رمزگشایی از ملاقات خصوصی کرملین

کد خبر: 1261147

ملاقات خصوصی رؤسای جمهور ایران و روسیه در کاخ کرملین حاوی یک پیام راهبردی به بازیگران بین‌المللی بود؛ پیامی که نشان می‌دهد شرکای اثرگذار در «نظم جدید»، نه تنها خود را برای هر سناریو ممکن آماده کرده‌اند بلکه اساساً زمین بازی را نیز تعریف می‌کنند. در توضیح این گزاره باید به آخرین مطلب منتشر شده از سوی محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور استناد کرد.

رمزگشایی از ملاقات خصوصی کرملین

جمشیدی در این مطلب عنوان کرده که دکتر رئیسی در دیدار خود با پوتین «تجربه موفق همکاری در منطقه» را یادآور شده؛ این اشاره جمشیدی احتمالاً به همکاری‌ تاریخی و راهبردی ایران و روسیه در پرونده سوریه اشاره دارد. پرونده‌ای که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آن را برای رئیس جمهور روسیه تشریح و او را به همکاری با ایران برای شکستن حصار امن حکومت تکفیری‌ها برای رژیم صهیونیستی قانع کرد و دست آخر، نتیجه‌ این همکاری موفق، زمینه‌ساز توسعه مشارکت‌های بعدی دو کشور در عرصه‌های گوناگون شد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور همچنین در ادامه توئیت خود به نتیجه مهم این دیدار سه ساعته خصوصی نیز اشاره و تصریح کرد: «قرار شد دو طرف در اهداف و اقدام، هماهنگ عمل کنند»؛ این نتیجه‌گیری توأمان با مقدمه گفته شده نشان از آن دارد که در کنار ضرورت حمایت‌‎های سیاسی از آتش‌بس قطعی در غزه، تهران و مسکو پیام خود را به طرف حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی نیز ارسال کرده‌اند؛ پیامی که طبق آن «مقرر شده»، ایران و روسیه با عنایت به موفقیت در جبهه سوریه و همکاری‌های دفاعی راهبردی، در قبال هر سناریوی احتمالی برای بحران غزه «هماهنگ عمل کنند».

بحران غزه و احتمال گسترش درگیری‌ها

در این بین، دولت امریکا با مدیریت اتاق جنگ، تجهیز ارتش صهیونیستی و ارسال سلاح، حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و... در حالی به عنوان اصلی‌ترین حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه ایفای نقش می‌کند که پیشتر با اخراج از افغانستان و عراق، شکست در سوریه و رسوایی حیثیتی در میان هم‌پیمانان عربی در ژئوپلیتیک غرب آسیا روبه‌رو بود.

امریکایی‌ها که با پروپاگاندای جهانی به حمایت از اوکراین در برابر روسیه آمده بودند، حالا از باتلاق اوکراین درنیامده، منابع خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی روانه کرده‌اند. در دیگر سو، پس از پشت سر گذاشته شدن دوره کرونا، بیش از آنکه تصور می‌کردند از جنگ اقتصادی با چین عقب مانده‌اند و حتی به وعده بازگشت به برجام نیز نتوانستند جامه عمل بپوشانند و آمارها نشان‌دهنده شکست سیاست‌های دولت بایدن در تشدید تحریم نفتی ایران است.

دولت امریکا در حالی سرگرم مجموع این چالش‌هاست که نتیجه بدیهی تداوم حمایت‌هایش از جنایت‌های رژیم نتانیاهو همان هشدارهایی است که ناظران سیاسی به آن اشاره دارند: «احتمال گسترش درگیری‌ها»؛ بنابراین، پیام ملاقات خصوصی در کرملین را از این منظر نیز باید واکاوی کرد. اگرچه متن این ملاقات و اخبار منتشر شده از آن صرفاً به گفت‌و‌گو‌ها حول محور بحران غزه اشاره داشت اما فرامتن آن -همانگونه که در توئیت محمد جمشیدی به آن اشاره شده بود- موضعی قاطع در برابر رفتار و نتایج سیاست‌های بحران‌زای دولت بایدن در منطقه است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها