عملکرد هیئت‌های اجرایی در ترازوی انصاف

کد خبر: 1255804

رکورد ثبت نام ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر (نسبت به ثبت نام ۱۶ هزار نفر در مجلس یازدهم) با سلایق مختلف و از همه گرایش‌های سیاسی و جناحی، نشانه‌ای روشن از افزایش نشاط اجتماعی و اقبال عمومی به مشارکت در عرصه انتخابات به حساب می‌آید و انتخاباتی پرشورتر را نوید می‌دهد.

عملکرد هیئت‌های اجرایی در ترازوی انصاف

 انتخابات مجلس یازدهم اولین انتخابات در گام دوم انقلاب بود که طی آن هم مردم و هم نمایندگان کارنامه قابل قبولی در رویکرد انقلابی در حوزه‌های مختلف ارائه دادند. در تجربه اول اگرچه تا رسیدن به مجلس تراز انقلاب اسلامی فاصله وجود دارد، اما کارنامه موفق و انقلابی این مجلس، سبب افزایش سطح امید و آرامش مردم شده و انگیزه آنان را برای شرکت گسترده‌تر در انتخابات مجلس دوازدهم (و مجلسی موفق‌تر و کارآمد‌تر از مجلس یازدهم) بیشتر کرده است. رکورد استثنایی ثبت نام حدود ۲۵ هزار نفر نامزد انتخابات مجلس دوازدهم، مهر تأییدی بر این ادعا است.

۲- رکورد ثبت نام ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر (نسبت به ثبت نام ۱۶ هزار نفر در مجلس یازدهم) با سلایق مختلف و از همه گرایش‌های سیاسی و جناحی، نشانه‌ای روشن از افزایش نشاط اجتماعی و اقبال عمومی به مشارکت در عرصه انتخابات به حساب می‌آید و انتخاباتی پرشورتر را نوید می‌دهد. این افزایش به ما می‌گوید شهروندان واجد شرایط به این باور و اعتماد به نفس رسیده‌اند که می‌توانند در تعیین سرنوشت کشور و مشارکت در تقنین قوانین ایفای نقش کنند و به عبارت دیگر گویای این واقعیت است که نسبت به ارکان حکومت احساس تعلق خاطر می‌کنند و رابطه مطلوبی میان حاکمیت و مردم و اعتماد به نظام وجود دارد.

۳- با اعلام نتایج مرحله اول بررسی صلاحیت نامزد‌ها در هیئت‌های اجرایی، دشمنان بیرونی و زیاده‌خواهان و فرصت‌طلبان داخلی، وارد عمل شده و سلامت رقابت و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را نشانه گرفته‌اند و با موجی از شایعات و اخبار ضد و نقیض و غیرکارشناسی، ادعای ردصلاحیت‌های گسترده را مطرح ساخته و پیش زمینه‌ای برای انجام عملیات روانی و تأثیرگذاری منفی بر مشارکت حداکثری آماده می‌سازند، در حالی که نگاهی اجمالی به نتایج حاصل از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی خلاف آن را ثابت می‌کند.

۴- بر اساس گزارش رئیس ستاد انتخابات کشور، نتایج حاصل از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی نشان می‌دهد که الف): تنها ۱۴ درصد از نامزد‌های ثبت نام شده به استناد استعلامات اخذ شده از نهاد‌های مصرح در قانون انتخابات رد صلاحیت شده‌اند، در حالی که میزان رد صلاحیت نامزد‌ها در هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس یازدهم بیش از دو برابر رد صلاحیت‌های فعلی و حدود ۳۰ درصد بوده است که برخی از آنان در هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان موفق به اخذ تأیید صلاحیت شده و رد صلاحیت‌ها به حدود ۲۶ درصد رسیده بود. ب): علاوه بر ۱۴ درصد فوق حدود ۱۴ درصد نامزد‌ها نیز به دلایل مختلف از جمله نقص مدارک احراز صلاحیت نشده‌اند که این وضعیت به منزله رد صلاحیت نیست. ج): طبق قانون انتخابات، نامزد‌های ردصلاحیت شده مانند همه دوره‌های انتخابات می‌توانند اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت استانی و شورای نگهبان اعلام نموده و چه بسا که موفق به اخذ تأیید صلاحیت شوند، بر این اساس این شتابزدگی برای تخریب فضای عمومی انتخابات (در حالی که نتایج اعلام شده قطعی نبوده و امکان رسیدگی به شکایات در هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان وجود دارد) امری غیرطبیعی بوده و شائبه اغراض و اهداف حزبی و جناحی برای مهندسی افکار عمومی و تأثیرگذاری بر آرای مردم متصور است. د): آنچه موجب دلگرمی بیشتر مردم شده این است که هیئت‌های اجرایی برخلاف تبلیغات مسموم برخی جناح‌های سیاسی، به دور از گرایش‌های حزبی و جناحی و طبق قانون انتخابات و بر اساس استعلامات اخذ شده از مراجع قانونی اقدام به رد صلاحیت برخی از نامزد‌ها کرده‌اند، به طوری که در بین ۱۴ درصد نامزد رد صلاحیت شده، از همه طیف‌ها و جریانات سیاسی و حتی برخی نمایندگان منتسب به جریان اصولگرا و انقلابی مجلس فعلی نیز دیده می‌شود.

آمار بالای ثبت نام موجب ایجاد شور و اشتیاق مطلوبی در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم شده است و این در حالی است که در ادوار گذشته برای ایجاد نشاط سیاسی و ترغیب مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات باید تلاش‌های بیشتری صورت می‌گرفت. به نظر می‌رسد ایجاد این شرایط حاصل تلاش دولت برای حل مشکلات و رفع فقر، فساد و تبعیض از یک‌سو و رویکرد انقلابی مجلس یازدهم از سوی دیگر برای افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای امید و اعتماد عمومی است. برای برملاساختن دروغ شاخدار ردصلاحیت گسترده و خنثی کردن آثار منفی این دروغ و همچنین برای افزایش شور و نشاط اجتماعی و میل به مشارکت حداکثری، لازم است در درجه اول خود نامزد‌های انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه نسبت به تلطیف فضای عمومی انتخابات و خنثی‌سازی شایعات و جوسازی‌های دروغین اقدام نمایند و در درجه دوم، تمامی مطبوعات و رسانه‌های متعهد و انقلابی در کنار همه صاحبان تریبون و قلم نسبت به شفاف‌سازی و تشریح تلاش دشمنان بیرونی و فرصت‌طلبان داخلی و آگاه‌سازی عمومی اقدام نمایند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها