس مبنا اتفاق تازه و جدیدی به حساب نمی‌آید و تنها نام آن تغییر کرده است.

روزنامه هم‌میهن هم نوشت: روز پنج‌شنبه همایش انتخاباتی گروهی از اصولگرایان که خود را «مجمع بزرگ نیروهای انقلاب(مبنا)» معرفی می‌کنند، با شعار «مشارکت بالا، همگرایی و کارآمدی، مجلس انقلابی» با حضور 4هزار فعال تشکیلاتی، جوانان و فعالان انقلابی و چهره‌های مطرح سیاسی از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، محسن رضایی، دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و بیش از 130 نماینده مجلس، فعالان سیاسی در حرم امام خمینی برگزار شد.

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از سخنرانان این نشست بود. او در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به جنگ فلسطین و اسرائیل گفت: «این نشست در شرایطی تشکیل شده که یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام و انقلاب در حال وقوع است؛ این روزها حادثه بزرگی شروع شده و ادامه دارد و تاریخ مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. در این سوابق این حادثه دو مسئله مهم است؛ جنگ جهانی عالم را فرا گرفت، همه‌جا این آتش خاموش شد اما در یک نقطه باقی ماند که آن هم فلسطین است و ۷۵ سال است این جنگ ادامه دارد. ما برای امنیت، اسلام، منطقه، امنیت مردم مسلمانان از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم. هدف کلیدی ما فلسطینی‌ها هستند. ارتش فلسطین در حال تشکیل است، مگر می‌شود این قابلیت با حمله زمینی از بین برود؟ بیش از ۸۰ هزار نفر نیروهای آماده رزم وجود دارد. یک جلاد پیدا شده که به هر چیزی که دستش می‌رسد، به بیمارستان، زن و بچه حمله می‌کند. کسانی که شعار هولوکاست سر می‌دادند، خودشان بدترین صحنه‌های تاریخ را رقم زدند. چرا آمریکا و اروپا با آن‌ همه شعار حقوق بشر از این فجایع حمایت می‌کنند؟»

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این نشست در بخشی از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس گفت: «کار تشکیلاتی و اجتماعی سیاسی باید شکل بگیرد. بعد از پیروزی انقلاب از حیث ایجاد تشکیلات سیاسی کشوری به اندازه لازم رشد نکرده‌ایم و در مقایسه با نهادهای دیگر چون دفاعی و امنیتی، عقب هستیم. احتیاج به تحول داریم. کار سیاسی نباید محدود به فصل انتخابات باشد. برای دفاع و حفظ انقلاب و پیشرفت کشور باید دائماً در کار سیاسی دائم و بصیرت‌بخش باشیم.» وی تاکید کرد: «ما به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی در جامعه باور داریم. ضعف و قدرت احزاب شاید وجود داشته باشد اما باید مورد توجه باشند. بنای این شورا بر نفی و انکار احزاب نیست. آیا کسی که حزب تشکیل می‌دهد، حزب را برای خدمت به انقلاب می‌خواهد؟ یا اینکه انقلاب را برای حزب خود می‌خواهد؟ هر حزب و تشکیلاتی که قصد خدمت به انقلاب را داشته باشد، درِ شورای ائتلاف به روی آن باز است. پیروزی برای ما هدف نهایی نیست، پیروزی باید برای ما مقدمه خدمت باشد. ۱۱ اسفند یک فرصت مهم و تعیین‌کننده در کشور خواهد بود».

محمدباقر قالیباف دیگر سخنران نشست مبنا بود. وی در صحبت‌های خود گفت:«حضرت آقا در سال ۹۹ در این مکان از تحول صحبت کردند و گفتند امام ما امام تحول بود. نسبت به گذشته قصد انتقاد ندارم و هیچ‌وقت هم از دولت‌های قبلی انتقاد نکرده‌ام، در ۴۵ سال گذشته قوه مجریه و مقننه دست جریانات مختلف بوده است ما باید به خدا و مردم جواب بدهیم و باید تلاش کنیم تصویری درست توأم با باورپذیری از جریانات داشته باشیم. نیازمند این هستیم که مردم تاثیر را ببینند و تصویرسازی را درست کنیم، اثر اقدامات چه دولت و چه مجلس زمان‌بر است. باید مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم و حل مسئله را با برنامه هفتم پیش ببریم و اجرایی کنیم. در هر جای کشور که هستیم جبهه انقلاب وظیفه دارد هم‌افزایی ایجاد کند. باید سهم‌خواهی را حرام کنیم و افرادی بیایند که دغدغه آن‌ها حل مسئله و نگاه پیشرفت و کارآمدی داشته باشند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها