آغاز چهارمین روز نام‌نویسی انتخابات مجلس خبرگان

کد خبر: 1254932

چهارمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری، در وزارت کشور، فرمانداری مراکز استان‌ها آغاز شد. تا امروز ۸۸ داوطلب برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند.

آغاز چهارمین روز نام‌نویسی انتخابات مجلس خبرگان

روز چهارم ثبت نام داوطلبان انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری، از ۸ صبح امروز (چهارشنبه) در وزارت کشور، فرمانداری مراکز استان‌ها آغاز شد.

همچنین داوطلبان از سراسر کشور می‌توانند در فرمانداری قم و ستاد انتخابات کشور ثبت نام کنند.

براساس آمار، تا پایان روز سوم ثبت‌نام در روز گذشته، ۸۸ نفر در سراسر کشور برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری در دور ششم ثبت نام کردند.

از میان ۸۸ داوطلب انتخابات مجلس خبرگان تا این لحظه، ۲۵ درصد از میانگین سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۸ درصد را ۵۰ تا ۶۰ ساله‌ها، ۲۹ درصد را ۶۰ تا ۷۰ ساله‌ها و ۱۷ درصد را بالای ۷۰ سال تشکیل می‌دهند.

از مجموع متقاضیان حضور در انتخابات تا روز سوم ثبت‌نام‌ انتخابات مجلس خبرگان، ۶۹ درصد دارای سابقه داوطلبی در ادوار گذشته و ۵۹ درصد دارای سابقه ایثارگری هستند.

به ترتیب استانهای ایلام، زنجان، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، تهران، اصفهان و مازندران بیشترین استقبال را تاکنون داشته‌اند و ۳۰ نماینده فعلی مجلس خبرگان هم برای این انتخابات نام نویسی کرده‌اند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

باید توجه داشت مطابق با ماده (۱) قانون انتخابات و آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان در اصلاحی ۱۱/ ۶/ ۱۳۹۴ تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر است که پراکندگی آنان در سطح کشور و در ۳۱ استان به شرح ذیل است:

استان تهران دارای ۱۶ نماینده در مجلس خبرگان؛ استان‌های خراسان رضوی و خوزستان هرکدام ۶ نماینده؛ استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس هرکدام ۵ نماینده؛ استان‌های گیلان و مازندران هرکدام ۴ نماینده؛ استان‌های آذربایجان غربی و کرمان هرکدام ۳ نماینده؛ استان‌های اردبیل، البرز، سیستان‌وبلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هرکدام دو نماینده و در آخر استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد، هرکدام یک نماینده را در مجلس خبرگان دارا می‌باشند.

در عین حال مطابق با همین ماده از تاریخ تصویب این قانون هرگونه افزایش تعداد نمایندگان خبرگان پس از بررسی‌های لازم و با توجه به میزان جمعیت و تقسیمات جغرافیای کشور و مصالح ملی بر اساس پیشنهاد هیئت رئیسه، در آخرین سال هر دوره مجلس خبرگان رهبری تصویب خواهد شد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها