آمار ثبت‌نام در روز اول برای نمایندگی مجلس خبرگان

کد خبر: 1254441

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: 37 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان تا این لحظه ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره قبل در روز نخست ۱۰ نفر اضافه شده‌اند.

آمار ثبت‌نام در روز اول برای نمایندگی مجلس خبرگان

 سیدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه «صف اول»، گفت: امروز از ساعت ۸ صبح ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان آغاز شد و این ثبت‌نام به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت و داوطلبان یا نمایندگانشان باید به صورت حضوری ثبت‌نام کنند.

وی افزود: 37 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان تا این لحظه ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره قبل در روز نخست ۱۰ نفر اضافه شده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در قانون آمده که آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری را خودِ مجلس خبرگان مصوب می‌کند. در گذشته هیأت اجرایی انتخابات خبرگان از هیأت اجرایی مجلس شورای اسلامی مجزا بوده که همزمان این دو انتخابات برگزار می‌شوند و برای آنکه انسجام بهتری  پیدا کند، پیشنهادی به دوره قبلی مجلس خبرگان ارائه و مصوب شد که هیأت‌های اجرایی در حوزه‌های انتخابیه و کشور مشترک باشد.

شاهچراغی گفت: قانون انتخابات جدید و تغییراتی نسبت به قانون قبلی ایجاد شده است. مثل پیش ثبت‌نام که برای مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد و مثل ثبت‌نام الکترونیکی و غیر حضوری، این موارد در قانون جدید آمده است.

وی اظهار کرد: بعد از پیش ثبت‌نام، داوطلبان مجلس شورای اسلامی ۶ دستگاه باید به تطبیق مدارک داوطلبان پاسخ می‌دادند و براساس قانون کسانی که ناقص پاسخ داده بودند، یا مدارکشان مطابق قانون منطبق نشده بود، می‌توانستند اعتراض کنند و وقتی در سامانه پذیرفته می‌شد، دوباره به مراکزی که پاسخ داده بودند، بازگشت داده می‌شد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: مرحله دوم ثبت‌نام اصلی انجام گرفت که تا سوم آبان ادامه داشت، سپس ثبت‌نام مراجع استعلام‌کننده ۱۰ روز فرصت دارند که پاسخ استعلام داوطلبان را بدهند.

شاهچراغی بیان داشت: در قانون جدید، برای آنکه دقت بیشتری شود و به جهت اینکه تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده نسبت به دوره قبل افزایش داشته است، ۵۰ روز برای هیأت نظارت مرکزی و یک ماه برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده تا صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند.

وی ادامه داد: برای مجلس شورای اسلامی آخرین مرجعی که می‌تواند احراز یا عدم احراز را اعلام کند، شورای نگهبان است. در مجلس خبرگان رهبری برابر قانون کسانی که داوطلب می‌شوند، باید اجتهادشان تأیید شود و باید در آزمون شرکت کنند، مگر کسانی که اجتهادشان توسط مقام معظم رهبری تأیید شده باشد، داوطلبی که در آزمون مجلس خبرگان قبول شد، فقهای شورای نگهبان باید اصل لیست کسانی که شرکت کرده‌اند را تأیید کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: شرایط داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در مجلس خبرگان رهبری آن است که حداقل ۴۰ سال سن داشته باشند، داوطلبانی که مدرک سطح ۴ حوزه علمیه را داشته باشند می‌توانند در آزمون شرکت کنند و آزمون را نیز فقهای شورای نگهبان برگزار می‌کنند که به صورت کتبی و شفاهی است.

شاهچراغی اظهار کرد: سوم آبان‌ماه که ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، اطلاعات به هیأت‌های اجرایی استانی داده شد که در کشور ۱۲۱۸ هیأت اجرایی داریم، ۵ هیأت اجرایی مخصوص اقلیت‌های دینی است و ۱۲۱۳ هیأت اصلی و فرعی است.

وی اضافه کرد: هیأت‌های اصلی فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه هستند. اسامی به تناسب هر استان و شهرستان به هیأت‌های اجرایی ارجاع می‌شود؛ هیأت‌های اجرایی هم به لحاظ شکلی ثبت‌نام داوطلبان را بررسی می‌کنند که هیأت‌های اجرایی تا پایان هجدهم فرصت دارند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: زمانی که این بررسی‌ها انجام شد به داوطلبان مجلس شورای اسلامی نتیجه اعلام می‌شود که داوطلب احراز شده یا نشده است، داوطلب اگر به آن عدم احراز اعلام شده باشد، می‌تواند اعتراض کند.

شاهچراغی بیان کرد: احراز هویت تمامی رأی‌دهندگان در انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. قانون انتخابات برای انتخابات تمام الکترونیکی یک هشتم حوزه‌های انتخابیه که بیش از دو نماینده دارند، پیش‌بینی کرده است؛ برابر قانون از نظر هیأت نظارت مرکزی منعی وجود ندارد، برای حوزه‌های انتخابیه که یک نماینده دارند، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نشود. ظرف ۱۵ روز آینده، اسامی حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

وی افزود: مؤلفه‌های چهارگانه‌ای که مقام معظم رهبری فرموده‌اند یکی از موارد آن مشارکت حداکثری در انتخابات است. وزارت کشور و شورای نگهبان همه تلاش‌شان این است تا آنجایی که ممکن است، برای احراز صلاحیت قدم بردارند. در ثبت‌نام‌هایی که صورت گرفت، از همه جریان‌های سیاسی، داوطلبانی حضور دارند؛ 35 درصد ثبت‌نام‌کنندگان جوان هستند، از همه طیف‌ها هم به لحاظ سیاسی، صنفی و قشری، داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: از طیف‌های سیاسی مختلف افرادی ثبت نام کرده‌اند. انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است، مثلاً در یک روستا چند گزینه برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند، میدان رقابت برای همه داوطلبان فراهم است.

شاهچراغی همچنین بیان کرد: در سلامت انتخابات یک نکته‌ای است که در جمهوری اسلامی برگزارکننده انتخابات و مجریان آن، مردم هستند، به لحاظ شکلی وزارت کشور مجری است و نقش هماهنگ‌کننده دارد، در شعبی که در شهر و روستا برای انتخابات ایجاد می‌شود، همه برگزارکنندگان انتخابات مردم هستند، از همه اقشار نیز در اجرای انتخابات کمک می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت کشور تلاش می‌کنیم استانداردهایی که لازم باشد تا سلامت انتخابات بالاتر برود را اضافه کنیم، احراز هویت یکی از نمونه‌های پیشرفت سلامت انتخابات است. مردم ناظر بر انتخابات هستند؛ یکی از مواردی که می‌تواند سلامت انتخابات را بالا ببرد، اجرای خوب و دقیق قانون است. بخشی از افزایش مشارکت مردم اجرای خوب است که ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها