در سفر معاون اول رئیس جمهور به چین چه گذشت؟

کد خبر: 1254926

معاون اول رئیس جمهور اخیرا با دعوت رسمی نخست وزیر چین برای شرکت در افتتاحیه اکسپوی بین‌المللی واردات چین عازم «شانگهای» محل برگزاری این نمایشگاه شد.

 در سفر معاون اول رئیس جمهور به چین چه گذشت؟

اکسپوی بین‌المللی واردات چین یکشنبه 14 آبان به وقت ایران در شانگهای آغاز به کار کرد. این نمایشگاه، یک نمایشگاه تجاری است که از سال ۲۰۱۸ در شانگهای برگزار می‌شود و اولین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است که شرکای آن شامل سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد هستند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز روز شنبه با دعوت رسمی «لی‌ چیانگ» نخست وزیر چین برای شرکت در افتتاحیه اکسپوی بین‌المللی واردات چین عازم «شانگهای» محل برگزاری این نمایشگاه شد.

اهمیت نمایشگاه

علیرضا پیمان پاک عضو هیات ایرانی درباره اهمیت این نمایشگاه گفت: نمایشگاه واردات چین بزرگترین نمایشگاه تجاری این کشور است و سال گذشته بعد از اینکه چندین سال که شرکت‌های ایرانی حضور جدی در این نمایشگاه نداشتند الحمدالله با پیگیری‌های سازمان توسعه و تجارت امسال بیش از ۵۰ شرکت ایرانی به صورت رسمی و به صورت فیزیکی در این نمایشگاه شرکت کردند و الحمدالله دستاوردهای خیلی خوبی را داشتند.

وی افزود: بیش از ۵۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه شرکت کردند که از این تعداد شرکت کننده حدود ۱۰ شرکت در حوزه محصولات کشاورزی فعال هستند. براساس آمار رسمی سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه منعقد شده که این خودش یک فرصت بسیار خوب برای حضور شرکت‌های ایرانی است.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با سخنرانی نخست وزیر چین آغاز شد و در ادامه 8 تن از سران حاضر در جلسه به ایراد سخنرانی پرداختند که معاون اول رئیس جمهور نیز به عنوان پنجمین مقام عالی در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد.

نخست وزیر صربستان که یکی از سرانی بود که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سخنرانی کرد ضمن تاکید بر حمایت از طرح یک کمربند یک راه، گفت: دوست جاه طلب چین هستیم.

نخست وزیر کوبا نیز که دیگر سخنران افتتاحیه نمایشگاه اکسپوی بین‌المللی واردات چین بود از رویکرد این کشور در عرصه سیاست خارجی حمایت و تصریح کرد: چین بر دیگر کشورها فشار وارد نمی کند، در کار آنها دخالت نمی کند و حامی توسعه همه کشورهاست. کوبا در کنار چین است و نظام مالی جهانی به اصلاحات جدی نیاز دارد.

­­­­­­­­­­­معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنانش در این مراسم کشتار بیش از ۱۰ هزار نفر در غزه محکوم کرد و از مجامع بین المللی خواست برای توقف این جنایات بیش‌از پیش تلاش کنند.

وی در مورد مسائل تجاری و اقتصادی افزود: افزایش یک‌جانبه‌گرایی، جریان تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کند؛ جنگ تجاری بین کشورهای مختلف و تحریم‌های اقتصادی که به معنای واقعی کلمه تروریسم اقتصادی است، موانعی در برابر جهانی شدن اقتصاد ایجاد می‌نمایند.  مشکلات اقتصادی، تنها توسط یک کشور قابل حل نیستند و بنگاه‌های اقتصادی نیز، بی‌توجه به این چالش‌ها نمی‌توانند از رشد و پیشرفت خود اطمینان حاصل کنند.

مخبر در این سخنرانی با تشریح زمینه ها و شرایط جدید اقتصاد جهانی، مواردی چون به اشتراک گذاشتن فرصت‌های داخلی با بقیه جهان، حمایت از توسعه فراگیرِ نظام تجاریِ چندجانبه برای تنظیم قوانین بین‌المللی، حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهان، ایجاد شهرهای مراکز مصرف بین‌المللی، توسعه تجارت الکترونیک و ایجاد سیستم‌های لجستیکی مدرن؛ را به عنوان ۶ پیشنهاد برای تقویت الگوی تجارت جدید جهانی برشمرد.

بازدید سران 6 کشور از غرفه پاویون ایران

در ادامه معاون اول رئیس‌جمهور با همراهی نخست وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان، قزاقستان، کشورهای آفریقایی و جمعی از مدیران سازمان های بین المللی از پاویون ایران در ششمین اکسپو واردات چین بازدید کردند.

مخبر در مراسم آغاز به کار پاویون ایران در این نمایشگاه تصریح کرد: به عنوان معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران، به شما اطمینان می دهم هرگونه عقد قرارداد تجاری و سرمایه گذاری بین طرفین مورد پشتیبانی کامل دولت قرار می گیرد و من تمام تلاشم را برای اجرایی شدن آنها به کار خواهم گرفت.

افتتاح مرکز تجاری ایران و چین

در مراسم  امسال بیش از ۵۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی در دو هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در اکسپو واردات چین حضور دارند. دستاوردهای این نمایشگاه به غرفه های ایران محدود نمی شد به عنوان مثال حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین از افتتاح مرکز تجاری ایران و چین خبر داد و تصریح کرد: که این مرکز خدمات ارزی و تجاری به بازرگانان ایرانی ارائه می‌دهد علاوه بر آن اتاق مشترک ایران و چین با مرکز بین‌المللی شانگهای بزرگترین مرکز داوری چین قرارداد امضا کرد که درباره آموزش حقوق تجاری دو کشور به تجار همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال پرقدرت‌ترین حضور شرکت‌های ایرانی در اکسپوی چین است گفت: از سال‌های آینده قرار است به صورت تخصصی در اکسپوی چین حاضر شویم. حضور مقامات ارشد دو کشور به معنی رسمیت دادن به فعالیت های تجار و حمایت از بازرگانان است.

دیدار دو جانبه با نخست‌وزیر کوبا

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با نخست وزیر کوبا مهمترین قدم در توسعه همکاریهای اقتصادی را فعال شدن بخش خصوصی دو کشور دانست و گفت: تهاتر، همکاری‌های پول و بانکی و معامله از طریق ارز ملی دو کشور از مقدمات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و دلیلی ندارد دو کشور همسو با ارز کشور دشمن مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

مخبر از آمادگی ایران برای همکاری با کوبا در حوزه انرژی، بازسازی پالایشگاههای کوبا و فناوریهای نوین خبر داد و افزود: لازم است کمیسیون مشترک دو کشور فعال شوند و نقشه راهی برای گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین ترسیم کنند و بستر امضای توافقات میان روسای جمهور دو کشور‌ را فراهم نمایند.

«مانوئل ماررو» نخست وزیر کوبا نیز در این دیدار با استقبال از پیشنهاد و ایده معاون اول رئیس جمهور کشورمان برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فیمابین، گفت: هرچه کشورهای بیشتری در این بخش فعال شوند و در تبادلات و مراودات تجاری از ارز ملی خود استفاده کنند تاثیر تحریم های آمریکا کمتر خواهد شد چراکه امروز آمریکا با اتکاء به قدرت دلار است که کشورها را تحریم می کند.

معاون اول رئیس جمهور در روز دوم سفر به شانگهای  در همایش تجاری ایران و چین که با حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

مخبر در این سخنرانی از آمادگی جمهوری اسلامی برای صادرات شیلات و محصولات کشاورزی به چین خبر داد و تصریح کرد: بخش های خصوصی دو کشور در این زمینه‌ها باید فعال‌تر شوند و همکاری‌های خود را ارتقا دهند. در این ارتباط باید در ایجاد کارگروه مشترک همکاری‌های کشاورزی و شیلاتی دو کشور تسریع شود ضمن آنکه بستر و امکان لازم برای انتقال فن‌آوری به داخل در حوزه کشاورزی، آبیاری و دامپروری از کشور چین وجود دارد.

در حاشیه این جلسه مدیر مرکز تجاری ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در روز افتتاح پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه همکاری‌های مشترک تجاری مابین شرکت‌های ایرانی و چینی مابین سازمان توسعه تجارت و مدیریت نمایشگاه واردات چین به امضا رسید.

قربانعلی تصریح کرد:‌ همچنین در حوزه دانش بنیان، بر اساس مذاکراتی که انجام شد، در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی نانو یک قرارداد همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و چینی امضا شد که امیدواریم پس از رفع محدودیت‌های کرونایی در کشور چین شاهد توسعه فعالیت اقتصادی بین ایران و چین باشیم.

در این دوره از نمایشگاه غرفه های پتروشیمی نقش پررنگی داشتند؛ به همین دلیل سراغ مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس رفتیم، متین دیداری در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: سالانه بالغ بر ۹۵ درصد از محصولات تولیدی خود در حوزه به کشور چین صادر می‌کنیم و عملاً این کشور استراتژیک‌ترین مشتری شرکت‌های متانولی در کشور است. در این حوزه با توجه به اینکه تعدادی از شرکت‌ها در حال احداث هستند، سال‌های آینده حجم عمده‌ای با رقم معادل ۱۴ میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید متانول کشور اضافه خواهد شد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها