انتقاد اردوغان به شورای امنیت سازمان ملل

کد خبر: 1255714

رئیس جمهور ترکیه گفت: منطقه ما باید فوراً از شر کشورهایی که از ده‌ها هزار کیلومتر دورتر آمده و می‌خواهند در اینجا قدرت بگیرند، خلاص شود.

انتقاد اردوغان به شورای امنیت سازمان ملل

رئیس جمهور ترکیه گفت: منطقه ما باید فوراً از شر کشورهایی که از ده‌ها هزار کیلومتر دورتر آمده و می‌خواهند در اینجا قدرت بگیرند، خلاص شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه غزه سرزمین مردم فلسطین است، گفت: آمریکا باید این حقیقت را بپذیرد. اگر رویکرد بایدن این باشد که غزه سرزمین مردم فلسطین نیست بلکه سرزمین شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیل است، امکان توافق ما وجود نخواهد داشت.

وی ابراز داشت: بیانیه پایانی اجلاس مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، حاوی نکات عملی بسیاری است که قبلاً گفته نشده بود، شهرک‌نشینان را تروریست تعریف می‌کند و حتی متنی است که ژئواستراتژی در بر دارد.

اردوغان از شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده و گفت: نباید آینده جهان و زندگی مردم را در اختیار 5 کشور دارای حق وتو قرار داد.

وی با اشاره به رای‌گیری در سازمان ملل، گفت: این 121 کشور هستند که قبول دارند جهان از 5 بزرگتر است.

اردوغان از رویکرد آمریکا و کشورهای غربی در قبال جنایات اسرائیل در غزه انتقاد کرده و اظهار داشت: بار دیگر شاهد این بودیم که سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی، زمانی که قربانیان مسلمان باشد، کور می شوند.

وی در خصوص کمک‌های بشردوستانه که از ترکیه به گذرگاه رفح ارسال شده، گفت: 10 فروند هواپیمای حامل حدود 230 تن کمک‌های بشردوستانه برای تحویل به غزه به مصر فرستادیم، صبح دیروز یک کشتی بزرگ حامل 50 کانتینر از جمله تجهیزات بیمارستان‌ صحرایی و سایر مواد کمکی عازم مصر شد. به احتمال زیاد فردا صبح به بندر العریش می رسد.

اردوغان خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی ساختاری که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، دیگر الزامی است. سیستم عضویت دائمی و حق وتو در سازمان ملل باید تغییر شود.

وی با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه گفت: هرچند دولت‌های مختلف برای منافع امپریالیستی خود با اسرائیل نزدیک هستند، اما اکنون از دید جوامع، اسرائیل کشوری کودک‌کش است.

اردوغان تاکید کرد: برای دستیابی به صلح، زمینه‌ای بهتر از تشکیل جلسه‌ای با حضور تمام بازیگران منطقه از جمله طرف‌های متخاصم وجود ندارد.

وی درباره حماس ابراز داشت: آنها از ما می خواهند که بگوییم حماس یک گروه تروریستی است. نه، حماس گروه تروریستی نیست. آنها مردمی هستند که برای محافظت از سرزمین خود مبارزه کرده و برای میهن خود می جنگند.

اردوغان تاکید کرد: منطقه ما باید فوراً از شر کشورهایی که از ده‌ها هزار کیلومتر دورتر آمده و می‌خواهند در اینجا قدرت بگیرند، خلاص شود./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها