مکی در گفت‌وگو با «فردا»:

اجلاس ریاض تنها یک بیانیه سیاسی خواهد بود | اعراب تمایلی به اتخاذ مواضع سخت در مقابل اسرائیل ندارند

کد خبر: 1255446

کارشناس مسائل بین الملل گفت: انتظار نمی رود اجلاس ریاض خروجی موثری برای توقف جنایات اسرائیل در غزه داشته باشد.

اجلاس ریاض تنها یک بیانیه سیاسی خواهد بود | اعراب تمایلی به اتخاذ مواضع سخت در مقابل اسرائیل ندارند

گروه سیاسی فردا: سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین در ریاض جلسه اضطراری تشکیل داد و حال سئوال این است که این اجلاس چه خروجی عملی در پی خواهد داشت.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» درباره نتیجه اجلاس ریاض گفت: این اجلاس شاید بالاترین سطح نشست کشورهای اسلامی درباره فلسطین باشد و کشورهای اسلامی با اتخاذ موضع مشترک و هماهنگ می توانند به لحاظ تبلیغاتی و سیاسی بسیاری از معادلات جهانی را درباره این موضوع به نفع فلسطین تغییر دهد.

وی افزود: متأسفانه در یک ماه گذشته شاهد واکنش موثر کشورهای عربی درباره جنایات اسرائیل در غزه نبودیم بنابراین انتظار نمی رود در اجلاس ریاض اقدام اثرگذاری در این زمینه رخ دهد. پیش از عملیات 7 اکتبر حماس، کشورهای عربی روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دنبال می کردند و پس از این عملیات بیشتر در سکوت به سر برده اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: عربستان مدعی پیشگامی در جهان عرب است اما در یک ماه گذشته تنها بن سلمان چند هشدار کلی درباره تحولات در سرزمین های اشتغالی داد و هیچ موضع قاطع و جدی درباره جنایات صهیونیست ها در غزه نگرفت.

مکی اظهار کرد: می شود کارهای خوبی برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و اسرائیل انجام داد، حتی اگر صوری باشد مثلا کشورهای اسلامی می توانند روی تحریم تجاری رژیم صهیونیستی اجماع کنند یا پویش سراسری جهان اسلام را در محکومیت جنایات صهیونیست ها راه بیاندازند.

مکی با بیان اینکه دنیای اسلام از چنان ظرفیتی برخوردار است که صهیونیست ها را به آتش بس فوری در غزه مجبور سازند، افزود: با وجود علم به این ظرفیت، کشورهای موثر عربی تمایلی برای این موضوع از خود نشان نمی دهند. با توجه به مجموعه عملکرد کشورهای عربی فکر می کنم اجلاس ریاض تنها با صدور یک بیانیه سیاسی پایان خواهد یافت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها