ادعای شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان گازی آرش

کد خبر: 1260477

سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز در بیانیه ای مدعی شدند که میدان گازی الدره (آرش) به صورت کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی به صورت مشترک تنها برای عربستان و کویت است و آنها حق بهره برداری کامل از منابع آن را دارند./ایسنا

 ادعای شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان گازی آرش

سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز نشستی در دوحه برگزار و در بیانیه پایانی خود به مسائل مختلفی از جمله ایران و میدان گازی آرش پرداختند.

سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز خود که در دوحه برگزار شد ضمن تاکید بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها، بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست های منطقه ای و بین المللی مرتبط با ایران تاکید کردند.

به نقل از میدل ایست نیوز، چهل و چهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه در دوحه برگزار و بیانیه مشترکی در پایان آن صادر شد.

سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بر ایستادگی شورای همکاری در کنار ملت فلسطین تاکید کردند و خواستار توقف فوری جنگ در غزه شدند.

سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن اعلام مخالفت خود با هرگونه توجیه و بهانه برای حملات اسرائیل به غزه به عنوان دفاع از خود، حملات به تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت ها در غزه را محکوم کردند.

آنها بر مواضع ثابت خود نسبت به محوریت قضیه فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل و حمایت از حاکمیت ملت فلسطین بر همه اراضی اشغالی فلسطین تاکید کردند.

حاضران در نشست امروز در بخش دیگری از بیانیه مدعی شدند که میدان گازی الدره (آرش) به صورت کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی به صورت مشترک تنها برای عربستان و کویت است و آنها حق بهره برداری کامل از منابع آن را دارند.

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر مواضع و مصوبات ثابت در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم پایبندی به قوانین بین المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حل اختلافات از راه های مسالمت آمیز و عدم استفاده از زور یا تهدید تاکید کردند.

آنها ضمن استقبال از توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط، ابراز امیدواری کردند که این توافق منجر به حل اختلافات و پایان منازعات منطقه ای با گفت وگو و راه های دیپلماتیک شود.

سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات پرونده هسته ای ایران و تاکید بر آمادگی برای همکاری و تعامل موثر در این پرونده بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست های منطقه ای و بین المللی در این خصوص تاکید کردند و خواستار بررسی مسائل و نگرانی های امنیتی کشورهای شورای همکاری از جمله موشک های بالستیک، کروز، پهپاد و امنیت دریانوردی و تاسیسات نفتی شدند.

آنها بر پایبندی ایران به عدم تجاوز از میزان غنی سازی اورانیوم برای کاربردهای مسالمت آمیز و لزوم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین ادعاهایی درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی(تنب کوچک،تنب بزرگ و ابوموسی) مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک کشورمان است که مشترک با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدوراء کویت می‌رسد که از سال ١٩٧۵ در حال بهره‌برداری است.

طبق این مرز حدود چهل درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش، در آب‌های ایران قرار دارد. سال‌ها پیش شرکت ملی نفت ایران به منظور تعیین میزان ذخائر درجا اقدام به حفر یک حلقه چاه اکتشافی (چاه شماره یک آرش) نمود که موقعیت این چاه نزدیک به خط مرزی مورد قبول کشورمان است. طی۱۲ سال گذشته کشور کویت با مستمسک قرار دادن نتایج لرزه نگاری انجام شده توسط شرکت شل برای این کشور، اقدام به تعریف خط مرزی جدید نموده که بر اساس این مرز کل ساختمان میدان آرش در بخش عربی میدان قرار می گیرد، اما این مرز هیچگاه مورد پذیرش کشورمان قرار نگرفته است./ ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها