یادداشتی از محمدکاظم‌ انبارلویی

هندسه ائتلاف اصولگرایان

کد خبر: 1256865

برخی اصلاح‌طلبان به دنبال توفیق و نتیجه گرفتن در عرصه انتخابات نیستند، بلکه به دنبال این هستند که دموکراسی ایران را بی‌ریخت نشان دهند و در همین راستا عدم تأیید صلاحیت‌ها را مسک بهانه‌جویی‌های خود قرار می‌دهند.

هندسه ائتلاف اصولگرایان

اکنون احزاب و گروه‌ها مشغول بررسی صلاحیت‌های نامزدهای خودشان و فرایند رسیدگی به صلاحیت‌های انتخاباتی در هیأت‌های اجرایی و شورای نگهبان هستند. قاعدتا اگر بنا بر ایجاد ائتلافی باشد، اضلاع ائتلاف باید نامزدهای خودش را انتخاب کند تا روند ائتلاف زمانی که می‌خواهند در فرایند بررسی‌ها، صالحین را به اصلح برسانند باید هر کدام‌شان فهرست خودشان را داشته باشند. به نظر می‌رسد که یک ماه مانده به انتخابات، نشست‌های منجر به ائتلاف و همگرایی سرعت می‌گیرد و در آنجا اضلاع رقابت، نامزدهای خودشان را مطرح می‌کنند و برای اینکه در عرصه انتخابات موفقیتی داشته باشند به‌صورت ضروری و اجتناب‌ناپذیر به ائتلاف خواهند رسید.

آنچه در خصوص جریان اصلاح‌طلب نیز باید مورد اشاره قرار داد، این است که در شرایط کنونی مسأله اصلی این جریان سیاسی، راهیابی به مجلس نیست، کمااینکه آنها در دولت آقای روحانی تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد برجام گذاشتند، ولی به دلیل اقداماتی که آمریکا و سه کشور اروپایی در مسیر اجرای برجام انجام دادند، عملا چیزی به دست نیاوردند. به همین دلیل مردم احساس کردند که این گروه درصدد فریب آنها بوده‌اند و در خصوص مذاکرات رفع تحریم صادقانه رفتار و گفتار نداشته‌اند. اصلاح‌طلبان و دولت قبل تأکید کرده بودند که ما در جریان مذاکرات، تحریم‌ها را برمی‌داریم، ولی نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد، بلکه بیشتر هم شد. بدتر اینکه این جریان هنوز تأکید دارد که برجام و مذاکراتی که در هشت سال دولت قبل انجام شد، یک موفقیت است و مردم متوجه این بی‌صداقتی شده‌اند.

برخی اصلاح‌طلبان به دنبال توفیق و نتیجه گرفتن در عرصه انتخابات نیستند، بلکه به دنبال این هستند که دموکراسی ایران را بی‌ریخت نشان دهند و در همین راستا عدم تأیید صلاحیت‌ها را مسک بهانه‌جویی‌های خود قرار می‌دهند. مسأله اصلی اصلاح‌طلبان، رقابت با کاندیداهای خاصی نیست، بلکه نشان دادن تصویر سیاهی از انتخابات هدف اصلی آنها در شرایط کنونی است و این مسأله راز حملات پیاپی آنها به نظام مردم‌سالاری دینی در رسانه‌ها و روزنامه‌هاست. جریان اعتدال و نزدیکان آقای روحانی نیز تقریبا امیدی برای پیروزی در عرصه انتخابات پیش رو ندارند و هرچه پیش برویم، بیشتر خودشان را نشان خواهند داد. آقای علی لاریجانی نیز در آخرین بیانیه خود هر گونه نقش‌آفرینی در عرصه انتخابات را نفی کرده، ولی باید در ماه‌های پیش رو ببینیم که این اظهارات چقدر در عرصه عمل خود را نشان خواهد داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها