حماس پشت‌سر ارتش اسرائیل نیرو پیاده کرد!

کد خبر: 1253025

به‌رغم ادعای مقامات صهیونیستی درباره حمله زمینی به غزه که با هیاهوی زیادی در رسانه‌های عبری مطرح می‌شود، صهیونیست‌ها راهبرد دقیقی برای ورود به این منطقه ندارند

حماس پشت‌سر ارتش اسرائیل نیرو پیاده کرد!

به‌رغم ادعای مقامات صهیونیستی درباره حمله زمینی به غزه که با هیاهوی زیادی در رسانه‌های عبری مطرح می‌شود، صهیونیست‌ها راهبرد دقیقی برای ورود به این منطقه ندارند. در عملیات چهارگانه‌ای که به روایت اسرائیلی‌ها برای «یورش هدفمند» انجام شده تا نقاط آسیب‌پذیری در برابر مقاومت فلسطین شناسایی شود، تاکنون هیچ موفقیتی به دست نیامده است. سخنگوی ارتش اسرائیل در حالی عملیات‌های زمینی را مقدمه‌ای برای شروع عملیات گسترده و افزایش نیرو‌های نظامی خوانده که هیچ خبر متقنی درباره این عملیات‌ها وجود ندارد. در مقابل، گردان‌های القسام علاوه بر کمین‌گذاری برای سد کردن پیشروی صهیونیست‌ها در پشت خطوط تمرکز ارتش اشغالگر در نزدیکی گذرگاه اریز عملیات نفوذ انجام داده‌اند.

حمله رژیم صهیونیستی به غزه درحالی وارد بیست‌وچهارمین روز خود شده است که هواپیما‌های اشغالگر مناطق مسکونی را با بمباران شدید هدف قرار می‌دهند و در چنین شرایطی نکته مهم شروع عملیات زمینی است که مقامات صهیونیستی روایت‌های متفاوتی را در این باره مطرح کرده‌اند. نئیر دینار، از فرماندهان ارتش اسرائیل در گفتگو با روزنامه نیویورک‌تایمز تأیید کرد که سربازان و تانک‌های اسرائیل وارد غزه شده‌اند: «آن‌ها در حال شلیک و انجام عملیات هستند. سربازان و تانک‌های ما روز شنبه هم داخل غزه رفته بودند.» با وجود این، این مقام اسرائیلی در پاسخ به اینکه آیا این آغاز یورش گسترده زمینی به غزه است، از جواب دادن سر باز زده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش هم در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «طی شنبه شب ورود نیرو‌های ارتش را به نوار غزه افزایش دادیم و آن‌ها به نیرو‌هایی که قبلاً در آنجا بودند، پیوستند.» او گفت: «ما به تدریج در حال گسترش عملیات زمینی و افزایش نیرو‌ها در نوار غزه هستیم.» هاگاری افزود: «عملیات زمینی پیچیده است و خطراتی را هم برای نیرو‌های ما به همراه دارد. ما هر کاری که در توان‌مان باشد از هوا، دریا و زمین انجام می‌دهیم تا امنیت نیرو‌های خود و دستیابی به اهداف جنگی‌مان را تضمین کنیم.» سخنگوی ارتش صهیونیستی با تأکید بر اینکه ما به گسترش فعالیت‌های زمینی در غزه ادامه می‌دهیم، مدعی شد: «گروه‌هایی از نیرو‌های زرهی، مهندسی و پیاده نظام در فعالیت‌های زمینی در شمال نوار غزه فعالیت می‌کنند.»

آیلون لوی، سخنگوی کابینه نیز در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «اسرائیل حملات زمینی خود را در نوار غزه وسعت بخشیده است، اما فراتر از این، من نمی‌توانم درباره جزئیات یک عملیات نظامی در حال اجرا چیزی بگویم.»

رئیس سابق بخش اطلاعات سرویس اطلاعات خارجی موساد هم در سخنانی با بیان اینکه عملیات زمینی چارچوب زمانی ندارد، مدعی شد: «ما در حال انجام حملات هوایی و زمینی هستیم و این اولین یا آخرین عملیات در غزه نیست. این یک جنگ بسیار طولانی خواهد بود. کسانی که فکر می‌کنند.»

نتانیاهو اعلام کرده که جنگ وارد «مرحله دوم» شده است و تل‌آویو حملات خود را به غزه در روز یک‌شنبه تشدید کرد و از غیرنظامیان خواست از جنوب دره غزه فرار کنند. این درحالی است که هنوز جزئیات دقیقی از ورود نیرو‌های صهیونیستی به نوار غزه اعلام نشده است و فلسطینیان هم این اخبار را تأیید نکرده‌اند.

عملیات پهپاد انتحاری

بر اساس گزارش‌ها، عملیات شبانه ارتش صهیونیستی در روز‌های اخیر از سوی گروه‌های مقاومت غزه خنثی شده است و گردان‌های القسام توانسته‌اند با استفاده از کمین‌گذاری، اشغالگران را به عقب برانند. به گزارش المیادین، گردان‌های القسام اعلام کرد که شنبه شب با پهپاد انتحاری الزواری تجمع خودرو‌های دشمن صهیونیستی در حال نفوذ به منطقه الامریه در شمال غربی بیت لاهیا را هدف قرار دادند. همچنین، گروهی از نیرو‌های زمینی ارتش صهیونیستی در منطقه صوفا در شرق رفح در کمین مبارزان مقاومت گرفتار شدند و پس از سه ساعت درگیری شدید از این منطقه پا به فرار گذاشتند.

در اوایل جنگ، رژیم‌صهیونیستی صد‌ها هزار نیرو را در امتداد مرز غزه مستقر کرده بود و مقامات این رژیم از عملیات گسترده برای ورود زمینی به این منطقه خبر می‌دادند که قرار است فلسطینیان را به عصر حجر برگردانند، اما تاکنون فقط چند تهاجم زمینی کوتاه شبانه را انجام داده‌اند که آن‌هم در کمین گروه‌های فلسطینی گیر افتاده‌اند. الجزیره در گزارشی تحلیلی نوشته که حمله زمینی اسرائیل با هیاهوی زیادی انجام شده، اما دستاورد‌های کمی داشته است. چهار تلاش ناکام در روز‌های گذشته هم نشان داد که صهیونیست‌ها هنوز برنامه مدونی برای ورود به غزه ندارند و فقط به نابودی ساختمان‌ها روی آورده‌اند. هرچند دلیل اصلی تأخیر در ورود زمینی به غزه، ناتوانی نیرو‌های نظامی اسرائیل است که به گفته سران ارشد این رژیم آموزش و توانایی لازم را برای جنگیدن ندارند، اما برخی رسانه‌ها فشار‌های امریکا را هم در این زمینه مؤثر می‌دانند. نیویورک‌تایمز گزارش داد که ظاهراً تصمیم رژیم صهیونیستی برای جایگزین کردن حملات «تمام‌عیار» به غزه با حملات «محدودتر» به توصیه امریکا صورت گرفته است. مقامات واشنگتن در روز‌های اخیر بار‌ها از تل‌آویو خواسته‌اند حمله زمینی را متوقف کند، زیرا این اقدام ممکن است جان اسرای صهیونیستی را به خطر بیندازد. امریکا همچنین از شکست احتمالی ارتش اسرائیل از حماس و همچنین ورود سایر گروه‌های مقاومت منطقه به معادلات درگیری، نگران است که می‌تواند پای امریکا را هم به معرکه باز کند.

نفوذ مبارزان قسام به اریز

همزمان با عملیات ناکام صهیونیست‌ها برای حمله زمینی به غزه، نیرو‌های مقاومت فلسطین توانسته‌اند موفقیت‌های جدیدی را در برابر دشمن صهیونیستی کسب کنند.

عصر دیروز گردان‌های قسام از نفوذ به مناطق بیرون غزه در شمال‌غربی این منطقه خبر داد. گردان‌های القسام هم اعلام کرد که نیروهایش عملیات فرود را در پشت خطوط تمرکز ارتش اشغالگر در نزدیکی گذرگاه اریز در شمال غزه انجام دادند.

منابع عبری‌زبان هم این عملیات نفوذ را تأیید کرده‌اند. رادیو ارتش اسرائیل در این باره گزارش داد که نبرد شدیدی بین ارتش و القسام در سایت نظامی اریز درگرفته است. در همین حال، شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از وقوع حادثه امنیتی خطرناک در اریز و شنیده شدن صدای تبادل آتش در این منطقه خبر داد. به گزارش الجزیره، القسام تأکید کرد: «سایت صهیونیستی اریز را با خمپاره و راکت هدف قرار دادیم تا کمک به خودرو‌های در حال سوختن را که در مجاورت سایت هدف قرار گرفته بودند قطع کنیم.»

عملیات حمله به ارتش صهیونیستی از پشت و آن هم در داخل سرزمین‌های اشغالی نقطه عطفی در این نبرد به شمار می‌رود و پس از موفقیت روز اول عملیات طوفان الاقصی، این بزرگ‌ترین دستاورد برای فلسطینی‌ها است که در شرایط محاصره شدید نظامی و اقتصادی توانسته‌اند به دل دشمن نفوذ کنند. القسام درباره جزئیات نفوذ به اریز تأکید کرد که در ابتدا گروهی از مبارزان قسام از موانع مرزی عبور کرده و خود را به غرب اریز در داخل اراضی اشغالی رسانده و با موشک‌های ضدزره جنگ‌افزار‌های ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند. به دنبال آن قسام اعلام کرد که مبارزانش شماری از نظامیان اسرائیلی را در داخل این جنگ‌افزار‌ها به قتل رساندند. پس از پایان این عملیات و رسیدن نیرو‌های پشتیبانی ارتش رژیم صهیونیستی به نزدیکی اریز، درگیری مسلحانه شدیدی میان آن‌ها و مجاهدان القسام اتفاق افتاده است.

نمای نزدیک

دیروز تصاویری از جنایت سربازان ارتش اسرائیل منتشر شد که در آن پیکر یک شهید حماس را به خودرو بسته و روی زمین می‌کشند! کاری که حتی از داعش هم کمتر دیده می‌شد.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که از هفتم اکتبر گذشته (آغاز نبرد طوفان الاقصی) تاکنون ۷۰۰ پزشک اسرائیلی به سبب شوک وارده به آن‌ها در نتیجه دیدن هر روزه اجساد نظامیان کشته و مجروح از اراضی اشغالی فرار کرده و راهی اروپا شدند.

«عدی ابو محسن» نوزاد یک روزه فلسطینی، در حملات وحشیانه دشمن صهیونیستی به نوار غزه همراه مادرش به شهادت رسید و به این ترتیب، قبل از صدور گواهی ولادت، گواهی شهادتش صادر شد!

وبگاه عبری واللا نوشته که تعدادی از نظامیان و افسران ارتش اسرائیل از ضعف تانک‌های «مرکاوا ۳» و مناسب نبودن‌شان برای نبرد زمینی در غزه عصبانی هستند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها