بررسی بودجه به موازات برنامه هفتم در دولت

کد خبر: 1256077

ادامه بررسی‌های بودجه سال آینده به موازات بررسی برنامه هفتم پیش می‌رود و دولت جلسات فوق‌العاده را دنبال می‌کند.

بررسی بودجه به موازات برنامه هفتم در دولت

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز، سه‌شنبه، با خبرنگاران طی سخنانی ضمن اشاره به روز کتاب و کتابخوانی گفت: دولت اهمیت ویژه‌ای برای کتاب قائل است و در زمینه کاغذ توانستیم برای کتب درسی کاغذ داخلی را تأمین کنیم و کارخانه‌های نیمه‌تعطیل در این عرصه راه افتاد و در این عرصه در حال حرکت هستیم.

وی افزود: میزان چاپ کتاب در این دولت نسبت به دولت قبل 11 درصد افزایش داشته و 255000 کتاب به چاپ رسیده است. حجم فروش کتاب نیز در این دوره حدود 5 برابر شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان، ازبکستان و عربستان عنوان کرد: در روزهای اخیر سفر معاون اول رئیس‌جمهور به کشور چین را هم داشتیم که سومین سازوکار عالی روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. پرداختن به مسائل روز جهان و مسئله غزه و سپس در موضوع سفر برای توسعه روابط ایران با چین و سایر کشورها از جمله موارد انجام‌گرفته در این سفر بوده است. ظرفیت‌های بالای ایران در جلسات مختلف معرفی شده است و نقش‌آفرینی کشورمان در منطقه و جهان بیان شد و هم‌چنین پیشرفت‌های کشورمان برای همگان اعلام شد.

بهادری‌جهرمی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی اقدامات دولت گفت: افتتاح مدرن‌ترین فرودگاه کشور در جزیره کیش در حال انجام است و به بهره‌برداری می‌رسد؛ در روزهای گذشته، پرفروش‌ترین روز سینمای ایران را در سه‌شنبه 16 آبان داشتیم و بیش از 274 هزار نفر به سینما رفتند، هم‌چنین ترانزیت کشور رشد 22درصدی نسبت به سال گذشته داشته است، ضمناً در این هفت‌ماه گذشته، شاهد رشد 22درصدی در ساخت خودرو به‌نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: ادامه بررسی‌های بودجه سال آینده به‌موازات بررسی برنامه هفتم پیش می‌رود و دولت جلسات فوق‌العاده را دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، پایان این هفته نهمین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری انجام خواهد گرفت.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت استخدام معلمان و توزیع شیر در مدارس بیان کرد: برنامه دولت برای ارتقای کیفیت سبد غذایی دانش‌آموزان در قالب توزیع شیر رایگان آغاز شده و به تدریج در تمامی استان‌ها توزیع خواهد شد.

وی افزود: چند عامل در موضوع کمبود معلم وجود دارد؛ در نشست قبلی به جذب کم معلمان پرداختیم و باید افزایش تعداد دانش‌آموزان با توجه به نرخ زاد و ولد در نظر گرفته شود. نکته این است که بعضا متأسفانه در قانون‌گذاری‌ها با واقعیت‌های اجرایی دقت نداریم؛ متأسفانه در قوانین دو سال اخیر که مجلس مصوب کرد، این واقعیت‌ها در نظر گرفته نشد. دولت لایحه‌ای برای رتبه‌بندی تقدیم مجلس کرده بود و بر ضرورت اجرای آن تأکید وجود داشت. آیا می‌شود این کار رتبه‌بندی که مربوط به حدود 900 هزار نفر است، در چند ماه به سرانجام برسد؟ کمیسیون آموزش مجلس اصرار داشت که این کار به سرعت انجام بگیرد. حتی بعضا مجلس در جزییات اجرایی نیز ورود و دخالت کرده بود. وقتی این دخالت‌ها انجام گرفته و همه معلمان سریعا رتبه‌بندی می‌شوند که برخی‌شان رضایت هم ندارند، زمانی که به اول مهر می‌رسیم، برخی معلمان بعد از رتبه‌بندی تقاضای بازنشستگی داده و طبق قانون امکان بازنشستگی هم وجود دارد، اوایل مهر حدود 80 هزار نفر بازنشسته می‌شوند و این مسأله پدید می‌آید‌. خوب است که در فرایند تقنین، واقعیت‌های اجرایی در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت درباره ساخت و واردات خودروهای برقی خاطر نشان کرد: در زمینه حمایت و واردات خودروهای برقی، برنامه‌ریزی شده و در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور نیز این مسأله مورد بررسی و توافق قرار گرفت. در ابتدا خودروهای عمومی مد نظر است تا بتوان زیرساخت‌های شارژ و استفاده از آن را در داخل عملیاتی کرد. با حمایت دولت، توافقات خوبی برای واردات 1000 دستگاه اتوبوس برقی، 10000 ون برقی و هم‌چنین موتورسیکلت‌های برقی در سفر اخیر به چین صورت گرفته است. در این زمینه، برای واردات خودروهای برقی اولویت تخصیص ارز در نظر گرفته شده است.

بهادری‌جهرمی گفت: در حوزه تولید داخل نیز آیین‌نامه‌هایی در دست تدوین است. در زمینه تأمین مالی تولید نیز برنامه‌ریزی‌هایی در دست انجام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی حواشی پیش‌آمده بعد از افتتاح فرودگاه سقز در سفر استانی اخیر رییس‌جمهور عنوان کرد: دولت از ابتدا اعلام کرد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در نظر دارد؛ مطالعات این پروژه از اواسط 1370 و عملیات اجرایی نیز از سال 1384 شروع شده بود و یک افتتاح ویدیوکنفرانسی هم صورت گرفته بود. خود مردم می‌دانند که بعد از آن افتتاح، آیا امکان فرود هواپیما و برج مراقب وجود داشت؟ و اگر افتتاح شده بود، سفر به آنجا صورت می‌گرفت؟ خود مردم می‌توانند بگویند که این افتتاح واقعی بوده است یا نه.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی و برخی حواشی گفت: هیات‌های اجرایی کاملا مردمی‌اند و متشکل از 8 نفر نماینده مردمی و 3 نفر دستگاه‌های دولتی مربوطه هستند. این هیات‌ها از مظاهر اصلی مردمی‌بودن انتخابات هستند و مقامات دولتی عضو در هیات اجرایی کارهای ستادی را انجام می‌دهند. خوب است دقت کنیم که بیش از 17 هزار نفر از سوی هیات‌های اجرایی احراز صلاحیت شده‌اند و این یعنی 58 نفر برای هر کرسی مجلس رقابت دارند.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوال تسنیم درباره ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط رهبر معظم انقلاب و برنامه‌ریزی دولت در این زمینه، تصریح کرد: همان روز و بلافاصله بعد از ابلاغ، مکاتبات لازم از سوی دولت شروع شد و رییس‌جمهور کار را به معاون اول ارجاع دادند و کارگروهی زیر نظر معاون اول دولت تشکیل شد تا نقشه راه پیشبرد این حوزه طراحی شده و برنامه‌های اجرایی آغاز و پیگیری شود.

وی افزود: مکاتبات با دستگاه‌های مختلف صورت گرفت و بیش از 40 دستگاه در این حوزه مرتبط هستند. تدوین کلیات نقشه راه شروع شده و دولت برنامه هفتم توسعه و بودجه 1302 را مغفول نگذاشت و سعی کرد از این دو ظرفیت در این موضوع بهره‌برداری کند.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: کلیات نقشه راه پیش‌نویس شده که باید نهایی شود و تکلیف دستگاه‌های مختلف مشخص خواهد شد. این سیاست‌های کلی که آثار خوبی در رشد اقتصادی، اشتغالزایی و سایر موارد خواهد داشت، با راهبری کلان معاون اول دولت دنبال می‌شود و فرصت اولیه دستگاه‌ها تا دو ماه تعیین شده و امیدواریم به سرانجام رسیدن این موارد طبق ابلاغیه انجام بگیرد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، تصریح کرد: از ابتدای حمله رژیم صهیونیستی، دولت اقدامات دیپلماتیک خود را در سطوح مختلف آغاز کرد. سفرهای رییس‌جمهور و وزیر خارجه را شاهد بودیم و گفت‌وگوهای تلفنی متعددی با مقامات کشورهای مختلف انجام گرفت.

وی گفت: دولت تاکید دارد که ظرفیت‌های کشورهای جهان و جهان اسلام برای حمایت از این مردم مظلوم مورد استفاده قرار بگیرد. تحریم سیاسی و اقتصادی این رژیم کودک‌کش و هم‌چنین پاسخ به مطالبه ملت‌ها که چرا این اقدامات را رقم می‌زند‌، باید در دستورکار باشد. دولت ارسال کمک‌های بشردوستانه، رسیدگی به جنایات این رژیم و موارد دیگر را دنبال می‌کند‌. مقاومت مردم غزه روز به روز همدلی کشورهای اسلامی را بیشتر می‌کند که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه قابل قبول در جامعه جهانی برسیم.

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سفر اخیر مقامات افغانستان به تهران، عنوان کرد: ایران و افغانستان اشتراکات متعددی دارند. هدف از سفر هیئت اقتصادی افغانستان به ایران رایزنی در خصوص رفع موانع و گسترش روابط تجاری بین دو کشور در زمینه‌های مواد معدنی، خدمات فنی و ‌مهندسی، صادرات و واردات کالا، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور و هدف‌گذاری ده میلیارد دلاری برای این منظور بوده است.

بهادری‌جهرمی افزود: در این سفر رایزنی‌های خوبی در جهت تکمیل کریدورهای منطقه‌ای، احیای جاده ابریشم و اتصال ریلی و جاده‌ای به آسیای میانه و چین از طریق افغانستان صورت گرفت. هم‌چنین برای تسهیل و افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار توافقات خوبی انجام گرفت و برای 24 ساعته شدن گمرکات دو کشور رایزنی شد‌. هم‌چنین کمیته‌های مشترکی برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر تشکیل شد. توسعه روابط اقتصادی دو کشور قطعا به پایدارتر شدن ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص توافق مجلس و دولت پیرامون موضوع بازنشستگان بیان کرد: رویکرد دولت و مجلس حمایت از بازنشستگان است و تاکید شخص رئیس‌جمهور براین بوده که یک بازنشسته نه‌تنها هزینه‌هایش کمتر نمی‌شود بلکه افزایش هم خواهد یافت. نگاه دولت حمایت جدی از بازنشستگان است و باید این حمایت‌ موثر باشد؛ به‌عنوان مثال اگر صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شود بیانگر این است که حمایت موثری صورت نگرفته است. هم حمایت کوتاه‌مدت برای جبران هزینه‌ها و هم نگاه بلندمدت از سیاست‌های دولت است.

سخنگوی دولت گفت: توافقات کلی در این زمینه انجام شده و تدابیری اتخاذ شده تا حمایت موثر و پایداری انجام شود که با بازنگری‌ها، صندوق‌های بازنشستگی دچار ورشکستگی نشده و پس از آنکه جزئیات در کمیسیون‌ تلفیق مجلس مورد توافق نهایی قرار بگیرد متن آن از سوی مجلس منتشر می‌شود./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها