مرندی: هرگونه کمک به رژیم اسرائیل کمک در جهت نسل‌کشی است /آمریکایی‌ها دلایل زیادی برای محتاط بودن دارند

کد خبر: 1254768

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه هر نوع کمکی به رژیم صهیونیستی کمک در جهت نسل‌کشی است، گفت: فلسطینی‌ها متحدانی در سراسر منطقه دارند، بنابراین هرگونه تشدید تنش، نیروهای آمریکا به‌ویژه در عراق را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

مرندی: هرگونه کمک به رژیم اسرائیل کمک در جهت نسل‌کشی است /آمریکایی‌ها دلایل زیادی برای محتاط بودن دارند

محمد مرندی کارشناس مسائل منطقه در گفتگویی به بررسی مسائل و تحولات اخیر غزه و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط پرداخت.

متن کامل این گفتگو که به صورت پرسش و پاسخ انجام شده، به شرح زیر است:

گفته شده که حدود ۵۰۰۰ سرباز تفنگدار درحال عبور از مرزهای یونان برای اعزام به اسرائیل هستند، فکر می‌کنید این موضوع چگونه یونان را در اتفاقی که در حال رخ دادن است، دخیل می‌کند؟

از دیدگاه من به عنوان یک ایرانی، «هرگونه کمک به رژیم اسرائیل کمک در جهت نسل‌کشی است» و بنابراین اگرچه ممکن است یونان این کار را تحت فشار انجام ‌داده باشد، اما باز هم به نوعی همدستی محسوب می‌شود.

این یک نسل‌کشی است و واضح است که چه اتفاقی درحال رخ دادن است. این اقدام در نوع خود منحصربه‌فرد است، به این دلیل که به صورت زنده و در مقابل مخاطب جهانی در حال انجام است، چیزی که نمونه آن را در گذشته ندیده بودیم.

ما کشتار تعداد زیادی از مردم که در طول جنگ جهانی اول و دوم، ویتنام و ... اتفاق افتاده بود را در کتاب‌های تاریخ خوانده بودیم، اما هرگز به چشم خود ندیده بودیم که این قتل‌عام ها یکی پس ‌از دیگری ‌به صورت زنده از تلویزیون پخش شود یا بلافاصله از طریق کلیپ‌های ویدیویی در فضای مجازی بین‌المللی انتشار پیدا کند.

بنابراین این اقدام دهشتناک و وحشیانه و حمایت غرب از آن منحصر به فرد است.

آیا فکر می‌کنید آمریکا و اسرائیل در تشدید این جنگ تلاش خواهند کرد؟

من فکر می‌کنم که قطعاً افرادی در آمریکا و در میان مقامات رسمی رژیم اسرائیل وجود دارند که تمایل به تشدید تنش دارند و فکر می‌کنم دلایل زیادی هم وجود دارد که چرا واشنگتن محتاط‌تر است. اول از همه این واقعیت وجود دارد که فلسطینی‌ها متحدانی در سراسر منطقه ازجمله در یمن، سوریه، عراق، لبنان و البته در ایران دارند. بنابراین، «هرگونه تشدید تنش، نیروهای آمریکایی را به‌ویژه در عراق بسیار آسیب‌پذیر می‌کند».

فشار برای بیرون راندن نیروهای آمریکا از عراق و سوریه افزون خواهد شد. بنابراین اگر این رخداد گسترده شود، فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به‌شدت آسیب‌پذیر خواهند بود و همچنین فکر می‌کنم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به‌ شدت نگران گسترش نا آرامی‌ها در کشورهای عرب منطقه هستند زیرا اوضاع در نقطه جوش است و احتمال دارد از کنترل خارج شود. درنهایت باید به خلیج‌فارس اشاره کنم.

زیرا اگر نوعی درگیری مستقیم بین ایالات متحد و ایران رخ دهد، ایران در برخورد با مواضع آمریکا در خلیج‌فارس و کشورهایی که حضور نظامی آمریکا را در خلیج‌فارس تسهیل می‌کنند، تردید نخواهد کرد و آمریکا قطعاً هدف قرار خواهد گرفت.

اگر این امر به وقوع پیوندد، اقتصاد جهانی ویران خواهد شد. بنابراین فکر می‌کنم «آمریکایی‌ها دلایل زیادی برای محتاط بودن دارند».

به تازگی در رسانه ها منعکس شد که یونان پایگاه نظامی را به منظور انجام تمرین شبیه‌سازی شده حمله به ایران در اختیار اسرائیل قرار داده، نظر شما در این مورد چیست؟

ایران رژیم اسرائیل را برای خود تهدیدی نمی‌بیند چون بسیار قدرمندتر است و این توانایی را دارد که آسیب بیشتری به رژیم اسرائیل وارد سازد. تهدید واقعی برای ایران همیشه آمریکا بوده و همچنان نیز یک تهدید محسوب می شود.

اگر آمریکا تصمیم بگیرد که وارد درگیری مستقیم نظامی با ایران شود، این موضوع بسیار جدی خواهد بود و به‌ نظر من پیامدهای ویرانگری برای جهان خواهد داشت. «از منظر ایران، اسرائیل تهدید جدی نیست»، مخصوصاً وقتی صحبت درباره توان‌مندی‌های نظامی باشد.

ما شاهد تلاش های عالی دیپلماتیک ایران به جهت کاهش تنش بوده ایم و دیدیم که فعالیت زیادی از سوی ایران صورت‌گرفته است، اما شاهد تنش‌زدایی از طرف مقابل نیستیم. به نظر شما ما به سمت تشدید تنش حرکت خواهیم کرد؟

من فکر می‌کنم وضعیت فعلی پایدار نخواهد ماند، اگر اسرائیلی‌ها به این نسل‌کشی، به این هولوکاست ادامه دهند قطعاً تنش تشدید خواهد شد، اما با چه سرعتی من نمی‌دانم. همان‌طورکه مطلع هستید، شب گذشته جنگ در کنار مرز لبنان شدت گرفت.

حزب الله نیرویی است که اسرائیلی‌ها قبلاً در سال ۲۰۰۶ با آن مواجه شدند و در برابر آن‌ها شکست خوردند. «حزب الله در مقایسه با حماس یا جهاد اسلامی در فلسطین نیروی بسیار متفاوتی است».

با این حال، ایرانی‌ها تشدید تنش را در منطقه نمی‌خواهند ولی تصمیم برای تشدید تنش، حقیقتا در واشنگتن صورت میگیرد.

صداهای زیادی وجود دارد بخصوص درحال‌ حاضر از سوی نئوکان ها که خواهان تشدید تنش هستند. آن‌ها در ایجاد یک فضای ضدایرانی و صحبت با رسانه‌های فاشیستی بسیار سریع عمل می کنند. نمی‌دانم چگونه منظورم را برسانم این‌که رسانه‌های راست افراطی در آمریکا، می‌گویند که ایران پشت همه ‌چیز است. چقدر آمریکا آماده است تا به کمک هم صدایی در احزاب خود، ما را به سوی جنگ جهانی سوم سوق دهد؟

همان‌طورکه به‌طور غیرمستقیم اشاره کردید من فکر می‌کنم این همصدایی در رسانه‌ها نیز مشاهده می‌شود. بنابراین، در این زمینه، خط رسانه ای شبکه های خبری مانند CNN و BBC و MSNBC، تفاوت اساسی با فاکس‌نیوز یا سایر رسانه‌های به ‌اصطلاح حزب راست، ندارد.

زمان زیادی است که حزب راست با اسرائیلی‌ها همراه و حامی آن هستند. با این حال، من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها خواهان تشدید تنش نیستند، زیرا می‌دانند این چیزی نیست که بتوانند در آن برنده شوند. قطعاً خواهند باخت. همه خواهند باخت اما «احتمالاً آمریکایی‌ها بیش‌از هرکس دیگری ضرر خواهند کرد»، چون چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارند.

با این حال، بازیگرانی هستند که می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که اوضاع را از کنترل خارج کند و در آن شرایط به نظر من هر چیزی ممکن است رخ دهد. اما نکته مهمی که آمریکایی‌ها لازم است به‌خاطر داشته باشند، این است که، ایرانی‌ها و متحدانشان در منطقه هیچگاه پاک‌سازی قومی غزه را نخواهند پذیرفت.

آنها نخواهند پذیرفت که هولوکاست در غزه انجام شود و اگر اسرائیل به این نسل کشی ادامه دهد، من فکر می‌کنم اوضاع قطعاً به‌سرعت تغییر خواهد کرد.

در ارتباط با قدرت نظامی ایران مطالب زیادی مطرح شده، سلاح‌های شما تا کجا توان دارند؟ چه نوع قابلیت‌های نظامی در ایران وجود دارد؟ آیا می‌توانید به اسرائیل ضربه بزنید؟

آنچه می‌توانم بگویم این است که «ایران دارای پهپاد ها و قابلیت های موشکی بسیار پیچیده ای است». لذا، هر درگیری در خلیج فارس به این معنی است که این پهپادها و موشک ها به صورت گسترده ای استفاده خواهد شد.

همانطور که میدانید ایران دارای شهرهای زیرزمینی زیادی است که تجهیزات و توانمندی های نظامی در آن ها محافظت می شود.

آمریکا پایگاه های نظامی در سراسر منطقه دارند و این بدان معنی است آن پایگاه‌ها اهداف مشروع حمله نظامی هستند.

بنابراین، اگر درگیری وجود داشته باشد میتوان گفت که اقتصاد جهانی نابود خواهد شد و مجددا میگویم شرایطی نیست که کسی در آن برنده شود بلکه موقعیتی است که همه بازنده خواهند شد.

به نظر شما پیامدهای تشدید این فضا برای اقتصاد جهانی و تجارت در غرب و مردمان این منطقه چه خواهد بود؟

خب من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین فاجعه‌ای که برای غرب ایجاد میشود تخریب وجهه‌ی آمریکا در سراسر جهان است. من فکر می کنم بسیاری از نخبگان در غرب هنوز درک درستی از این واقعیت ندارند که وضعیت در آمریکای لاتین، آفریقا و در آسیا، شاید به ‌جز یک استثنا، چه میزان تغییر خواهد کرد و این امر قدرت نرم غرب را از بین خواهد برد.

آن هم در زمانی‌که غرب با روسیه و چین برای نفوذ در میان این کشورها رقابت می‌کند. همچنین فکر می‌کنم که حضور آمریکا در اوکراین و جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد. آن‌ها به‌ همراه متحدان ناتوی خود هرچه در توان داشتند انجام دادند. به هر حال مسئله چین و اوکراین هم هست و من فکر نمی‌کنم این وضعیت پایدار بماند.

شما بیشتر از من درمورد بدهی های ایالت آمریکا خبر دارید. پس می‌دانید که پیامد نهایی «تداوم وضعیت فعلی به معنی حرکت به سمت یک فاجعه در اقتصاد جهانی است».

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها