رییسی: سهم کشور از تولید علوم انسانی در جهان باید افزایش یابد

کد خبر: 1257848

رییس جمهور در اختتامیه همایش علامه طباطبایی بر ضرورت افزایش سهم ایران در تولید علوم انسانی در جهان تاکید کرد.


رییسی: سهم کشور از تولید علوم انسانی در جهان باید افزایش یابد

رییس جمهور در اختتامیه همایش علامه طباطبایی بر ضرورت افزایش سهم ایران در تولید علوم انسانی در جهان تاکید کرد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آئین اختتامیه همایش بین‌المللی علامه سید محمدحسین طباطبایی که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و گرامیداشت یاد شهدای فلسطین و همچنین تجلیل از مقام والای علمی و دینی علامه طباطبایی، به نامگذاری سی‌ام آبان به نام روز فلسفه اشاره کرد و گفت: مراکز علمی، تحقیقی و پژوهشی به نقش فلسفه در تعالی و پیشرفت جوامع بشری، گسترش عقلانیت و خداباوری، بپردازند.

رئیس جمهور در ادامه روند شکل‌گیری تمدن بشری را در سه لایه زیربنایی، میانی و روبنایی توصیف و اجزای تشکیل دهنده هر کدام را الف) زیربنایی شامل فلسفه و عرفان، انسان، هستی، فلسفه و اخلاق، ب) میانی شامل علوم اجتماعی و ج) روبنایی شامل هنر و معماری دانست.

رئیسی علامه طباطبایی را احیاگر حکمت اسلامی در دوران معاصر، فیلسوفی فقیه، حکیم، ریاضی‌دان، مفسر عالیقدر قرآن کریم و عالمی واصل دانست که با فتح قله‌های علم و اخلاق، انسان‌ها را به صداقت و پاکی و معرفت‌الله، معرفت‌النفس و معرفت‌الحجه دعوت می‌کند.

رئیس جمهور توجه به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی را برای پویندگان مسیر حق و حقیقت راهگشا دانست و گفت: سنگ زیربنای اندیشه علامه طباطبایی در مسائل فلسفی، فقهی، عرفانی، کلامی و سیره عملی و شخصی او کاملاً برگرفته از نگاه توحیدی، دعوت به خداخواهی و خدا پرستی و مبارزه با الحاد است که در اثر ماندگار او یعنی تفسیر ۲۰ جلدی المیزان و آثار دیگری چون «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «الرسائل التوحیدیه» تجلی یافته است.

رئیسی در ادامه با اشاره به وجود عالمان و مفاخر بزرگی همچون فارابی، ابن‌سینا، سهروردی، میرداماد، ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و شهید مطهری، ایران را مهد پرورش فلاسفه، حکماً و فلسفه علوم عقلی معرفی کرد و با تاکید بر ضرورت افزایش سهم ایران در تولید علوم انسانی در جهان، فلسفه را نقطه آغاز این حرکت دانست و تصریح کرد: در این زمینه حرکتی را که علامه طباطبایی و شهید مطهری، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی با معرفی فلسفه الهی آغاز کردند، باید با تلاش مضاعف ادامه داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت خودباوری در پژوهش‌های علوم انسانی، به نقش علامه طباطبایی در مواجهه دادن فلسفه الهی با فلسفه غرب اشاره کرد و گفت‌: انسان‌شناسی در تولید علوم انسانی-اسلامی در نگاه علامه طباطبایی در کتاب «الانسان قبل الدنیا و الانسان بعد الدنیا» و همچنین مباحث انسان‌شناسی در تفسیر المیزان متجلی است.

رئیسی مشارکت و کمک حوزه و دانشگاه در شناخت و حل مسائل کشور را از ضرورت‌ها برشمرد و تاکید کرد: دولت حوزه و دانشگاه را به عنوان اتاق فکر خود می‌داند و انتظار دارد این دو نهاد مهم در شناسایی نظام مسائل کشور و ارائه راهکار به مسئولان نقش‌آفرین بوده و در همه بخش‌ها در کنار تولید و فناوری قرار بگیرند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت نقش حوزه و دانشگاه در شبهه‌زدایی از جامعه تصریح کرد: جوامع علمی و اندیشه‌ورزی ما باید نسبت به شناسایی و رفع شبهات و گره‌های ذهنی که برای نسل جوان ایجاد می‌شود، اقدام کنند.

رئیسی با تاکید بر اهمیت امیدآفرینی در جامعه اظهار داشت: ما به عنوان دولت باید در میدان عمل و شما دانشگاهیان و حوزویان نیز با دانش‌افزایی و معرفت‌افزایی در جامعه برای ایجاد امید اقدام کنیم./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها