«فردا» گزارش می‌دهد:

بحران معیشت را جدی بگیریم

کد خبر: 1261271

وضعیت اقتصادی این روزهای ایران باعث سرازیرشدن طبقه متوسط به فرودست و افزایش بی‌سابقه فشار بر طبقه فرودست شده است.

بحران معیشت را جدی بگیریم

گروه سیاست سایت فردا: دولت سیزدهم با شعار سامان‌دادن به اوضاع اقتصادی روی کار آمد. گفته می‌شد می‌شود با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و فعال‌کردن پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری بسیاری از مشکلات اقتصادی را ولو بدون تکیه بر رفع تحریم‌ها حل کرد. نگاه دولت آن بود که نباید همه توان کشور را معطل برجام کرد و با ارتباط‌گیری منطقه‌ای، فعال‌کردن دیپلماسی اقتصادی و البته بالابردن توان تولید و حمایت از تولیدگران بسیاری از معضلات را حل کرد، تورم را پایین آورد و در مجموع سفره مردم را گشوده کرد.

اکنون بیش از دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و دیگر می‌شود ارزیابی‌ای نسبی از عملکرد اقتصادی دولت داشت. گرچه دولت در یک سال گذشته توانست نرخ ارز را کنترل کند اما تورم را نه. افزایش قیمت‌ها فشار بسیاری بر قدرت اقتصادی مردم وارد کرده است؛ مردمی که چشم‌اندازی برای بهبود اوضاع اقتصادی هم پیش روی خود نمی‌بینند. مشکلات در حوزه مسکن هم کم نیست و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بهای خانه‌ها باعث شده است که بسیاری مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها شوند و حتی حالا پرداخت اجاره‌بهای خانه‌های حاشیه‌ای نیز برای مردم مشکل شده است.

افزون بر این تورم بالای 40درصدی و افزایش حقوق 20درصدی خود نشان‌دهنده اوضاع سخت اقتصادی مردم است. مالیات‌های سنگین هم باعث شده همان میزان درآمد اندک بخش‌های زیادی از مردم تحدید شود. با این وضعیت بسیاری از طبقه متوسط به طبقه فرودست سرازیر شده‌اند و طبقه فرودست هم بیش از پیش در معرض فشار قرار دارد.

طبیعی است جامعه‌ای که از اقتصاد خوبی برخوردار نباشد، میزان امید به آینده‌اش کاهش می‌یابد. گرچه مشکلات اقتصادی از دولت دوم حسن روحانی آغاز شد و افزایش چندین برابری نرخ ارز از آن زمان شروع شد اما واقعیت این است که دولت سیزدهم هم نتوانسته‌ است به مطالبات اقتصادی جامعه جامه عمل بپوشاند. انتظارها از تیم اقتصادی دولت بسیار بالا بود زیرا شعارهای آنها بسیار امیدبخش بود اما از سال1400 تا کنون تیم اقتصادی دولت کار ویژه‌ای از پیش نبرده است تا جایی که حتی شاهد تغییر و تحولاتی هم در تیم اقتصادی دولت بودیم؛ به این معنی که به نوعی حتی رئیس‌جمهور هم از عملکرد آنها رضایت کامل ندارد.

با این اوصاف دولت باید بکوشد در ادامه مسیر مشکلات و موانع اقتصادی را برطرف کند و با ریشه‌یابی معضلات، زمینه حل آنها را فراهم کند زیرا در غیر این صورت نارضایتی‌ها افزایش می‌یابد. بسیاری از اعتراضات در سال‌های اخیر زمینه‌های اقتصادی داشته است؛ به ویژه اعتراضات صنفی. پس بحران معیشت در این روزهای ایران جدی است و دولت هم مهم‌ترین وظیفه را برای رفع آن دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها