گزارش سفر استانی رییس جمهور

امنیت پایدار زمینه‌ساز توسعه کردستان است /افتتاح ابرپروژه ملی راه آهن همدان- سنندج /دستور رئیسی برای اجرای خط‌آهن سنندج - باشماق‌

کد خبر: 1253702

رئیس جمهور در دور دوم سفر‌های استانی در رأس هیئتی وارد استان کردستان شد.

امنیت پایدار زمینه‌ساز توسعه کردستان است /افتتاح ابرپروژه ملی راه آهن همدان- سنندج /دستور رئیسی برای اجرای خط‌آهن سنندج - باشماق‌

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به همراه اعضای هیئت دولت صبح امروز به منظور سفری دو روزه وارد استان کردستان شد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه سنندج، مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه، استاندار و دیگر مسئولان استانی قرار گرفت.

دیدار مردمی رئیس‌جمهور برابر برنامه‌ریزی‌ها، ساعت 9 صبح امروز پنج‌شنبه 11 آبان ماه در میدان آزادی سنندج خواهد بود.

همچنین بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن همدان-سنندج، فرودگاه سقز، سالن ورزشی 1200 نفری بانه، افتتاح سد چراغ ویس سقز و امیرآباد رمشت کامیاران، تصفیه‌خانه دیواندره و تبدیل 2700 هکتار از اراضی سد پایاب گاران مریوان از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در کردستان است.

دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، نخبگان، فعالان سیاسی و فرهنگی و شرکت در شورای توسعه و اداری استان از دیگر برنامه‌های حضور دو روزه رئیس‌جمهور در کردستان است.

به گفته استاندار کردستان، 14 هزار میلیار تومان مصوبه برای سفر دوم ریاست جمهوری به کردستان پیش‌بینی شده است.

همچنین در این سفر تعدادی از اعضای هیئت دولت، رئیس‌جمهور را همراهی و در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند./تسنیم

امنیت پایدار زمینه‌ساز توسعه کردستان است

رئیس جمهور گفت: در کردستان امنیت برقرار است و این امنیت زمینه‌ساز توسعه آن است.

به گزارش فارس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه سنندج در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار داشت: خرسندم از اینکه امروز در سنندج و کردستان استان و فرهنگ، استان وفاداری به انقلاب شکوهمند انقلاب و استان پایمردی، ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان و استان سرافرازان، ایثارگران و شهدا و چهره‌های مفاخر و ماندگار هستم.

وی افزود: به همه خانواده شهدا و ایثارگران ادای احترام می‌کنم و به ارواح مطهر شهدا درود می‌فرستم، بزرگانی که امنیت استان مرهون تلاش آنهاست و مردان و زنانی که کردستان را حفظ کردند و از لوث گروهک‌ها پاکسازی کردند.

رئیس جمهور افزود: امروز در کردستان امنیت و وحدت و انسجام داریم و این امنیت و وحدت زمینه‌ساز توسعه‌یافتگی کردستان است.

رئیس جمهور افزود: در دور اول سفر ضرورت‌های استان را شناسایی کردیم و کارهایی در جای جای استان آغاز شد و می‌توانیم به مردم اعلام کنیم که به تلاش‌ها دست توانای جوانان شما و مدیران باکفایت استان به ثمر نشسته و بخشی هم در دست اجراست که گزارشاتی دارم.

وی گفت: سفر دور دوم، پیگیری مصوبات دور اول است و هم مواردی که در این سفر جز اولویت‌هاست و باید حتما برای کردستان انجام شود، پیگیری می‌شود.

رئیسی افزود: قبلا هم اعلام کرده‌ام سفرهای من به استان‌ها تابعی از آنچه هست که باید در آن استان انجام شود، باید به میزانی سفر کرد که مطمئن شد کارها به ثمر نشسته است که الحمدالله پیگیری‌های استاندار و کارهای مدیران و مسوولان محلی، نماینده رهبری در استان، نمایندگان استان، همه و همه این همه تلاش و دلسوزی دغدغه‌مندی و در کنار مردم بودن بسیاری از کارها را تسهیل می‌کند.

وی گفت: امروز آمده‌ایم در استان و برخی از شهرها حضور داشته باشیم، از طرح‌ها بازدید کنیم و نشستی با مدیران استان برای یک گام بلند در جهت توسعه‌یافتگی استان و رفع مشکلات مردم که مردمی خوب و متدین و پایبند به اصول انقلاب اسلامی بوده و هستند،برداریم.

افتتاح راه‌آهن همدان سنندج، دیدار با اقشار مختلف مردم در دو شهر سنندج و بانه، افتتاح فرودگاه سقز، افتتاح راه آهن همدان سنندج، بهره‌برداری از سد چراغ ویس سقز و پایاب سد گاران مریوان، مسکن ملی، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، و شرکت در جلسه شورای اداری، شورای توسعه، دیدار با علما و برگزاری نشست خبری پایان سفر از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس ‌جمهور در سفر دو روزه به استان کردستان است./ فارس

ابرپروژه ملی راه آهن همدان- سنندج افتتاح شد

پروژه راه آهن همدان سنندج با حضور رییس جمهور در سنندج افتتاح شد، اتصال استان کردستان به شبکه ریلی کشور را برای نخستین بار فراهم می‌آورد که در دولت سیزدهم با یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد انجام شده است.

برای پروژه راه‌آهن همدان سنندج اعتباری بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که اگر این اعتبار با قیمت روز محاسبه شود حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

عملیات راه آهن همدان_ سنندج از ۱۸ سال پیش آغاز و در طول این سال‌ها بعضاً دچار توقف می‌شد اما در ۲ سال اخیر حرکت آن شتاب گرفت.

این پروژه ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار نفر مسافر و حمل ۵۰۰ هزار تن بار در سال را دارد و با وجود پروژه راه آهن همدان سنندج ظرفیت جابجایی حدود ۸۰۰ هزار تن کالا فراهم می‌شود اما در افق ۱۴۲۰ این ظرفیت به سه میلیون تن ارتقا می‌یابد.

کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت از مزایای این پروژه است./ مهر

 اجرای خط‌آهن سنندج به مرز باشماق‌ آغاز شود

رئیس جمهور پس از افتتاح راه‌آهن همدان ـ سنندج، دستور داد ‌خط‌آهن سنندج به مرز باشماق‌ طراحی و تکمیل شود.

سیدابراهیم رئیسی در آیین افتتاح رسمی راه‌آهن همدان ـ سنندج با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای استان کردستان و ابراز خرسندی از بهره‌برداری یکی از انتظارات مردم کردستان اظهار داشت: خرسندم از اینکه امروز یکی از خواسته و مطالبات مردم کردستان اجابت می شود و از این رو از تمام مسئولان، کارشناسان، مهندسان و کارگران تشکر می‌کنم. افتتاح راه آهن سنندج یک انتظار 17 ساله است که امروز به ثمر نشست و به بهره برداری رسید و خوشحالیم که دولت توانست این خدمت را به مردم داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: کردستان سرزمین مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان است؛ کردستان از مردمانی محترم، فرهنگی، باصفا، مقاوم و مردمانی دارای سنت‌های بسیار ارزشمند منطقه ای و بومی و برخوردار از باورهای الهی برخوردار است. مردم کردستان همواره پشتوانه ای برای انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و خدمت برای این مردم برای دولت و مسئولان مایه فخر و باید برای رفاه و آسایش این مردم خدمت کنند.

وی از کردستان به عنوان سرزمین مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان نام برد و افزود: مردمان این استان مردمانی مقاوم، باصفا، و مردمانی دارای سنت های ارزشمند و برخوردارند و همواره یک پشتوانه برای انقلاب بوده و هستند و خدمت به این مردم برای همه ما فخر است و برای رفاه مردم از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح راه‌آهن همدان ـ سنندج تصریح کرد: این خط ریلی 151 کیلومتر مسیری است که ساخته شده و شبانه روز تلاش شده برای آن و این ایستگاه 50 هکتار زیرساخت راه آهن نیز ساخته شده تا به خطوط ریلی کشور متصل شود. کاری که امروز انجام شده باید تکمیل شود و تکمیل آن ادامه این ریل خطی از سنندج به باشماق است و طراحی و برنامه ریزی آن باید انجام شود. امروز همزمان با افتتاح این خط ریلی کار طراحی خط ریلی سنندج به مرز باشماق آغاز می شود تا امکان ترانزیت ریلی در این منطقه فراهم شود.

رئیسی با بیان اینکه مسیر ریلی همدان ـ سنندج نزدیک به 151 کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی 177 کیلومتر)، با پیش‌بینی هفت ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله‌جین و قروه به ایستگاه سنندج می‌رسد، ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این طرح ضمن ایجاد اشتغال مستقیم، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان خواهد شد.

وی اظهار کرد: کشور امروز پر است از پروژه‌های نیمه تمام که باید در راه خدمت به مردم آنها را به سرانجام برسانیم و دیگر پروژه های نیمه تمام کردستان نیز در دستور کار قرار می گیرد.ایران اسلامی دارای ظرفیت های بسیاری است که باید احیا شود و درست از آنها بهره برداری شود و با توجه به اینکه زمان برای دولت مهم است، به دنبال آن هستیم تا این کارها را به سرعت انجام دهیم تا به قدرت اقتصادی برسیم.

رئیسی ادامه داد: چنین پروژه‌هایی می تواند ایران قوی را تشکیل دهد و زیرساخت‌های کشور را ارتقا داده تا بتوان توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.کردستان امروز در مرحله ای قرار دارد که چند ماه آینده استان سبز در بخش گازرسانی می شود و علی‌رغم صعب العبور بودن بسیار منطقه این تلاش ها انجام شده و در کنار آن زیرساخت های برق و آب نیز اگر توسعه یابد، منجر به توسعه اقتصادی می شود./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها