کنعانی: تصمیم ایران به گسترش روابط همه جانبه با چین، یک تصمیم راهبردی است

کد خبر: 1258592

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در دیدار روسای انجمن‌های دوستی ایران و چین، با بیان اینکه تصمیم ایران به گسترش روابط همه جانبه با چین یک تصمیم راهبردی است، اطمینان داد که روابط ایران با چین تحت تاثیر فراز و فرودهای روابط ایران و غرب و هیچ طرف ثالثی قرار نخواهد گرفت.

کنعانی: تصمیم ایران به گسترش روابط همه جانبه با چین، یک تصمیم راهبردی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در دیدار روسای انجمن‌های دوستی ایران و چین، با بیان اینکه تصمیم ایران به گسترش روابط همه جانبه با چین یک تصمیم راهبردی است، اطمینان داد که روابط ایران با چین تحت تاثیر فراز و فرودهای روابط ایران و غرب و هیچ طرف ثالثی قرار نخواهد گرفت.

ناصر کنعانی امروز در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با یانگ وان مینگ، رئیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها که برای شرکت در چهاردهمین اجلاس مشترک سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین به تهران سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد. این ملاقات با حضور علاءالدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین برگزار شد.

کنعانی با تاکید بر اینکه انجمن دوستی ایران و چین در راستای روابط راهبردی ایران و چین و برای کمک به پیشبرد و اهداف سران دو کشور در مسیر توسعه روابط حرکت می‌کند، گفت: انجمن‌های دوستی عملا سازمان‌های غیردولتی هستند، اما از حمایت معنوی وزارت امور خارجه برخوردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز خرسندی از اینکه دو دیپلمات با تجربه ریاست انجمن‌های دوستی ایران و چین را برعهده دارند، این موضوع را یک فرصت کم نظیر در مسیر دوستی دو کشور ارزیابی کرد.

کنعانی با بیان این که رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشورها از دو اصل اساسی احترام متقابل و منافع مشترک پیروی می‌کند، تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی کاملا مستقل عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه تصمیم ایران به گسترش روابط همه جانبه با چین یک تصمیم راهبردی است،  اطمینان داد که روابط ایران با چین تحت تاثیر فراز و فرودهای روابط ایران و غرب و هیچ طرف ثالثی قرار نخواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به جنگ غزه و حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در این جنگ، از مواضع خوب چین در قبال مردم فلسطین بویژه در شورای امنیت سازمان ملل قدردانی کرد.

وی تاکید کرد: قطعا مردم فلسطین از چین انتظار دارند که در مراحل بعدی هم از حقوق فلسطینی‌ها در نشست‌های شورای امنیت حمایت کند.

کنعانی در بخشی دیگر از این دیدار با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و نیز دو ملاقات روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست‌های بین المللی در سال جاری، تاکید کرد اراده سران دو کشور این است که همه موانع پیش‌روی گسترش روابط دوجانبه برطرف شود و مناسبات در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

وی همچنین از نقش سازنده چین در کمک به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان قدردانی کرد.

کنعانی: تصمیم ایران به گسترش روابط همه جانبه با چین یک تصمیم راهبردی است

**مقام چینی: ایران از اولویت‌های سیاست خارجی چین است

یانگ ونمینگ، رئیس انجمن‌های دوستی چین با سایر کشورها و عضو کنگره خلق چین نیز در این ملاقات تاکید کرد: روابط ایران و چین جایگاهی مهم در سیاست خارجی چین دارد و از اولویت‌های دیپلماسی دولت پکن است و به همین دلیل است که من به عنوان رئیس جدید انجمن دوستی چین با سایر کشورها، در این مسئولیت جدید، ایران را به عنوان مقصد اولین سفرم انتخاب کردم.

بر اساس گزارش انجمن دوستی ایران و چین، این مقام ارشد چینی هدف سفرش به ایران را تقویت روابط دوجانبه دانست و گفت: دولت و مردم چین به فرهنگ و تمدن کهن ایران احترام می‌گذارند و از نقش ایران در تحولات پیچیده منطقه و جهان قدردانی می‌کنند.

این مقام چینی تصریح کرد: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین چندین بار تاکید کرده است که اراده چین برای تقویت روابط با ایران کاملا مستقل از هرگونه تحولات بین المللی است و تحت تاثیر هیچ یک از تحولات خارجی قرار نخواهد گرفت و اراده چین بر تقویت و گسترش مناسبات با ایران استوپار است.

یانگ همچنین با اشاره به طرح یک کمربند – یک جاده، گفت: برای تقویت روابط در حوزه یک کمربند – یک جاده، از همکاری شهرها و استان‌های ایران ذیل این طرح استقبال می کنیم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها