ماجرای رد صلاحیت این سه نفر

کد خبر: 1256488

اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی این روزها حسابی با سرو صدای برخی کاندیداهای مجلس از جمله برخی نمایندگان فعلی روبه‌رو شده، ولی بررسی سوابق این نمایندگان حاوی نکات جالبی است. این سروصدا که برای اولین‌بار 20 آبان‌ماه با تیتر واحد برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر تلاش دولت برای خالص‌سازی آغاز شد، عمدتا متمرکز به چند نماینده بود که سه تن از آنها نمایندگان فعلی تبریز هستند.

ماجرای رد صلاحیت این سه نفر

اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی این روزها حسابی با سرو صدای برخی کاندیداهای مجلس از جمله برخی نمایندگان فعلی روبه‌رو شده، ولی بررسی سوابق این نمایندگان حاوی نکات جالبی است. این سروصدا که برای اولین‌بار 20 آبان‌ماه با تیتر واحد برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر تلاش دولت برای خالص‌سازی آغاز شد، عمدتا متمرکز به چند نماینده بود که سه تن از آنها نمایندگان فعلی تبریز هستند. مسعود پزشکیان، احمد علیرضابیگی و علیرضا منادی. از جهات فراوانی ماجرای سه نماینده شهر تبریز قابل بررسی است.

پزشکیان و اظهاراتی خلاف منافع ملی

پزشکیان که در برخی مواقع مواضع خوبی گرفته و از چپ‌های خط امامی به‌شمار می‌رفت اما برخی اوقات با اظهارنظرهای عجولانه و ناشی از احساسات، در مسیر ملتهب کردن فضای کشور گام برداشته و به‌عنوان نماینده مجلس، برخی اوقات سخنان بسیار حاشیه‌سازی را بیان کرده است. اظهاراتی از او در انتهای شهریورماه 1401 در یکی از مساجد منتشر شده که بازخوانی آنها حائز اهمیت است. او در ابتدای اظهارات خود می‌گوید: «...هر جا سخنرانی دعوت می‌کنند نمی‌روم. زمان شاه آدم خیلی راحت از حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و دین اسلام می‌گفت، چون خیلی راحت می‌توانست از عدالت، انصاف و شجاعت این عزیزان بگوید؛ ولی الان بعد از 40 سال که انقلاب کردیم، مگر می‌شود شیعیان امام حسین‌(ع) این وضعیت زندگی را داشته باشند. در این حکومتی که یک عده می‌خورند، می‌دزدند و تخلف می‌کنند و بعد نیز اسم امام حسین (ع) و دین را بر جامعه ما می‌گذارند، این وضعیت برازنده ما نیست.» او البته در این میان از نقش دولت‌های اصلاح‌طلب در شرایط اقتصادی کشور سخن به میان نمی‌آورد.

در موردی دیگر، پزشکیان در بحبوحه ناآرامی‌ها با حضور در صداوسیما با متهم کردن فراجا به کتک زدن مهسا امینی گفته بود: «اگر ریگی به کفش‌تان نیست، شفاف‌سازی کنید.»

او در یکی از سخنرانی‌های خود درباره مهسا امینی می‌گوید: «نمی‌دانم آن خانم فوت کرده یا کشته شده است؛ ولی حتی اگر آدم خودش بمیرد، زمین باید باز شود. حضرت علی (ع) خلخال را از پای زن یهودی درمی‌آورد و می‌گوید: مسلمان اگر این حرف را بشنود و دِق کند، جا دارد، آن‌وقت دختر مردم را به‌خاطر اینکه چهار تار مویش بیرون است، می‌برند و بعد مرده‌اش را تحویل می‌دهند... این رفتار ما خیلی سخت و غیرقابل‌قبول است.» آنچه پیداست این بخش از این سخنان او القای کشته شدن مرحومه امینی توسط مأموران نیروی انتظامی را دارد؛ اظهاراتی که بازتاب زیادی نیز در فضای مجازی داشت.

متهم کردن نظام به فساد در کنار سکوت او در قبال پرونده‌هایی چون حسین فریدون، مهدی جهانگیری، شبنم نعمت‌زاده و... که منافع جریان اصلاح‌طلب را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، مورد سوال جدی است. این مسائل کمتر مورد اعتراض و پیگیری این نماینده مجلس بوده و این شائبه جناحی و سیاسی بودن اظهارات وی را نشان می‌دهد. مضافا بر اینکه همه ادعاهای او شرعا و قانونا باید به اثبات برسد.

پزشکیان در طول چند سال گذشته بارها با اظهارات این‌چنینی در بزنگاه‌هایی که کشور نیازمند آرامش است، به فضاسازی پرداخته است.

او البته اعلام کرده بود که به احراز نشدن صلاحیت‌اش در هیأت اجرایی اعتراض نمی‌کندکه در نهایت اعتراض او ثبت شد.

نماینده جریان احمدی‌نژاد

یکی از موارد اطراف علیرضابیگی ادعای کذب اعطای خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان در ازای لغو استیضاح فاطمی امین است.

در آستانه استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، خبری به نقل از علیرضابیگی، نماینده تبریز منتشر شد که موجب التهاب در فضای افکار عمومی شد. علیرضابیگی مدعی شده بود که در زمان اولین استیضاح فاطمی‌امین 75 نماینده در ازای دریافت خودرو رانتی به قیمت کارخانه پذیرفته‌اند از استیضاح وزیر صمت کوتاه بیایند.

این اظهارات خیلی زود از جانب نهادهای نظارتی مجلس تکذیب شد و نماینده تبریز هم هیچ‌گاه اسامی آن 75 نماینده مورد ادعایش را اعلام نکرد. مدتی بعد رسانه‌ منتسب به احمدی‌نژاد به نقل از احمد علیرضابیگی یک لیست 57 نفره که اسامی آن مخدوش و نامعلوم بود را منتشر کرد و انتشار این لیست اولین سندی بود که ثابت می‌کرد نماینده تبریز در اظهارات خود عمدا یا سهوا دقت‌نظر نداشته و دست‌کم در اعلام تعداد دچار تناقض شده است. بماند که اساسا کلیت آن 57 نفر نیز مشخص نشد و معلوم نشد آیا درست است یا نه.

9 اردیبهشت 1402 بود که موسی غضنفرآبادی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد: «ادعای علیرضابیگی مبنی بر پس گرفتن امضای استیضاح وزیر صمت توسط ۷۵ نماینده در قبال گرفتن خودرو کذب تشخیص داده شد و موضوع اظهارات کذب ایشان در دستگاه‌های قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

در پی این روند بود که با برگزاری جلسات دادگاه، این نماینده مجلس طبق اظهارات خود به یک سال حبس محکوم شد.

علیرضا بیگی که از استانداران احمدی‌نژاد بود در طول این سال‌ها با ادبیات احمدی‌نژادی به بیان صحبت‌های خود می‌پردازد و بسیاری گفته‌های او را پروژه‌ای سیاسی برای تخریب مجلس می‌دانند.

ادعای محاصره منزل احمدی‌نژاد

علیرضابیگی در جریان انتخابات 1400 در نطق خود ضمن انتقاد از رد‌صلاحیت احمدی‌نژاد، گفته بود که منزل احمدی‌نژاد در چند روز اخیر محاصره شده است. او همچنین مدعی شده بود: «شبکه نفوذ با حذف مردم می‌خواهد انتخاباتی را مهندسی کند که نتیجه آن تشکیل دولت ائتلافی است که باید پاسخگوی وعده‌های داده شده باشد.»

اظهارات این نماینده با انتقاد دیگر نمایندگان همراه بود و برای دقایقی فضای مجلس متشنج شد.

علیرضا منادی و برخورد نامناسب با معلمان

منادی دیگر نماینده تبریز است که ظاهرا صلاحیتش تأیید نشده است. او همان نماینده‌ای است که اخیرا فیلمی از او منتشر شد که واکنش‌های منفی کاربران را علیه‌ وی در پی داشت. منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و طبعا معلمان مراجعه زیادی به او دارند.

منادی در این فیلم درحالی‌که تعدادی از معلمان به دفترش برای حل مشکلی مراجعه کرده‌اند، رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که چند روز بعد با انتشار جوابیه و عذرخواهی هم نتوانست عواقب ماجرا را جمع کند.

چنین برخوردی از این نماینده مجلس با معلمان به‌عنوان یکی از اقشار زحمتکش جامعه در حالی است که او پیش از این در اظهارنظری جنجالی گفته بود: «فقر در حاشیه‌های تبریز بیداد می‌کند، به‌طوری‌که امروز برخی از مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند.»

ممکن است این سه نماینده در مرحله اعتراض تأیید شوند یا دلایل دیگری برای عدم تأییدشان وجود داشته باشد، ولی یک نماینده به‌عنوان وکیل ملت و بخشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، باید در عین اینکه به رسالت‌های خود برای خدمت به مردم عمل می‌کند، در گفتار، رفتار و کنش خود مصالح جامعه را نیز مدنظر قرار دهد و این امری بدیهی است.

اظهارات جنجالی درباره ماجرای حقوق معلمان

منادی 17 فروردین 1402 در نطق مجلس درباره ماجرای تأخیر در پرداخت حقوق شب عید فرهنگیان خطاب به میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «میرکاظمی باید استعفا دهد. فکر کرده‌اید خیلی لوتی هستید و چون پول دارید، خیلی زور دارید که گزارش نمی‌دهید؟» در پی این اظهارات، سازمان برنامه و بودجه از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌ علت بیان مطالب غیرواقعی که موجب تشویش اذهان عمومی شده است به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد نظارتی شکایت کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای تصریح کرده بود: «متأسفانه اظهارات خلاف‌واقع آقای علیرضا منادی سفیدان و اقدامات تحریک‌آمیز ایشان در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش و تشویش اذهان معلمان گرامی در سراسر کشور توسط نامبرده، مبنی بر توصیه و اجبار به اقدامات خلاف قانون، قابل رسیدگی و پیگرد قانونی است و علاوه بر شائبه‌های فراوانی که در سال پایانی مجلس و انتخابات پیش‌ِروی مجلس شورای اسلامی مبنی بر سوءاستفاده سیاسی و موج‌سواری بر اعتراضات فرهنگیان و دمیدن بر آتش اعتراضات به‌حق ایشان ایجاد کرده، موجی از تنش‌ها و اعتراضات معلمان در سراسر کشور را نیز سبب شده و با تشویش اذهان عمومی به‌نحوی امنیت کشور را در شرایط حساس کنونی به مخاطره افکنده و سوءاستفاده رسانه‌های معاند را به ‌دنبال داشته است.»

میرکاظمی نیز در این‌باره گفته بود: «یکی از افرادی که تشویق به خلاف قانون می‌کند، آقای منادی، رئیس کمیسیون آموزش است. ما ملزم به قانون هستیم، ولی ایشان یکی از افراد تحریک‌کننده آموزش و پرورش به بی‌انضباطی مالی است.»

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها